stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 27498
  • 12 بهمن 1394 - 11:35
3

کلینتون و ترامپ در نظرسنجی های آیوا پیشتازند

تارنمای رادیوی عمومی ملی آمریکا (NPR) خبر داد که بر اساس جدیدترین نظرسنجی مشترک شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» و روزنامه «دوموین رجیستر» (Des Moines Register)، «دونالد ترامپ» و «هیلاری کلینتون» با فاصله اندکی از رقبای هم حزبی خود در ایالت آیوا پیش افتاده اند.

قلم | qalamna.ir :
تارنمای ان پی آر می نویسد که بنا بر نتایج این نظرسنجی که به فاصله دو روز پیش از رای گیری انجمن حزبی آیوا که نخستین رای گیری درون حزبی ایالات آمریکا است، انجام شده است، ترامپ با کسب ۲۸درصد آراء پرسش شوندگان در رتبه نخست قرار دارد و اختلاف او با «تد کروز» که تا اندکی پیش در رتبه اول قرار داشت به پنج درصد رسیده است. 
 
کروز با ۲۳ درصد آراء در رتبه دوم نامزدهای مورد علاقه جمهوریخواهان قرار دارد. گفتنی است که دونالد ترامپ نظرسنجی های مشترک پیشین شبکه تلویزیونی بلومبرگ و روزنامه دوموین رجیستر را که در آنها از تد کروز عقب تر نشان داده می شد، غیر منصفانه خوانده بود.
در میان دموکرات ها، هیلاری کلینتون عقب افتادگی خود را از برنی ساندرز جبران کرده و با کسب ۴۵درصد آرا در رتبه نخست قرار دارد. بابی ساندرز نیز با ۳ درصد رای کمتر در رتبه دوم قرار دارد و حائز ۴۲درصد آراء پرسش شوندگان است.
 
انجمن حزبی ایالت آیوا و رای گیری متعاقب آن ساعت ۱۹ شب روز اول فوریه (۴:۳۰ بامداد ۱۳ بهمن) آغاز می شود و مردم در حوزه های رای گیری به نمایندگان مورد نظر خود رای می دهند تا در آینده نامزد مورد نظرشان را در همایش های حزبی انتخاب کنند.
 
*** جورج سوروس ستاد هیلاری کلینتون را هفت میلیون دلار شارژ کرده است
 
از سوی دیگر تارنمای محافظه کار هیل خبر داد که جورج سوروس، میلیاردر معروف، ماه گذشته به یکی از ستادهای حامی (super-PAC) کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۶ میلیون دلار کمک کرده است که میزان کمک های او به این ستاد را به هفت میلیون دلار می رساند.
هیل ۳۱ ژانویه نوشت: ‘جورج سوروس که مدت مدیدی است که حامی مالی دمکرات هاست، در رقابته ای ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ نیز به جان کری کمک کرده بود.’
 
علاوه بر این، سوروس در سال ۲۰۱۲ نیز یک میلیون دلار برای انتخاب مجدد اوباما به یکی از ستادهای حامی او کمک کرد.
 
برخی از دولت های عربی نیز در جمع حامیان مالی هیلاری کلینتون بوده و هستند. یاهو نیوز چندی پیش خبر داده بود که دولت عربستان سعودی بتازگی با یک شرکت معروف لابی گر آمریکایی به ریاست یکی از حامیان مالی ارشد کلینتون قرارداد همکاری امضا کرده و این امر سئوال های جدیدی را در مورد تاثیر لابی دولت های خارجی بر ستاد انتخاباتی کلینتون مطرح کرده است.
 
