stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 32767
  • 24 فروردین 1395 - 18:09
2

روزنامه ایتالیایی: دیدار رنتزی در تهران با روحانی؛ پایان تحریم، گامی تاریخی

سفر «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا به تهران و دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده ای در مطبوعات این کشور داشت و اغلب با عناوین مشابهی علاوه بر تاکید بر اظهارات طرفین مبنی بر پایان تحریم ها و از سرگیری روابط اقتصادی، آن را بازتاب دادند.

قلم | qalamna.ir :

روزنامه ‘لارپوبلیکا’ در تارنمای خود با عنوان «دیدار رنتزی در تهران با روحانی؛ پایان تحریم، گامی تاریخی، اسلام تروریسم نیست»، نوشت: پس از سفر رئیس جمهوری ایران در ماه ژانویه گذشته به رم، اکنون نخست وزیر ایتالیا، نخستین فرد میان متحدان غربی است که پس از برجام که به تحریم ها پایان داد، به تهران سفر کرده است.
نخست وزیر ایتالیا چند ماه پس از مشاجرات بر سر مجسمه های پوشانده شده در رم به مناسبت سفر روحانی، به تهران سفر کرده است. رنتزی در سفر به تهران وارد مجموعه سعدآباد برای دیدار با رئیس جمهور ایران شد و در این مراسم مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
در این سفر، ‘ استفانیا جانینی’ وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه ها و ‘ایوان اسکالفاروتو ‘ معاون وزیر توسعه اقتصادی نیز او را همراهی می کنند.

در هیات همراه نخست وزیر ایتالیا، همچنین ‘کلاودیو د سکلاتزی’ مدیر عامل شرکت نفت انی، ‘استفانو کائو’ مدیر عامل شرکت سایپم، ‘البرتو نگال’ مدیر عامل مدیوبانکا، ‘رناتو متزونچینی’ مدیر عامل راه آهن، ‘الساندرو کاستلانو’ مدیر عامل موسسه بیمه اعتباری ساچه و ‘جامپیئترو بندتی’ رئیس و مدیر عامل شرکت دانیئلی نیز حضور دارند.
بر اساس این گزارش، دیدار میان روحانی و رنتزی یک ساعت و نیم بطول انجامید و روحانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: ایتالیا یک دوست ارزشمند است که در دوران تحریم نیز در قبال ما متعادل تر بود. با اینکه ایتالیا در مذاکرات هسته ای حضور نداشت اما می توان گفت که با حضور خانم فدریکا موگرینی نقش خود را ایفا کرد. پس از پایان تحریم ها، نخستین سفر اروپایی من به ایتالیا بود.

رنتزی نیز سفرش به ایران را یک افتخار خواند و گفت: پایان تحریم ها یک گام تاریخی در تمام منطقه و برای تمام اروپا محسوب می شود. جنبه های اقتصادی زیادی برای کار و قدرت های بالقوه فراوانی وجود دارد. ایران و ایتالیا دو قدرت فرهنگی و دو تاریخ بزرگ هستند که می خواهند آینده ای بزرگ با هم داشته باشند.
نخست وزیر ایتالیا افزود: نباید خشونت را با دین اشتباه کرد، ما دو قدرت فرهنگی هستیم و قدرت های بالقوه زیادی وجود دارد. باید با دیدگاهی که اسلام را همراه با خشونت و افراطی گری می داند، مبارزه کنیم. یکی از ابزارهای کارآمد برای مبارزه با چنین دیدگاهی ابزار فرهنگی است.
لارپوبلیکا نوشت: صادرات نفت برای ایران در اولویت قرار دارد. هدف تهران بازگشت به صادرات نفتی است و برای همین قیمت آن را جهت رقابت پایین آورد اما سطح فناوری آن باید تجدید شود و در این مرحله است که ایتالیا وارد بازی می شود. به عقیده گروه بیمه اعتباری ساچه صادرات ایتالیا به ایران می تواند به سه میلیارد یورو تا سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کند. در ماه ژانویه گذشته به مناسبت سفر روحانی به رم ۱۷ تفاهمنامه و یک نقشه راه برای توسعه روابط دوجانبه میان دو کشور به امضا رسید.

این روزنامه افزود: مبارزه علیه تروریسم نیز موضوع سفر دو روزه رنتزی به ایران است. ایران با یادآوری همکاری ها در افغانستان و عراق از نقش خود در خط مقدم مبارزه علیه تروریسم دفاع کرد. اما تضاد عربستان سعودی می تواند منجر به بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه شود.

*** شبکه خبری رای نیوز: ایران به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی
شبکه خبری دولتی ‘رای نیوز’ نیز با مضامین مشابه با عنوان ‘آغاز ماموریت دو روزه رنتزی در ایران’ اعلام کرد: هدف از این سفر، توسعه بیشتر مناسبات دیپلماتیک با یک کشور کلیدی در عرصه خاورمیانه و همچنین تسریع در روابط اقتصادی در دوران پسا تحریم است.
این شبکه افزود: ایران یک کشور با قدرت بالقوه عظیم است. به عقیده موسسه ساچه ، پایان تحریم ها می تواند منجر به افزایش صادرات ایتالیا تا سه میلیارد یورو به ایران بشود.
این شبکه ایتالیایی نوشت: دولت ایران به دنبال جذب ۳۰ تا ۵۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در سال برای رسیدن به اهداف رشد اقتصاد کلان است و سفر رنتزی به ایران نیز به همراه یک هیات بزرگ اقتصادی انجام شده است.
چشم انداز های مربوط به بخش بانکی بسیار مهم است چرا که ایران تاکنون خارج از مدارهای بین المللی نگه داشته شده بود و به همین جهت ‘مدیوبانکا’ ایتالیا، در این سفر رنتزی را همکاری می کند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.