stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 26 June , 2024
  • کد خبر : 368616
  • 06 خرداد 1400 - 19:37
1

خشم لهستان از تاخیر در بازگرداندن مادیان عربی

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: اسب‌های پرانرژی، سریع و زیبای اصیل عربی برای شیوخ کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کلکسیونر‌های ثروتمند اموالی بسیار گرانبها به حساب می‌آیند. در این میان لهستان که برخی از بهترین نژادها را پرورش می‌دهد در تلاش است یکی از اسب‌های خود را از عربستان سعودی پس بگیرد.
اِنکارینا، مادیان ۴ ساله عربی قرار بود ماه اوت سال گذشته به مزرعه پرورش اسب یانوف پودلاسکی بازگردانده شود. این مزرعه در روستایی به همین نام در شرق لهستان واقع شده است.
انکارینا که برنده جوایز مختلف هم شده، نوامبر ۲۰۱۹ به یک مزرعه اسب نه چندان شناخته شده در عربستان سعودی اجاره داده شد. اما تلاش‌های مسئولان یانوف پودلاسکی برای بازگرداندن آن به لهستان تاکنون بی‌نتیجه مانده و حالا پای دولت این کشور هم به میان کشیده شده است.
آلینا سوبیشک، متخصص اسب‌های اصیل از نژاد عربی است. او اهل لهستان است و یک صفحه فیس‌بوک تخصصی در این زمینه را اداره می‌کند . آلینا گفت : “کسی نمی‌داند چه اتفاقی دارد می‌افتد. من نگران اوضاع انکارینا هستم. او یک مادیان بسیار خاص است.”مزرعه پرورش اسب یانوف پودلاسکی که متعلق به دولت لهستان است از سفارت عربستان خواسته برای بازگرداندن انکارینا به کشور وارد عمل شود.
توماش خالیمونیوک، یکی از مسئولان وزارت کشاورزی و توسعه مناطق روستایی لهستان به بی‌بی‌سی گفت انکارینا در قرنطینه به سر می‌برد و منتظر بازگشت به لهستان است.
او می‌گوید مسئولان مزرعه پرورش اسب در عربستان سعودی از لهستانی‌ها خواسته‌اند اجاره انکارینا را تمدید کنند چون همه‌گیری ویروس کرونا موجب تعطیلی رویدادهای نمایشی و اختلال در نقل و انتقال اسب‌ها شده است. به گفته این مقام مسئول، دلیل دیگر این تاخیر شیوع ویروس هرپس (مولد تبخال) اسب در اروپا بوده که باعث شده نقل و انتقال اسب از اروپا به خلیج فارس به طور موقت به حالت تعلیق درآید.
لهستان سه مزرعه پرورش اسب مشهور دارد که سرمایه ملی‌اش به حساب می‌آیند. قدیمی‌ترین این مزارع که هر سه‌شان متعلق به دولت هستند، یانوف پودلاسکی است. این مزرعه سال ۱۸۱۷ تاسیس شده است.
مزایده‌های فروش اسب موسوم به “افتخار لهستان”  که این مزرعه برگزار می‌کند، سال‌ها خریداران ثروتمند از سراسر دنیا و از جمله حاشیه خلیج فارس را به این کشور کشانده است. در ۲۰۱۵، مادیانی که فقط برای جفت‌گیری و باروری نگهداری می‌شد، به قیمت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در مزایده به فروش رسید.اما این مزرعه از آن زمان تا کنون با بدهی‌های روزافزون دست به گریبان بوده است، همین‌طور اعتراضاتی که ۵ سال پیش به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در مدیریت آن آغاز شد.
انکارینا از دو سالگی شروع به بردن جوایز بین‌المللی کرد و به عنوان ماده ‌اسبی که با سن کم عناوین مختلف کسب کرده، از ارزش ویژه‌ای برخوردار شد.
این مادیان بلوطی رنگ به قیمت ۴۳ هزار یورو به علاوه مبلغی مازاد برای بیمه، به عربستان سعودی اجاره داده شد. برای مزارع درگیر بحران اقتصادی، اجاره دادن اسب‌ها منبع درآمدی حیاتی محسوب می‌شود. از سوی دیگر یانوف پودلاسکی این روزها دیگر نمی‌تواند روی مزایده‌هایش هم حساب چندانی باز کند. آن‌ها در ۲۰۱۹ حتی پیش از این که همه‌گیری کرونا درهای مزرعه را به روی بازدیدکنندگان ببندد، ۳۴۰ هزار یورو ضرر کرده بودند.
با این حال، اوضاع انکارینا در کشورهای منطقه خلیج فارس باعث به صدا درآمدن زنگ خطر شده است. او در مسابقه‌ای که ماه مارس ۲۰۲۰ در شهر شارجه در امارات متحده عربی برگزار شد، در بین ۱۳ ماده اسب جوان در کلاس خود به مقام یازدهم رسید.
آنا استویانوفسکا، بازرس پیشین مزارع ملی پرورش اسب در لهستان، از جمله داوران این مسابقه بود. او  گفت انکارینا “در شرایط بسیار بدی بود و خسته و ضعیف، مثل بادکنکی کم‌ باد”، به نظر می‌رسیده است. او گفت:‌ “انکارینا اسب بسیار زیبایی است اما من او را نشناختم. “او گفت انکارینا به دلیل شرکت در نمایشگاه‌ها و مسابقات گوناگون و ماه‌ها سفر بدون وقفه برای حضور در رویدادهای مختلف خسته به نظر می‌رسیده است.لهستان می‌تواند از طریق امارات برای بازگرداندن این اسب اقدام کند.
