stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 327606
  • 17 فروردین 1400 - 22:32
1

ظرفیت بیمارستان‌های اختصاص یافته به کرونا در قم پر شد

ظرفیت بیمارستان‌های اختصاص یافته به کرونا در قم پر شد
قم - ئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تشریح وضعیت فعلی استان قم در شیوه ویروس کرونا اظهار داشت: متاسفانه وضعیت خوبی نداریم و پیامی که در جهش اخیر و خیزش وجود داشت این بود که ویروس بسیار هوشمند است و نباید به وضعیت به فعلی اعتماد و در رعایت پروتکل‌ها تعلل کنیم.
قلم | qalamna.ir :

محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: باید تا زمانی که واکسیناسیون کامل شود در رعایت پروتکل‌ها دقت بیشتری داشته باشیم، تا چند روز قبل، قم جزء آخرین‌ها در بستری و فوتی‌ها بود که متاسفانه آزاد کردن دور‌همی و مسافرت و ورود چند میلیون خودرو در استان‌ها، انواع ویروس‌های جهش یافته را در سطح کشور چرخاند.

وی با بیان اینکه این ویروس‌ها رشد پیدا کرده و کل کشور با خیزش مواجه است و قم از این قاعده مستثنی نیست، به خصوص اینکه قم، مرکز مواصلات ۱۷ استان است، گفت: بعد از مسافرت‌ها، شاهد خیزش و رشد جدید ویروس در قم هستیم و در حال حاضر ظرفیت مراکز امیرالمومنین(ع) کامل است و بیمارستان کامکار نیز ۸۰ بیمار دارد و ظرف سه روز این بیمارستان پر شد.

اختصاص سومین بیمارستان برای بیماران کرونا   
قدیر تصریح کرد: ویروس جهش یافته است و قدرت بالایی دارد و در چند روز اخیر، بیمارستان کامکار را برای پذیرش بیماران سریع آماده کردیم و قرار شد بیمارستان فرقانی نیز به عنوان سومین مرکز کرونایی مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: باید در کمال آمادگی باشیم، اگر افزایش آسانسوری در شیوع ویروس اتفاق بیفتد، مردم دچار آسیب می‌شوند، چرا که شیب صعودی وحشتناکی در شیوع کرونا داریم و باید بیش از این مراقب باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ویروس ووهان همراه با شیب ابتلا و بستری به صورت پلکانی بود و سال ۹۹ تعداد بستری از ۴۰ به ۵۰ نفر می‌رسید و قدرت سرایت زیادی نداشت، اما شیب ابتلای این ویروس، آسانسوری است و روز قبل ۹۰ نفر بستری داشتیم.

قدیر ادامه داد: این‌ها، از خصوصیات ویروس انگلیسی است که سبب می‌شود کار سخت شود، در حالی که کمتر از ۵ بیمار بدحال داشتیم، امروز بیش از ۴۰ بیمار بدحال داریم و نگران هستیم آمار مرگ و میر بالا رود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مناسبی نداریم و در شرایط نارنجی به سر می‌بریم و ممکن است به وضعیت قرمز برسیم اضافه کرد:  در حال حاضر سه سد در برابر کرونا داریم، سد نخست، رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات است.

 تلاش برای عدم حضور مردم در بیمارستان‌ها 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز کرد: این سد مقداری شکسته شد؛ سد دوم مراکز منتخب بهداشتی و درمانگاهها هستند که باید مریض‌های  بیماران خفیف تا متوسط شناسایی شوند و این مراکز تقویت شود.
وی با بیان اینکه سد نهایی بیمارستان است، عنوان کرد: نباید کاری کنیم که پای شهروندان به بیمارستان کشیده شود، در این باره باید مراکز منتخب را افزایش دهیم.

قدیر تصریح کرد: تعداد تست‌ها در ۱۴ فرودین، یک هزار و ۵۸۰ مورد بود که اصلا سابقه نداشت و کمتر از ۲۰۰ مورد گزارش می‌شد، نسبت به سایر استان‌ها، پیک در قم دیرتر زده شده و برخی از استان‌ها وارد پیک چهارم شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر معاونت بهداشت و همراهی  نبودند پیک سوم در قم زودتر زده می‌شد، برخی استان ها وارد پیک چهارم شدند و اگر با این وضع ادامه پیدا کند وارد پیک سوم می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد علائم بیماری اظهار داشت: قدرت سرایت و انتقال بیماری بسیار زیاد شده که از خصوصیات ویروس جهش یافته است، اگر در جمع ۸ نفره قبلا ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد درگیر می‌شدند، امروز ۸۰ درصد درگیر می‌شوند و اکثرا افراد به صورت خانوادگی مبتلا می‌شوند.

وی گفت: ویروس جهش یافته، سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند و در این میان افراد پرخطر و دارای بیماری زمین‌ ای و سن بالا، بیشتر مستعد آسیب هستند.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.