stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 32732
  • 24 فروردین 1395 - 17:28
5

مردم ایران شیوه های مدنی را به روشهای تند و رادیکالی ترجیح می دهند

مردم ایران شیوه های مدنی را به روشهای تند و رادیکالی ترجیح می دهند

متن سخنرانی هنگامه شهیدی فعال سیاسی اصلاح طلب در سمینار خاورمیانه و توسعه پایدار که توسط خانم گری داون مسئول نمایندگی سازمان ملل در اسکاتلند قرائت شد؛ هنگامه شهیدی به علت عدم صدور ویزا از سوی دولت انگلستان نتوانست خود در سمینار حاضر و به ایراد سخنرانی پردازد.

قلم | qalamna.ir :

خانمها، آقایان

خرسندم از برگزارى چنین سمینارهایى که میتواند روشنگر مسیر توسعه و رشد مدنیت باشد و تاسف خود را از عدم حضورم در این سمینار اعلام میکنم که علت آن یک اشتباه فاحش از جانب سفارتخانه بریتانیا در ترکیه مبنى بر تفکیک نکردن زندانیان سیاسى از زندانیان عادى بود و به تبع اینجانب که داراى حکم ۶ سال حبس سیاسى بودم و على رغم سابقه اقامت دانشجویی ۴ ساله در انگلستان، چون در فرم ویزا حاضر به تیک زدن در بخش جرم و قبول مجرم بودن خود نشدم به تبع آن نیز موفق به دریافت ویزا نگردیدم و به هرحال، در حال پیگیرى از طریق مجامع قانونى هستم.

 

 

حضار محترم:

هنگامه شهیدیعلاقمندم تا در خصوص موقعیت کشورم ایران در شرایط کنونى خاورمیانه و راهبردهاى اساسى که جامعه بین الملل میتواند کمک کند اظهار نظر کنم.
ایران من سرزمینى است با وسعت تقریبى ١٪‏ از مساحت خشکیهاى کره زمین و داراى جمعیت تقریبى ١٪‏ جهان است که در منطقه خاورمیانه موقعیت حساسى را دارا میباشد. خاورمیانه ۴٨٪‏ از ذخایر نفتى و۴٣٪‏ از ذخایر گازى را بدون احتساب نفت شنى دارا است که ایران ١٩/٣ درصد از نفت خاورمیانه و از قضا نزدیک به ١٪‏ از نفت جهان را نیز دراختیار دارد، جایگاه ژئو پولیتیکى ایران در خاورمیانه این کشور را به چکش تعادل تبدیل نموده ، زیرا از یکطرف مذهب شیعه متوازن کننده مذهب سنى بوده و از طرفى گستردگى سواحل آن در شمال خلیج فارس امکان هژمونى قدرت اعراب و تسلط مطلق بر جریان عبور انرژى را کاهش میدهد که این میزان سهم از نقش جهانى براى کشورى چون ایران بینظیر است. طى سه دهه گذشته به دلایل زیر این نقش نادیده گرفته شده و به همین علت هم بحران هایى چون القاعده و داعش در منطقه ظهور کرده اند و موجب خسارات فراوان شده اند.
اول عدم درک جامعه بین الملل از واقعیت هاى درونى ایران شامل تنوع فکرى و فرهنگى مردم و نیز عملکرد استعمار کشورهایى چون انگلستان طى ٢٠٠ سال گذشته که باعث ایجاد بدبینى نسبت به غرب شده است. نتیجه این علت موجب هدر رفتن بخش زیادى از تلاشهاى نهادها و سازمان هایى گردیده که بعضا صادقانه خواستار پیشرفت و ارتقاء جامعه ایرانى بوده اند. همچنین باید برخى از دیالوگهایى که از طرف برخى افراد مطرح میشود و غرور ایرانیان را جریحه دار میسازد نیز در تشدید این بد بینى ها موثر دانست که نمونه هاى واضح آنها را میشود در اظهارات کسانى چون نتانیاهو و ترامپ و امثال آنها ملاحظه کرد.
دوم توسعه نامتوازن اقتصادى ایران است که علاوه بر اشکالات ساختارى ، تحریمهاى ده سال گذشته نیز آن را تشدید کرده است. بر اساس گزارش صندوق بین المللى پول درامد سرانه تولید ناخالص ملى ایران (GNP) بیش از ۴۵٠٠ دلار است اما این شاخص بسیار پایین تر از اغلب کشورهاى عرب منطقه و ترکیه میباشد. اضافه بر آن تورم دو رقمى و نرخ بالاى بیکارى که منجر به ۵ ملیون نفر بیکار شده است وضعیت زندگى را براى طبقه متوسط و حاشیه نشینها تنگ تر کرده است، بدیهى است فقر و بیکارى میتواند زمینه ساز حرکتهاى رادیکال و غرب ستیز باشد و موانعى جدى براى همکاریهاى جهانى و از جمله مقابله با بنیادگرایى و تروریسم باشد.
بى تردید انزواى ایران میتواند محرکى قوى براى تحریک قومیت هاى شیعى و به انحراف کشانده شدن توانایى هاى آنان شود. به عنوان مثال با توجه به نفوذ غیر قابل انکار ایران در میان شیعیان لبنان ، حضور فعال ایران در صحنه هاى سیاسى و اقتصادى جهانى می تواند شیعیان آن کشور را در ایجاد آرامش و قبول نقش سازنده تر امنیتى ترغیب نماید.

