گروه جامعه: عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای زیستپذیر ماندن پایتخت الزامی جز اصلاح روند مدیریت پسماند نیست، گفت: دستاورد طرح جامع مدیریت پسماند، کاهش زبالهگردی و بهبود منظر شهری است. صحن امروز شورای شهر سیدآرش حسینی میلانی در نطق پیش از دستور خود درباره موضوع پسماند در پایتخت گفت: امروز لایحه طرح جامع مدیریت پسماند در صحن شورا بررسی میشود و ریلگذاری جدیدی را در یکی از مهمترین حوزههای خدمات مدیریت شهری خواهیم داشت.وی افزود: در حال حاضر سرانه تولید پسماند در تهران ۷۶۴ گرم در روز است که ۴۹۲ گرم مربوط به پسماند خانگی و ۲۷۲ گرم مربوط به پسماند غیرخانگی است.
این عضو شورای شهر تهران گفت: بر اساس نمونهگیریهای انجام شده در مبدأ جمعآوری پسماند ۵۸ درصد پسماندهای خانگی غذایی بوده و ۳۴ درصد پسماند خشک ارزشمند و ۸ درصد آن غیرارزشمند است که ترکیب پسماند خشک ارزشمند شامل پلاستیک، مقوا، کارتن، فلزات، شیشه و نان است.وی با بیان اینکه یکی از کلیدیترین راهبردها برای اجرای موثر در ریلگذاری جدید مدیریت پسماند، یکپارچگی سازمانی و جلوگیری از جزیرهای عمل کردن فعالیتها است، عنوان کرد: باید سازمان مدیریت پسماند متولی همه خدمات جمعآوری پسماند، دفن، پردازش و بازیافت آن باشد. این در حالی است که در وضعیت کنونی شاهد غلبه نگاه منطقهای در فرایند مدیریت پسماند بوده و این موضوع تبعات چندی چون عدم شفافیت درآمدهای پسماند خشک ارزشمند و ظهور شبکههای غیررسمی و گاهی بزرگ جمعآوری زباله داشته است.
وی درباره مشارکت بخش خصوصی در طرح جامع مدیریت پسماند نیز بیان کرد: مجموع سرمایهگذاریهای مورد نیاز در پنج سال اول طرح جامع پسماند بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان به قیمت ثابت است که حدود ۷۵ درصد آن قابلیت مشارکت با بخش خصوصی را خواهد داشت و از اینرو، همکاری واحدهای مختلف در شهرداری و تقویت ظرفیتهای مشارکت با بخش خصوصی در سازمان مدیریت پسماند حائز اهمیت فراوان است.
این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت پسماند در مدیریت شهری گفت: موضوع مدیریت پسماند شهر تهران، مسئلهای جدیدی نیست به صورتی که از ۱۱۴ سال پیش که بلدیه تهران تاسیس شد تا به امروز، مسئله رفت و روب و نظافت معابر شهری به ویژه در شش دهه اخیر از جمله دغدغههای مقاطع مختلف مدیریت شهری بوده است. هر کدام به نوبه خود اقداماتی انجام دادهاند اما آنچه مشهود است این بوده که روند کار حاکم بر فعالیتها عمدتا اقتضایی بوده است و اکنون شهر ما با توجه به چالشها و فرصتهای پیشرو نیاز دارد حرکتی برنامهمحور را در حوزه پسماند در پیش گیرد.
وی با اشاره به حضور شبکههای غیررسمی جمعآوری پسماند گفت: گسترش زبالهگردی و شکلگیری یک بخش غیررسمی بزرگ، فعالیت کودکان کار در بخشهای غیررسمی، اعتراض به فعالیت مجتمع آراد کوه، میزان پایین مشارکت اجتماعی در ذخیرهسازی و تفکیک از مبدا و بیانگیزگی و سردرگمی شهروندان به دلیل اجرای برنامههای مختلف و منقطع در زمینه تفکیک، جزو آسیبهای اجتماعی مهم در حوزه پسماند است.این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید بپذیریم تهران برای زیستپذیر باقی ماندن و مدیریت بهینه و متناسب با استانداردهای محیطزیستی و بهداشتی چاره و الزامی جز اصلاح در روند مدیریت پسماند خود ندارد، گفت: ادامه روند موجود، نه تنها دیگر متناسب با توان اقتصادی شهر نیست بلکه لطمات غیر قابل جبرانی به محیطزیست تهران و حریم پیرامونی آن وارد میکند.
تردد خودروهای سنگین در ساعت استراحت شهروندان ممنوع شود
در ادامه صحن امروز شورای شهرحجت نظری عضو شورای شهر تهران اظهار داشت:گاهی درباره ساخت و سازها و تردد وسایل نقلیه سنگین تذکر داده میشود ولی با این وجود در برخی از مناطق در ساعت استراحت شهروندان شاهد تردد خودروهای سنگین هستیم که این مسأله سلب آسایش هموطنان را به همراه داشته است و من به دلیل این مشکل به شهرداری مناطق تذکر میدهم.وی افزود: دو دستور طرح ضمانت اجرای مصوبات هنوز در دستور کار قرار نگرفته و درباره وضعیت ساعت کار کارشناسی کمیسیونها و کمیتهها بیش از دو سال انتظار اعلام وصول آن را میکشیم.