stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 31116
  • 24 اسفند 1394 - 0:47
1

احضار فله‌ای دانشجویان به کمیته‌ انضباطی،در زمان رئیسی اصلاح‌طلب!

احضار فله‌ای دانشجویان به کمیته‌ انضباطی،در زمان رئیسی اصلاح‌طلب!

اتخاذ چنین رویکردهایی در دانشگاه که محل رشد و تعالی شخصی افراد است، نه تنها به رشد بحث‌های به خصوصی چون حجاب درمورد دانشجویان دختر کمکی نمی‌کند، که ممکن است آن‌ها را نسبت به چنین مسائلی زده کند و آن‌ها را از دانشگاه روی‌گردان کند. چنین برخوردهایی باعث ایجاد مشکلات شخصی برای دانشجویان می‌گردد و حتی تحصیل آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

قلم | qalamna.ir :

 

دانشگاه علم و صنعت به عنوان پایگاه جناح راست در دانشگاه‌های کشور همواره در گیرودار ماجراهایی بوده که دانشجویان این دانشگاه را تحت تأثیر قرار می‌داده است. این دانشگاه در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، سال‌های تاریکی را چه در سطح دانشجویان و چه در سطح اساتید به خود دید. در سال‌های اخیر اما، با آن‌که قدرت این جناح در دولت کاهش یافته بود، طیف اقتدارگرا در این دانشگاه از طریق حضور در مجلس، قدرت خود را در این دانشگاه اعمال می‌کرد و برای از دست ندادن فضا، فشارهای مختلفی را بر دانشگاه وارد می‌آورد. از مهم‌ترین بازوهای فشار این طیف در دانشگاه، نهادها و کمیته‌های به ظاهر قانونی این دانشگاه بود که نظارت بر دانشجویان را بر عهده داشته‌اند؛ یعنی حراست، کمیته‌ی انضباطی و کمیته‌ی ناظر بر نشریات. کمیته‌ی ناظر بر نشریات به طرق مختلف و با اعمال سلیقه‌های جناحی و با تفاسیر سلیقه‌ای از آیین‌نامه‌ی نشریات، فشارهای مختلفی را بر فعالین مستقل دانشجویی در نشریات وارد می‌آورند. حراست و کمیته‌ی انضباطی اما داستان‌های زیادی در این دانشگاه دارند. کمیته‌ی انضباطی که سال تحصیلی جاری را با صدور چند حکم تعلیق برای تعدادی از دانشجویان آغاز کرد، در ادامه‌ی سال در دو مرحله به صورت فله‌ای عده‌ی کثیری از دانشجویان را احضار کرده است.

iran_studenten20162

چندی پیش به نقل از رئیس دانشگاه علم و صنعت در شورای فرهنگی دانشگاه، طرحی در خصوص حجاب تصویب شد. شورای فرهنگی علم و صنعت، یکی از مهم‌ترین عوامل فضای پادگانی و بسیاری از فشارها در این دانشگاه است و مصوبات آن نیز محرمانه بوده و دانشجویان دانشگاه از آن‌ها اطلاعی ندارند. به گفته‌ی رئیس دانشگاه، این طرح جهت بهبود وضعیت حجاب دختران در دانشگاه است و طی آن، دخترانی که از نظر پوشش وضع مناسبی ندارند، به اتاق گفتوگو دعوت می‌شوند و در این مورد به بحث می‌نشینند و در مراحل بعد، اگر وضع پوشش خود را اصلاح نکردند، کمیته‌ی انضباطی برای آنان حکم صادر می‌کند. تصویب این طرح، نمایانگر فشار بیش از حد گروه‌هایی در دانشگاه بر ریاست و عقب‌نشینی ایشان است. فشارهایی که در قالب ابراز نگرانی این طیف در نشریات مختلف خود و تریبون‌های مختلف در دانشگاه در دو سال اخیر انجام شده و این درحالیست که وضع حجاب دختران این دانشگاه تفاوت چندانی نداشته است. مسئله‌ی حجاب که خود به عنوان قانون کشور است، موضوعی کاملا تفسیرپذیر است و از دیدگاه‌های متفاوت ممکن است برای هر فرد خوب یا بد توصیف شود. در علم و صنعت نیز با گذری چند دقیقه‌ای در دانشگاه و مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها هر بیننده‌ی منصفی اذعان می‌دارد که حجاب دختران این دانشگاه از حجاب عرفی دانشگاه‌های دیگر در تهران بالاتر است. اما دلیل این ابراز نگرانی‌های برخی در این دانشگاه درمورد وضعیت حجاب چیست؟