 

 

خانم رییس و حضار محترم!

انتخابات اخیر در ایران نشان داد که مردم على رغم وجود محدودیت هاى سیاسى و فشارهاى وارده بر کنشگران اجتماعى از طریق سانسور ، حبس و حصر اما همچنان شیوه هاى مدنى را براى دستیابى به حقوق خود ، نسبت به سایر روشهاى تند و رادیکالى ترجیح میدهند، به نظر اینجانب تشکلها و سازمانهاى مردم نهاد فرا مرزى میتوانند با اتخاذ راهبرد هایى که بر میشمارم کمکهاى شایانى به جنبش مدنى ایران نمایند:

١- پرهیز از انتقال مرکز ثقل جنبش مدنى مردم ایران به خارج از مرزها، اگرچه بسیارى از فعالیت هاى بین المللى صادقانه و در جهت کمک به پیشرفت جامعه ما میباشد، اما ناهماهنگى و مهمتر از همه طرح شعارهاى دور از واقعیت هاى داخلى از یکطرف بهانه به دست سرکوبگران میدهد و از طرف دیگر موجب چند پارگى فعالین میگردد، من یقین دارم اکثر ایرانیانى که به دلخواه یا به اجبار به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و نیز عموم غیر ایرانیان حساس به تحولات مردم ما خواهان ایرانى آباد ، آزاد و دموکراتیک هستند، در عین حال باید خاطر نشان ساخت ، همیشه کوتاه ترین راه بهترین راه نیست.

٢- کمک و همکارى براى ارتقاء سطح اطلاع رسانى و تکنولوژى ارتباطات میتواند زوایاى تار و تاریک جامعه ما را روشن تر سازد. این جانب به عنوان یک روزنامه نگار اذعان دارم که با حضور و توسعه رسانه هاى موثر به ویژه در جامعه در حال توسعه ایران میتواند بسیار تحول زا باشد، چنانکه در سالهاى اخیر با گسترش شبکه هاى مجازى مانند وایبر، واتساپ و تلگرام، ملیونها ایرانى را بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر نزدیکتر نمود و امکان مردم فریبى را توسط قدرت مداران کاهش داد.

٣- پشتیبانى براى حضور سرمایه گذاران خارجى در ایران علاوه بر بهره مندى از موقعیت کم نظیر کشور ما چنانکه پیشتر اشاره شد مانند دارا بودن منابع عظیم انرژى و بازار مصرف منطقه اى ، موجب میشود تا تلاقى افکار و ایده ها بصورت وسیعتر صورت پذیرد، در همین جا باید از تجربه موفق فعالیت صاحبان سرمایه و تکنولوژى در شرق آسیا چون کره جنوبى، چین ، مالزى و سنگاپور نام برد که عامل اعتلاى اقتصادى و اجتماعى شدند و فضاى مناسب ایجاد شده در ایران بعد از توافقات هسته اى تا حدودى زمینه را براى اجراى چنین برنامه هایى فراهم ساخته است.

۴- انجام لابى هاى موثر نزد سیاستگزاران بین المللى از دیگر راهکارهاى درست و خوب براى کمک به توسعه ایران به شمار میرود، شناساندن و معرفى نقاط قوت و زدودن تصورات منفى از اذهان اشخاص ونهادها در قدرتهاى جهانى نسبت به توانایى هاى مردم ما میتواند در به ثمر رساندن تلاش هاى مردم ما براى دست یابى به حقوقشان مفید واقع گردد.

در خاتمه یکبار دیگر از برگزار کنندگان این سمینار کمال تشکر و قدر دانى را دارم و آرزو دارم این قبیل نشستها منجر به تفاهم بیشتر و یافتن راهکارهاى جذاب تر براى جنبش مدنى مردم ما شود.

 

خانمها و آقایان!
با توجه به اینکه در سمینار حضور نداشتم قطعا نمیتوانم به صورت حضوری پاسخگوی سوالات شما باشم اما از طریق آدرس الکترونیکی،فیس بوک و تلفن پاسخگوی سوالات شما چه در خصوص متن سخنرانی و چه در سایر زمینه ها خواهم بود.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. لطفا از دکتر سریع القلم که شاید به آقای روحانی مشاوره هم می دهد ، بخواهید این نطق ایراد نشده را بخوانند و به خانم هنگامه شهیدی بگویند که نه اصل توسعه در کره جنوبی یا تایوان و سنگاپور و جای دیگر در آسیای جنوب شرقی چرا با شرایط ایران تطابق ندارند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.