stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 36610
  • 05 فروردین 1399 - 1:05
1
گزارش اختصاصی قلم کرمانشاه/

دادستان جدید دستور تخریب دیوارکشی غیرمجاز پارک شرقی را صادر کرد

دادستان جدید دستور تخریب دیوارکشی غیرمجاز پارک شرقی را صادر کرد
دیوارکشی های غیرمجاز در پارک شرقی کرمانشاه با حضور دادستان تخریب شد.
قلم | qalamna.ir :

وقتی صحبت از تفریح و گردش می شود، در میان کرمانشاهیان همه متفق القول پارک شرقی طاق بستان را مثال می‌زنند که چشم و دل همه گردشگران را به خود گره زده است.

این پارک از لحاظ طبیعی پارک جنگلی بسیار زیبایی است که در کنار مجموعه تاریخی طاق بستان، در جانب شمالی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه «پرآو» قرار دارد، عناصر طبیعی چون کوهستان، چشمه، فضای سبز و دریاچه‌های مصنوعی و وجود نقش برجسته‌هایی از دوره ساسانی، محیط جذاب و دیدنی‌ را در این ناحیه به وجود آورده است که از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دوره‌ ساسانی است که در قرن سوم میلادی ساخته شده و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد، حال این پارک چند روزیست که درگیر زمین‌خواری شده است که به ظاهر قصد ساخت قبرستان را در آن دارند که خبرنگار قلم در کرمانشاه را بر آن داشت تا بصورت مفصل به آن بپردازد.

عده ای از اهالی طاقبستان ادعا می‌کنند که در گذشته زمین هایی که برای قبرستان تصرف کرده اند زمین‌های آبا و اجدادی آنها بوده و از قبل قبرستان طاق بستان بوده است اما میراث فرهنگی چیز دیگری می گوید.

حال با این اوصاف، صبح امروز دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه به همراه معاونان قضایی، از قسمتی از پارک شرقی کرمانشاه که متاسفانه توسط برخی سود جویان دیوار کشی شده بود، که آن را تبدیل به قبرستان کنند بازدید و دستور تخریب را صادر کردند و ایشان در همان محل اذعان داشتند که با مسببان این حرکت غیر قانونی برخورد خواهد شد.

حال سوال این است که در تعطیلات و وضعیت بحرانی استان کرمانشاه چه کسانی دست به این اقدام غیر قانونی زده اند؟ نقش شورا به عنوان عضو نظارتی و شهرداری در این ماجرا چگونه است؟ تا آنجایی که از خبرها و گزارشات مربوطه پیداست، مسئولین امر از این موضوع بی اطلاع اند.

در تماس خبرنگار وبگاه خبری قلم، امیر دولتشاهی مسئول روابط عمومی شهرداری کرمانشاه به عنوان اولین پاسخگوی شهرداری وعده داد که در روزهای آینده در این خصوص شفاف سازی خواهد شد و در پی گیری هایی که از صبح با اعضاء شورای شهر داشته ایم، متاسفانه اکثرا یا اظهار بی اطلاعی کردند و یا پاسخگویی را به وقت دیگری موکول کردند، اما نائب رئیس شورای شهر کرمانشاه در گفت و گویی اظهار داشت: چرا توقع دارید شورا در زمان تعطیلات پاسخگو باشد؟، اما با این وجود ما پیگیر مسئله خواهیم بود.

وی افزود: ما اصحاب کهف نیستیم، اما دستورات در خانه ماندن را جدی می‌گیریم، بهتر بود دادستان محترم در بازدید امروز از شورا و شهرداری دعوت می‌کرد.

همچنین امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص زمین خواری و ساخت قبرستان در پارک شرقی طاق بستان و با بیان اینکه بحث ساخت و ساز در پارک شرقی نیز مسئله جدیدی بین شهرداری و میراث فرهنگی است، عنوان کرد: متاسفانه شهرداری پیش از آنکه استعلامی از میراث فرهنگی بگیرد، اقدام به این ساخت و ساز کرده بود.

وی افزود: شهرداری باتوجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلات نوروز ساخت و ساز را در پارک شرقی بسرعت شروع کرد، درحالی که توقع داشتیم از میراث فرهنگی استعلام می‌گرفتند و ما را در جریان قرار می‌دادند.

قادری تاکید کرد: میراث فرهنگی اجازه هیچ گونه ساخت و سازی را در حریم محوطه تاریخی تاق بستان نمی‌دهد و این تخلف نیز در حریم این محوطه تاریخی قرار دارد.

قلم در کرمانشاه، نظام قضایی ما در باب مبارزه با زمین خواری، چه در رابطه با حفظ اراضی، منابع طبیعی و جنگلها، تغییر کاربری غیرقانونی و حتی حفاظت از آثار باستانی قانون دارد، گیر ما گیر کمبود قانون نیست و در پارک شرقی طاق بستان همه مسئولان طبق قوانین، ذخایر و منابع طبیعی مؤظف می شوند که از آنها با همه وجود حفاظت و حراست کنند، بحث فقط این پارک نیست که اگر برخورد قاطعانه با خاطیان و مسببان این زمین خواری نشود، زمینه برای زمین خواری و یا حتی کوه خواری در کرمانشاه را آماده کرده ایم.

اما اکنون به قطع یقین می توان گفت که موضوع ساخت قبرستان یک موضوع واهی و سردرگم است و باید پرسید که موضوع اصلی در آنجا چیست؟ که منتظر پیگیری مسئولان امر خواهیم بود و این موضوع در زیر ذره بین رسانه ها خواهد بود.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • خبرنگار محمد حقیقی راد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.