stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 368602
  • 06 خرداد 1400 - 17:24
0

ثبت حمام تاریخی اسلام در بافت‌تاریخی‌شهر مشهد در فهرست آثار ملی ایران

ثبت حمام تاریخی اسلام در بافت‌تاریخی‌شهر مشهد در فهرست آثار ملی ایران
خراسان رضوی- مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت ملی «حمام اسلام» بافت تاریخی شهرمشهد در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۳۳۶۹ خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: این حمام در بافت تاریخی شهرمشهد، خیابان امام‌رضا(ع)، انتهای کوچه عباسقلی‌خان، کوچه محمدی‌ها قرار دارد.

وی در مورد تاریخچه و وجه تسمیه اثر اضافه کرد: این بنا در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده که اغلب توسط یهودی‌های این محل استفاده می‌شده و به حمام «جهودها» نیز گاهی معروف بوده که پس از انقلاب اسلامی به حمام اسلام تغییر نام پیدا کرده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به ویژگی‌های خاص اثر تصریح کرد: به ‌دلیل وجود نورگیرهای متعدد با هندسه مناسب در سقف‌های گنبدی شکل فضا در طول روز دارای نور بسیار خوبی است.

مکرمی‌فر ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده قوس‌های این بنا از نوع ۵ و۷ معمولی، نمای این بنا بسیار ساده و فاقد هرگونه تزئینات بوده و بسیار متفاوت با پلان زیبا و عملکرد جالب این حمام است. از ویژگی‌های خاص این اثر می‌توان به نحوه ترکیب‌بندی ستون‌ها در بینه حمام و پوشش سقف نیز اشاره کرد.

محمود طغرائی، مسئول دفترثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در خصوص مشخصات این اثرتاریخی گفت: این حمام شامل دو بخش مردانه و زنانه بوده است.

وی با اشاره به هشتی اول و یا سربینه بخش مردانه حمام که یک فضای مستطیل شکل با هشت ستون دایره ای به قطر ۶۰ سانتی متر است، ادامه داد: اطراف سربینه، سکوهایی برای نشستن وجود دارد و سقف آن با ارتفاع ۵ متر گنبدی بوده و  ۸ ستون وسط آن ساخته شده است؛ در ضلع جنوب غربی سربینه ورودی به عرض یک متر وجود دارد که به میان در، که فضایی هشت ضلعی است می‌رسد.

طغرائی افزود: از ضلع غربی میان در، یک ورودی به عرض یک متر به گرمخانه یا بینه حمام باز می‌شود. گرمخانه نیز فضایی هشت ضلعی با سقفی گنبدی شکل به ارتفاع ۷ متر است، گرمخانه دارای چهارسکو به عرض ۵/۳ متر و عمق ۶/۱ متر بوده که در حال حاضر دو عدد از آن‌ها تبدیل به دوش شده است.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی یادآورشد: کف این حمام سنتی به ‌دلیل این که زودتر گرم شود و همچنین هدر نرفتن گرما در دل زمین فروبرده شده است.

مسئول دفترثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: حمام  اسلام به شماره ۳۳۳۶۹ و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هم اکنون این حمام بلااستفاده بوده که در صورت آمادگی مالکان آن و با مشارکت‌های رایگان اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان امکان مرمت اثر و یا تبدیل آن به یک مجموعه گردشگری و فرهنگی ارزشمند امکان پذیر است.

هشتگ: , , , , , ,
  • خبرنگار ادبی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.