stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 363369
  • 19 اردیبهشت 1400 - 17:36
12

امتحانات حضوری و سایه ترس بر سر دانش‌آموزان و والدین آنها

امتحانات حضوری و سایه ترس بر سر دانش‌آموزان و والدین آنها
قلم | qalamna.ir :

ثریا ملکی – روزهای رنگ‌بندی های متغیر کشور و سایه منحوس بیماری کرونا و اثرات این بیماری بر همه جنبه‌های زندگی دل نگرانی عمده مردم است. گویی غیر از دنبال کردن آمار و تغییر رنگ‌بندی شهرها دیگر کاری از مردم و دولت برنمی‌آید!

اوج گرفتن آمار فوتی ها در روزهای اخیر آنچنان‌که آمارهای روزانه تا مرز پانصد نفر هم رسیدند؛ ترددهای همچنان محدود و کسب‌و‌کارهای از رونق افتاده که بازهم شاهد تمدید تعطیلی چند هفته‌ای آنها بودیم وضعیت این روزهای کرونایی است.
حال در این وضعیت ترسناک کرونایی که حتی بیمارستانها نیز با کمبود تخت و دستگاه اکسیژن مواجه شده اند تا جایی که اغلب استان‌ها در تکاپوی بیمارستان‌های صحرایی افتاده اند، این سوال در اذهان شکل گرفته که تدبیر وزارت آموزش و پرورش برای امتحانات نهایی مدارس چیست؟ به‌خصوص که اخبار متفاوت و بعضا متناقضی از برگزاری امتحانات برخی مقاطع بصورت حضوری به گوش می‌رسد.

رسمی‌ترین خبرها به نقل از آموزش و پرورش حاکی از آن است که امتحانات مقاطع نهایی حضوری برگزار می‌شود و هزاران دانش‌آموز در این شرایط کرونایی درحالی‌که هرگونه تجمعی در این روزها از سوی ستاد کرونا منع شده است، باید به حوزه‌های برگزاری امتحانات مراجعه کنند. موضوعی که موجب نگرانی و دلواپسی شدید خانواده‌ها شده است.
بلاتکلیفی و نگرانی بر معلمین و مدرسین نیز کمتر از دانش آموزان و اولیا آنها نیست، چراکه حتی با فرض رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، دستکش، ضدعفونی و حتی رعایت فاصله بین صندلی‌ها باز هم ریسک بالای خطر انتقال بیماری را نمی‌توان نادیده گرفت. توقف در مکان سرپوشیده به مدت زمان بالا احتمال قوی برای انتقال بیماری را ایجاد می‌کند و در گزارش پزشکان این امر بارها مورد تصریح قرار گرفته است که حتی با رعایت همه پروتکل‌ها، ماندن در مکان سر بسته بیشتر از چهل دقیقه امکان انتقال صد در صدی بیماری را موجب می‌گردد.

نکته دیگر آنکه علائم بیماری کرونا، در چند روز اول آن مشخص نبوده و حتی با انجام تست قابل تشخیص نیست ، لذا در جمع‌های متراکم آموزشی احتمال انتقال ویروس توسط افرادی که در بدو آلودگی هستند بسا سوت اپیدمی پنجم و گسترده‌تر را به صدا درآورد. ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم در چند روز گذشته مواردی از ویروس جهش یافته کرونا در شهرهای مختلف هم شناسایی شده است (هندی، آفریقایی و انگلیسی) که موارد یافت شده طبق صحبت‌های وزیر بهداشت تا به این لحظه حداقل دوازده مورد گزارش شده است.

در روزهای اخیر با توجه به گسترش سریع ویروس کرونا به جهت جهش های متعدد آن در کشور ستاد کرونا الزام را بر دورکاری کارمندان ادارات گذاشته است ،حال تصمیم وزارت آموزش پرورش برای برگزاری آزمون‌ها و امتحانات به‌صورت حضوری چه‌ تناسبی با آن داشته و برچه مبنایی است؟!

امید است با توجه به نگرانی های به‌وجود آمده در بین خانواده هایی که دانش‌آموزان آنها امتحانات نهایی را پیش‌رو دارند شاهد تدبیری بهتر از برگزاری امتحانات حضوری باشیم.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار ثریا ملکی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.