پس از تصویب این طرح، کمیته‌ی انضباطی در ماه اخیر در لباسی جدید به نام اتاق گفتوگو، اقدام به احضار بیش از ۱۰۰ دختر دانشجو کرده است. در میان این دانشجویان، افرادی بودند که حتی یک بار هم تذکر لسانی از حفاظت فیزیکی دریافت نکرده بودند. این اقدام با هماهنگی قبلی حراست دانشگاه انجام شده بود و حراست گزارش‌های خود را به کمیته انضباطی ارسال کرده و کمیته با جمع‌آوری آن‌ها، در بزنگاهی به نام انتخابات، احضارهای خود را شروع کرد. فضای پیش از انتخابات در دانشگاه‌ها عموما به گونه‌ای است که انتظار می‌رود فضای دانشگاه باز گردد و فعالیت‌ها افزایش یابد، اما در علم و صنعت، در نزدیکی انتخابات شاهد چنین احضارهایی بودیم که نشان می‌داد که نمی‌خواهند انتخابات به درون دانشگاه راه یابد. نتیجه‌ی انتخابات و شکست طیف تندروی علم و صنعت، مزید بر علت شد تا فشارهای وارده بر دانشگاه افزون شود و در روزهای اخیر و پس از انتخابت نیز، شدت این احضارها افزون گردید. اعتراض شورای صنفی و فعالین دانشجویی نیز در دانشگاه با برخورد ریاست و فضاسازی‌های طیف‌های دیگر روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که رئیس دانشگاه در مصاحبه‌ای با نشریات طیف مقابل که همواره انتقادات شدید و بی‌جایی را به شخص ایشان وارد می‌کردند، مصاحبه‌ای انجام داد و شورای صنفی و دانشجویان منتقد را که تنها حامیان او بودند، دروغگو خطاب کرد و از طرح مصوب شورای فرهنگی به صورت تمام‌قد دفاع کرد. ریاست دانشگاه گویا نمی‌داند با تصویب چنین طرحی در دانشگاه، راه را برای حاکمیت عده‌ای بر دانشگاه هموار می‌کند تا در آینده هر زمانی که خواستند، با در دست گرفتن چنین قانونی، بر فضای دانشگاه اعمال قدرت کنند و کنترل دانشگاه را در هر شرایطی به دست بگیرند. تصویب چنین طرح‌هایی در دانشگاه، جدای اینکه توهین به شعور دانشجویان است، قدرت قانونی بیشتری به گروه‌های مشخصی برای سوءاستفاده می‌دهد و راه را برای ایشان در استفاده‌ی ابزاری از قانون باز می‌گذارد. ریاستی که خود با ادعای اصلاح‌طلبی وارد فضای دانشگاه شد و امیدهای زیادی را در دل دانشجویان زنده کرد، با کارهایش، این روزها راه تحجر را باز می‌کند و به جای اجرای صحیح قانون، سوءاستفاده از آن را باب می‌کند. این روزها در علم و صنعت شاهدی وقایعی هستیم که حتی در دوره‌ی ریاست قبل هم در  دانشگاه شاهدش نبودیم. این روزها، امید در علم و صنعت، ذبح می‌شود.

اتخاذ چنین رویکردهایی در دانشگاه که محل رشد و تعالی شخصی افراد است، نه تنها به رشد بحث‌های به خصوصی چون حجاب درمورد دانشجویان دختر کمکی نمی‌کند، که ممکن است آن‌ها را نسبت به چنین مسائلی زده کند و آن‌ها را از دانشگاه روی‌گردان کند. چنین برخوردهایی باعث ایجاد مشکلات شخصی برای دانشجویان می‌گردد و حتی تحصیل آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بی‌شک راه‌های ایجابی در نهادینه شدن فرهنگ صحیح به دانشگاه‌ها کمک شایانی می‌کند و راه‌های سلبی جز آثار منفی فراوان و دور شدن از هدف نتیجه‌ی دیگری نخواهد داشت و ریشه‌های رشد در دانشگاه را می‌خشکاند.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. جدن جای تاسف داره، یک ساله که دانشگاه داره نفس میکشه دوباره شروع شد. احضار پشت احضار
    خر مراد انتخابات از پل گذشت دیگه. واقعن اسم اینا رو چی باید گذاشت که با سرنوشت یک دانشجو بازی می کنند

  2. این روزها، امید در علم و صنعت، ذبح می‌شود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.