stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 32779
  • 25 فروردین 1395 - 11:47
4

چند چهره دانشگاهی ایران خواستار کنار گذاشتن طرح انتقال آب خزر به سمنان شدند

چند چهره دانشگاهی ایران خواستار کنار گذاشتن طرح انتقال آب خزر به سمنان شدند

چند چهره دانشگاهی در ایران در یک نامه سرگشاده خواستار کنار گذاشتن طرح انتقال آب خزر به سمنان شده اند. امضاءکنندگان این نامه می گویند که این طرح باعث خسارت گسترده محیط زیستی می شود و منابع محدود مالی ایران را هم تلف می کند.

قلم | qalamna.ir :

۱۱۱۱۱۸۱۷۴۷۰۷_l95_caspian_polu_640x360_nocredit_nocredit

این نامه می گوید که طرح انتقال آب خزر به سمنان “هم فاقد توجیه اقتصادی است و هم فاقد ارزیابی جامع تخصصی و محیط‌زیستی است.”

نویسندگان، نامه خود را به دفتر آیت الله علی خامنه ای، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرده اند.

انتقال آب خزر به سمنان در دولت های پیشین ایران هم مطرح بوده، اما اجرا نشده است. هزینه اجرای این طرح ۶ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

ابوالفضل حسن بیکی، منتخب دامغان در انتخابات اخیر مجلس ایران اخیرا اعلام کرده بود در سفر قریب الوقوع حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به سمنان، قرار است این طرح دوباره بررسی شود.

آقای حسن بیکی گفته: “با اجرا شدن طرح انتقال آب از دریای خزر مشکل تامین آب استان برطرف می شود و شخص رئیس جمهور نیز از اجرا شدن این طرح مهم آبی حمایت و بارها برانجام آن تاکید کرده اند و استاندار سمنان هم به جد به دنبال اجرایی شدن آن است.”

آقای روحانی اهل استان سمنان است.

چهره های دانشگاهی ایران مخالف با انتقال آب خزر به سمنان می گویند که اجرای این طرح “مستلزم دست‌اندازی و ویرانی غیرقابل‌بازگشت باارزش‌ترین اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر و حساس کشور دربرگیرنده دریای کاسپی [دریای خزر]، جنگل‌های هیرکانی، استپ‌های کوهپایه‌ای، کوهستانی و آلپی البرز” است.

نویسندگان نامه می گویند که “نابودی این زیست‌بوم‌ها که نقش مهمی در پایداری سرزمین کهن و باستانی ایران دارند نه‌تنها برخلاف انواع تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، بلکه زیر پا گذاشتن اصل مترقی ۵۰ قانون اساسی است که جمهوری اسلامی ایران را برای تداوم حیات اجتماعی نسل امروز و فردا از چنین فعالیت‌های مخربی منع کرده است.”

پرویز کردوانی کویرشناس برجسته ایرانی، مجید مخدوم استاد محیط‌ زیست دانشگاه تهران، عبدالحسین وهاب‌زاده استاد دانشگاه و مترجم علوم محیط‌ زیستی، حسین آخانی گیاه‌شناس و استاد دانشگاه تهران از جمله امضا‌کنندگان این نامه هستند.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.