روابط آل سعود و خانواده کلینتون دیرینه است. آل سعود در میان بزرگترین حامیان مالی بنیاد کلینتون بوده و بر اساس تارنمای این بنیاد بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار به این بنیاد کمک کرده است. 
بیل کلینتون (رییس جمهوری پیشین آمریکا و همسر هیلاری) همچنین دستمزدهای هنگفتی بابت سخنرانی در عربستان سعودی دریافت می کند که ۶۰۰ هزار دلار آن هنگام وزارت هیلاری کلینتون پرداخت شد. در چهار سپتامبر (۱۳ شهریور) گذشته بیل کلینتون با ملک سلمان در هتل فورسیزن دیدار کرد. دو هفته بعد گروه پدستا به صورت مکتوب به وزارت دادگستری اعلام کرد که با «مرکز مطالعات و امور رسانه ای آل سعود» قرارداد همکاری امضا کرده است.
 
امثال گروههایی که برای منافع دولتهای خارجی در ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون لابی گری می کنند، زیاد است. بر اساس بررسی های یاهو نیوز، امارات متحده عربی، بحرین، کره جنوبی، مراکش، ژاپن و هنگ کنگ با شرکت های لابی گر مرتبط با ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون قرارداد بسته اند.
 
یاهو نیوز نوشت: «کلینتون در شعارهای انتخاباتی خود وعده اصلاح نظام مالی انتخابات آمریکا را داده و خواستار پایان دادن به نفوذ سرمایه های کلان در انتخابات آمریکا شده است. با این حال نقش لابی های دولتهای خارجی در کمکهای مالی ای که به ستاد انتخاباتی کلینتون می شود برای او بسیار دردسرساز خواهد شد.»
 
*** ترامپ به ستاد خود بیش از ۱۲ میلیون دلار وام داده است
روزنامه واشنگتن پست امروز به نقل از گزارش مالی ستاد انتخاباتی ترامپ نوشت که او در چهارماهه سوم ۲۰۱۵ برای کارزار انتخاباتی خود ۱۳٫۶میلیون دلار جمع آوری کرده که ۱۰٫۸ میلیون دلار آن وامی است که خود به ستادش داده است.
 
واشنگتن پست افزود، کارآفرین نیویورکی در گزارش دخل و خرج چهار ماهه سوم ۲۰۱۵ که به کمیسون انتخابات فدرال تسلیم شد، نوشت که در چهارماهه سوم سال ۲۰۱۵ مبلغ ۶٫۸ میلیون دلار هزینه کرده است و ۶٫۹۶ میلیون دلار وجه نقد در اختیار دارد.
 
۲٫۶میلیون دلاری که ترامپ در چهارماهه سوم ۲۰۱۵ دریافت کرده است به نسبت کمک های مالی نامزدهای دیگر هیچ است. به عنوان مثال، نزدیک ترین رقیب او، تد کروز در همین مدت ۲۰٫۵ میلیون دلار جمع آوری کرده است. بن کارسون نیز در سه ماه گذشته ۲۲٫۶میلیون دلار جمع آوری کرده است. در همین حال برنی ساندرز نامزد مطرح دموکرات ها به خبرنگاران گفته است که کارزار انتخاباتی او تنها در ماه ژانویه بیش از ۲۰میلیون دلار دریافت کرده است.
 
ترامپ با اعلام عدم نیاز به ستادهای حامی (super-PAC) و اینکه احتیاجی به کمک های مالی لابی ها ندارد تامین نیازهای مالی کارزار انتخاباتی خود را شخصاً بر عهده گرفته است. از طرفی دیگر رسانه ها نیز نسبت به نامزدهای دیگر توجه بسیار بیشتری به او می کنند و برخی منابع با محاسبه ارزش هر ثانیه پیام بازرگانی، تخمین زده اند که میزان حضور دونالد ترامپ در شبکه فاکس نیوز در شش ماه اخیر حدود ۳۰میلیون دلار ارزش داشته است. وی از ابتدای اعلام نامزدی تاکنون به کارزار انتخاباتی خود ۱۲٫۶میلیون دلار وام پرداخت کرده و ۲۱۸هزار دلار کمک بلا عوض نموده است.
منبع:
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.