این راه‌حلی بود که اوایل سال جاری میلادی مطرح شد، وقتی قراردادی برای اعزام اسب نر لهستانی به نام “اکوئیتر” (Equator به معنای خط استوا) از عربستان سعودی به نمایشگاه بین‌المللی اسب‌های عربی در دوبی به امضا رسید. این اسب در نهایت به لهستان بازگردانده شد.
همزمان با فتوحات مسلمانان، آوازه اسب‌های عربی که به استقامت، زیبایی و هوش شهرت داشتند در جهان پیچید و بعد‌تر ترک‌های عثمانی به پرورش و نگهدای از این نژاد روی آوردند.در ۱۶۸۳ پس از این که ارتش لهستان، نیروهای عثمانی‌ها را در دروازه‌های وین شکست داد، سنت پرورش اسب‌های عربی در میان لهستانی‌ها رونق گرفت.
سنت پرورش و نگهداری اسب در لهستان چندین قرن قدمت دارد. لهستان منطقه‌ای عمدتا کشاورزی محسوب می‌شد اما یک میدان جنگ بزرگ هم بود و این دو عامل باعث شد اسب‌ها در این کشور اهمیت بسیار زیادی پیدا کنند. استویانوفسکا می‌گوید: “برای حمل و نقل، کشاورزی و ارتش به اسب‌های خوب نیاز بود. آن‌ها به یک سواره نظام خوب نیاز داشتند. “بخش‌های وسیعی از لهستان در جریان جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی با خاک یکسان شد اما مزرعه گرانبهای پرورش اسب یانوف پودلاسکی آسیبی ندید.در دوران کمونیسم که صنایع در انحصار دولت قرار گرفت رنج و فلاکت گریبان‌گیر بسیاری از مردم لهستان شد، اما خانم استویانوفسکا معتقد است دولتی شدن مزارع پرورش اسب طراز اول کشور “تنها یادگار خوبی است که از دوران کمونیسم به جا مانده. ” او می‌گوید: “این اتفاق باعث شد سنت پرورش اسب در نسل‌های مختلف ادامه پیدا کند.”به گفته خانم استویانوفسکا مزارع پرورش اسب خصوصی معمولا وقتی فرزندان کسب و کاری متفاوت از والدین خود انتخاب می‌کردند، متحمل آسیب می‌شدند.
اما پرونده انکارینا مشکلات گسترده‌تری که مزرعه یانوف پودلاسکی با آن‌ها مواجه است را نمایان کرده است.از زمانی که حزب محافظه‌کار وملی‌گرای قانون و عدالت در لهستان روی کار آمده، یانوف پودلاسکی با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده است.در ۲۰۱۶ موسسه دولتی اراضی کشاورزی مارک ترلا، مدیر مزرعه یانوف پودلاسکی و همین‌طور رییس یک مزرعه دولتی دیگر را اخراج کرد. خانم استویانوفسکا، بازرس مزارع ملی پرورش اسب هم از جمله افراد دیگری بود که اخراج شد.منتقدان علاقمند به اسب‌های عربی این اخراج‌ها را اقدام سیاسی حزب حاکم برای اعمال نظارت شدیدتر بر اقتصاد سه مزرعه پرورش اسب برتر کشور توصیف کردند.به این ترتیب این نگرانی شکل گرفت که انتصاب مدیران نه چندان با تجربه، به شهرت صنعت پرورش اسب لهستان لطمه وارد کند. در همین راستا نامه‌ای اعتراضی منتشر شد که ۵ هزار نفر آن را امضا کردند.
شرلی واتس، همسر چارلی واتس نوازنده درام گروه موسیقی رولینگ استون یکی از بهترین مشتری‌های مزرعه یانوف پودلاسکی است. اما دو مادیان گرانقیمتی که او به این مزرعه قرض داده بود، سال ۲۰۱۶ در آنجا جان باختند. او فورا دو مادیان دیگر خود – که هر دو باردار بودند- را به مزرعه پرورش اسبش در استان دوون واقع در جنوب انگلیس باز گرداند.
خانم واتس به برنامه‌های پرورش اسب مارک ترلا کمک می‌کرد اما بعد از اخراج او دیگر به مزرعه یانوف پودلاسکی سر نزد.
او  گفت: “متاسفانه نمی‌‌توانم در مورد همه این اتفاقات نظر بدهم. این اتفاقات دردناک‌تر از آن بودند که بتوان به آن‌‌ها فکر کرد.”یاروسلاو لاسینا، داور اهل جمهوری چک در کنفرانس اروپایی سازمان‌های اسب عربی از جمله منتقدان تغییر مدیریتی است که موسسه دولتی اراضی کشاورزی بر مزرعه یانوف پودلاسکی اعمال کرده .اما والدماز هومیسکی، رییس این موسسه اعتراضات او را “احساسی و بیهوده” دانسته و آن‌ها را رد کرده است. او معتقد است این مزرعه برای بهبود کارایی و افزایش نظارت دولتی بر فعالیت‌های خود به مدیریتی جدید نیاز داشت.
خانم استویانوفسکا  گفت: ” آنچه برای دولت ما اهمیت دارد، نه کیفیت و دانش که وفاداری است.”یانوف پودلاسکی دوران سختی را می‌گذراند، اما به نظر می‌رسد شهرت بین‌المللی و اسب‌‌های توانا و باکیفیت برای تضمین ادامه کار این مزرعه کافی است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.