stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 370366
  • 12 خرداد 1400 - 16:34
0
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور:

هر هکتار جنگل، ۶۷ تن گرد و غبار هوا را در سال جذب می‌کند

هر هکتار جنگل، ۶۷ تن گرد و غبار هوا را در سال جذب می‌کند
همدان- معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت جنگل های کشور است و هر هکتار آن ۶۷ تن گرد و غبار را در سال جذب می‌کند.
قلم | qalamna.ir :

قلم از همدان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، عباسعلی نوبخت، امروز در جمع کارکنان و مدیران ستادی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان مطرح کرد: با توجه به ریزگردهای موجود در کشور، نقش آفرینی جنگل های زاگرس، البرز، ایران تورانی، خلیج فارس و ارسباران بسیار با اهمیت است اما خیلی ها جنگل را تنها به عنوان تولید کننده چوب می بینند در حالی که تولید چوب بخش بسیار کوچکی از کارکردهای جنگل محسوب می شود.
وی بیان کرد: کشور ما دارای پنج منطقه رویشی است که زاگرس با ۶ میلیون هکتار وسعت، بزرگترین منطقه محسوب می شود و استان همدان بخشی از منطقه زاگرس و پوشش گیاهی این منطقه را به خود اختصاص داده است.
معاون امور جنگل، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: ۶ میلیارد متر مکعب معادل ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به تدریج آزاد می شود بنابراین با توجه به قرار گرفتن کشور در منطقه نیمه خشک و خشک باید برای حفظ این جنگل ها بیش از گذشته تلاش کرد.
نوبخت اظهار داشت: ذخیره آبی جنگل های زاگرس ۶ میلیارد متر مکعب در سال است در حالیکه ذخیره کارون به عنوان بزرگترین سد کشور آن هم در برخی از سالها به حدود سه میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب می رسد.
وی اظهار کرد: ۸۰ درصد کارکرد سازمان جنگل ها غیر بازاری و ۲۰ درصد تجاری است و این سازمان و ادارات کل زیر مجموعه آن در استان ها به عنوان باغبان برای حفظ پوشش گیاهی عمل می کنند.
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به بیان کارکردهای جنگل پرداخت و گفت: سطح جنگل های هیرکانی واقع در البرز و منطقه شمال کشور که نیمی از جمعیت را در خود جای داده ۲ میلیون هکتار است و هر هکتار از این جنگل ها قادر به ذخیره ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب در سال و آزاد سازی تدریجی آن هستند.
نوبخت افزود: اگر میزان ذخیره آب در جنگل های هیرکانی یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب(حداقل و کمترین میزان) در نظر گرفته شود با توجه به وسعت ۲ میلیون و چهار هزار هکتاری آن سالانه حدود سه میلیارد متر مکعب آب در جنگل های شمال جذب و ذخیره شده و به تدریح از قسمت های شمالی و جنوبی البرز آزاد می شوند.
وی ادامه داد: با این توصیف نیمی از جمعیت کشور زندگی خود را مدیون آبی هستند که از طریق جنگل های شمال کشور ذخیره و به تناوب آزاد می شود.
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآوری کرد: سال ۹۵ اخرین سال بهره برداری از جنگل های شمال کشور بود که در آن سال حدود ۵۵۰ هزار متر مکعب چوب از جنگل ها استحصال شد؛ در حالی که چوب ها قابل مشاهده بوده اما ارزش آبی که از این مناطق استحصال شد برای افراد قابل رویت و ملموس نیست.
نوبخت با بیان اینکه هر هکتار جنگل اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر را تامین می کند، گفت: میزان اکسیژن تولیدی توسط جنگل ۲.۵ تن به ازای هر هکتار است یعنی جنگل های زاگرس با ۶ میلیون هکتار وسعت ، رقم بالایی اکسیژن تولید می کند در حالیکه هم اینک قیمت هر کیلوگرم اکسیژن، چهار تا پنج هزار تومان است.
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: سال گذشته طرح هایی در این سازمان در قالب طرح جهش «۹ در ۹۹» اجرا شد که استان همدان با وجود مدیر و نیروهای توانمند این آیتم ها را به بهترین شکل عملیاتی کردند؛ بنابراین اعضای شورای معاونان سازمان جنگل ها با حضور در استان های مختلف اقدام به ارزیابی فعالیت ها و قدردانی از مسئولان می کنند.
وی در ادامه، افزود: استان همدان کارهای خوبی برای حفظ و احیای پوشش گیاهی انجام داده و در سه سال گذشته بیش از سه هزار هکتار کار توسعه، احیا و غنی سازی پوشش گیاهی در این استان انجام شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.