stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 34345
  • 27 آبان 1395 - 13:26
0

نظر صالحی امیری درباره ممیزی و قاچاق کتاب

نظر صالحی امیری درباره ممیزی و قاچاق کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ممیزی کتاب و دیگر حوزه‌های فرهنگی گفت: سیاست قطعی دولت در حوزه ممیزی اعم از کتاب، نشر، فیلم و تئاتر پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای، روزمرگی و احساسی است.

قلم | qalamna.ir :

سیدرضا صالحی امیری در حاشیه مراسم روز کتاب‌گردی در روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه در پاسخ به ایسنا درباره رویکردش در حوزه ممیزی کتاب گفت:‌ در حوزه ممیزی کتاب آن‌ چیزی که در سه سال گذشته در  وزارت ارشاد حاکم و محور بود، قانون بود. بنابراین سیاست قطعی دولت و مبنای عمل در حوزه ممیزی اعم از کتاب، نشر، فیلم و تئاتر و همه حوزه‌های فرهنگی قانون است.

او در ادامه تاکید کرد: تاکید می‌کنم که اصل ممیزی باید مبتنی بر قانون باشد و ما این مسیر را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال دیگری درباره مسئله واسپاری ممیزی کتاب به ناشران گفت:‌ راجع به این مسئله محدودیت‌هایی وجود دارد و خود ناشران هم نسبت به این مسئله مشکلاتی دارند که باید پیگیری شود.

صالحی امیری در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاد برخی از فعالان حوزه نشر درباره قاچاق کتاب گفت:‌ مسئله قاچاق را باید به همان میزانی که هست طرح مسئله کنیم. از نظر من فربه کردن این مسئله بیش از آن چیزی که واقعیت خارجی دارد لطمه به اصحاب نشر و کتاب است.

او در ادامه گفت:‌ تعداد محدودی از افراد هستند که عمل غیراخلاقی قاچاق کتاب را انجام می‌دهند. ما برای رفع این مشکل با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی به سرعت وارد عمل می‌شویم و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای سودجو مسیر تحول و تکاملی را که با امید تازه آغاز شده از بین ببرند. اما واقعیت این است که این تعداد بسیار محدود و انگشت‌شمارند. ما در روزهای آینده جلساتی با قوه قضاییه و نیروی انتظامی برگزار خواهیم کرد تا جلو این کار را بگیریم.

وزیر ارشاد درباره نقش گرانی کتاب در پایین بودن سرانه مطالعه نیز اظهار کرد: حوزه نشر کتاب دارای مشکلات جدی است. این دولت وظیفه خود می‌داند به این مشکلات پاسخ بدهد. در همین زمینه من اولین اقدامی که در هفته آینده برخواهم داشت تشکیل جلسه‌ای با ناشران برتر، روسای اصناف و حوزه‌های نشر است.

او گفت:‌ تا به حال خوشبختانه قدم‌های جدی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برداشته شده است؛ از جمله حل مسئله مالیات و بیمه کتاب‌فروشان. تلاش من این است در مدتی که در خدمت مردم و اصحاب فرهنگ هستم به عنوان فردی که سال‌های گذشته در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و نشر و تالیف حضور داشته بخشی از این مشکلات را حل و فصل کنم. من  وعده می‌دهم که همه توانم را برای حل مشکل ناشران، کتاب‌فروشان و همه کسانی که در این زنجیره حضور دارند، به کار بگیرم. اما یک نکته اساسی دارم و آن این‌که حل این مشکلات از عهده بنده و وزارت ارشاد به تنهایی خارج است. باید همه نهادهای فرهنگی با تمام توان برای حل مشکل کتاب‌خوانی پای کار بیایند.

صالحی امیری بیان کرد:‌ متاسفانه سرانه کتاب‌خوانی کشور ما پایین است و ما برای رسیدن به توسعه الزاما باید کتاب‌خوانی را در سبد مصرفی جامعه قرار دهیم. برای این‌که کتاب‌خوانی در سید مصرف فرهنگی جامعه تعریف شود باید کار را از مهدکودک، مدرسه، دانشگاه و صدا و سیما شروع کنیم و همه ما احساس مسئولیت کنیم و وارد این حوزه شویم. جامعه‌ای که کتاب‌خوان نیست روح معنویت و فضیلت در آن احیا نخواهد شد. اساسا کتاب‌خوانی با اخلاق‌گرایی، فضیلت، معرفت‌گرایی، همگرایی، همدلی و همنوایی رابطه دارد. جوامعی که کتاب‌خوانی در آن‌ها یک فرهنگ دائمی است آسیب‌های اجتماعی بسیار کمتری دارند، و در جوامعی که کتاب‌خوانی کمتری دارند آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتر است.

او متذکر شد: جامعه ایران برای عبور از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی نیازمند کتاب و کتاب‌خوانی است و این رسالت همه از جمله صدا و سیما، خانواده‌ها، مدرسه و دانشگاه است. ارشاد و دولت هم در این خصوص حمایت‌های خود را انجام می‌دهند. مسئله کتاب مسئله‌ای جدی است و من در جلسه‌ای که روز شنبه با اصحاب نشر دارم برای حل این مشکل اقدام خواهم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره قیمت کتاب‌های الکترونیک و برنامه‌هایی که در این‌باره باید صورت بگیرد نیز گفت:‌ ما برای معرفی کتاب و اطلاع‌رسانی در این زمینه نیازمند ابزارهای جدید هستیم. یکی از ابزارهای موجود در دنیا کتابخانه‌های موبایلی و دسترسی الکترونیک به کتاب‌هاست. ما در این زمینه نیاز به مطالعات جامع داریم. زمان ما در کتابخانه ملی در این خصوص مطالعاتی انجام دادیم و مقدمات اجرایی این کار را انجام دادیم، بر این مبنا که بتوانیم بین وزارت ارشاد، ‌مصرف‌کنندگان کتاب و ناشران به منظور دسترسی همگان به منابع یک حلقه ارتباطی ایجاد کنیم. قطعا دو رویکرد فرصت‌محور در این زمینه وجود دارد که یکی از آن‌ها پایین آوردن هزینه و دیگری دسترسی آسان است که این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.