stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 357715
  • 01 اردیبهشت 1400 - 14:09
2
کارشناسان مسایل شهری اراک:

مدیریت شهری نیازمند حضور افراد متخصص است

مدیریت شهری نیازمند حضور افراد متخصص است
مرکزی_ پیمان عین القضاتی کارشناس مسائل شهری و عباس خسروانی کارشناس مسایل شهری در گفتگو با خبرنگار قلم در اراک، به سئوالات خبرنگار ما در حوزه مسائل شهری پاسخ دادند.
قلم | qalamna.ir :

عباس خسروانی کارشناس مسائل شهری در خصوص تاثیر تغییر نام کلانشهر بر توسعه اراک گفت: کلانشهر شدن اراک براساس یکسری شاخص ها مانند جمعیت صورت گرفته که متناسب با جمعیت آن اقدامی نشده و خدماتی به مردم ارایه نشده است، اعتباراتی که به کلانشهر داده شده مدیریت شده هزینه نشده و به جای بحث توانمندسازی شهروندان و مدیریت شهری، صرف پروژه های عمرانی شده که امروز اراک را با نام شهر پل می شناسند. از طرفی مدیران به دنبال احقاق حقوق اراک به عنوان کلانشهر نرفته اند و مدیریت شهری متناسب با کلانشهر شدن پیشرفت نکرده است؛ کلانشهر در مرحله اول باید شهر هوشمند باشد که در اراک به خوبی این مهم صورت نگرفته است.

وی در خصوص ترافیک شهر اراک، بیان کرد: ترافیک شهری از مسائل شهر است که متناسب با کلانشهر شدن برای اصلاح آن اقدام نشده، ضمن اینکه به جز شهرداری دستگاه های دیگر نیز در این امر دخیل هستند. از جمله راهکارهای رفع این مشکل می توان به ایجاد پارکینگ های طبقاتب، تمرکز زدایی از مرکز شهر، احداث فروشگاه ها و مراکز خرید در تمام نقاط شهر و هوشمندسازی شهر اشاره کرد که مردم بتوانند بصورت هوشمند و آنلاین و غیر حضوری در مدت زمان کوتاهی خرید کنند.

پیمان عین القضاتی کارشناس مسایل شهری نیز در خصوص مشکل ترافیک شهر اراک، اظهار کرد: مشکل ترافیک شهر اراک در هسته مرکزی و حتی حاشیه شهر دیده می شود و به نظر می رسد در رفع آن تنها شهرداری دخیل نیست و سایر دستگاه های مرتبط نیز باید برای رفع آن هم اندیشی کنند.

وی افزود: از طرفی نیز رفع این مشکل نیاز به آموزش شهروندی دارد، حضور خودروهای تک سرنشین دز مرکز شهر، وقوع نزاع دسته جمعی و قتل بر اثر ترافیک و بعضا سر جای پارک؛ لذا در حال حاضر ترافیک زمینه ساز وقوع نزاع دسته جمعی نیز شده است و آن هم به دلیل عدم نگاه بلند مدت به محله ها است، حتی حاشیه شهر ترافیک دارد یعتی امکان خرید وسیله نقلیه را برای افراد فراهم کرده اند؛ اما برای جای پارک آن تفکر نشده است، پس فرهنگ آموزش شهروندی از مهمترین موضوعاتی است که در کنار ساخت پل و …در رفع مشکل ترافیک می تواند اثربخش باشد. تمرکز زدایی از مرکز شهر از دیگر عوامل رفع این مشکل است، هر چند ترافیک همواره وجود دارد و باید در راستای تسهیل آن اقدام شود.
احداث پارکینگ های طبقاتی نیز از جمله راهکارهای کاهش این مساله خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به تاثیر مدیریت شهری بر فضای مجازی گفت: فضای مجازی یکی از تاثیرگذارترین فضاها بر جوانان و نوجوانان شده و امروزه به یکی از مراکز کسب و کار تبدیل شده است که کمترین نظارت بر آن وجود دارد، امروزه حتی این فضا خدمات پزشکی نیز ارائه میدهد و این را مدیریت شهری باید حل کند.

خسروانی خاطرنشان کرد: توسعه شهر در گرو رونق ساخت و ساز مسکن است؛ چرا که معتقدم ساخت و ساز مسکن توسعه اقتصادی را به همراه دارد و سیمای فقر به وسیله آن کاهش می یبابد، چون چندین حرفه را مشغول به کار می کند و با مانع زدایی در بحث ساخت مسکن در شهرداری می توان این رونق را ایجادکرد، شهرداری باید به شهرداری الکترونیک تبدیل شود و با تسهیل گری در امور سازندگان مسکن و کاهش تردد آنها به شهرداری برای رونق این امر نقش تسهیل گری در صدور پروانه ساختمان داشته باشد و سازندگان را تشویق به مشارکت در ساخت و ساز مسکن کند.

هشتگ: , , , , , , , ,
  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.