بابک رحمانی، تعیین قیمت کارخانهای محصولات به گونهای که بهای تمام شده تولید را پوشش داده و سود معقولی را نیز نصیب خودروساز کند را لازمه تولید اقتصادی دانست و گفت: میزان افزایش تصویب شده هزینههای تولید را جبران نمی کند، اما تبعیت از قانون مصوب از سوی نهادهای مرتبط، ما را ملزم به فروش با قیمتهای تعیین شده میکند.
وی ادامه داد: طبق ابلاغیه شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو با میانگین ۸ درصد افزایش یافته که در این میان بخشی از محصولات کم تر از این عدد و بخشی نیز با هدف حذف رانت بازار و کاهش زیان دهی تولید، بالاتر از این عدد افزایش یافته اند؛ قیمت بخشی از تولیدات نیز افزایشی نداشته است.معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، با اشاره به ابلاغیه شورای رقابت، خاطرنشان کرد: این ابلاغیه مربوط به تورم سال گذشته است و افزایش هزینههای سال جاری از قبیل دستمزد، تورم تامین قطعه و مواد اولیه در آن لحاظ نشده است.
به گفته رحمانی، محاسبات صورت گرفته طبق ابلاغیه شورای رقابت براساس تعداد خودروهای تولیدی براساس برنامه مصوب تولید محاسبه شده و میانگین متوسط وزنی در ماههای آینده قابلیت رصد و پایش توسط سازمانهای نظارتی را نیز خواهند داشت.
وی درباره ثبتنامهایی که مشمول افزایش قیمت نخواهند شد، توضیح داد: طبق ابلاغیه شورای رقابت، مشتریانی که قبل از سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده، وجهی را به عنوان پیش پرداخت واریز کرده و طبق قرارداد مشمول سود نباشند، شامل افزایش قیمت مصوبه اخیر شورای رقابت نخواهند بود اما محدودیتهای ثبت نامی از قبیل در رهن ماندن اسناد خودرو مطابق بخشنامه به قوت خود باقی است.رحمانی با بیان این که ایران خودرو با افزایش تیراژ تولید و تنوع بخشی به محصولات به دنبال ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودروی کشور است، اظهار امیدواری کرد، با ثبات نرخ نهادههای تولید و حتی کاهش نرخ ارز در سال جاری، شاهد ثبات و حتی کاهش بهای تمام شده تولید باشیم.
مدیران خودروسازی هفته گذشته در نامه ای رسمی به کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خوستار آزادسازی قیمت خودرو شده بودند و پیش از این هم خبرهایی مبنی بر مقاومت آنها در مقابل مصوبه شورای رقابت منتشر شده بود.