stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 370380
  • 12 خرداد 1400 - 17:06
2
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان خواستار شد:

توسعه شهرک‌های صنعتی همدان و بهار در دستور کار قرار گیرد

توسعه شهرک‌های صنعتی همدان و بهار در دستور کار قرار گیرد
همدان- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: لازم است تا شرکت شهرک‌های صنعتی همدان به فوریت توسعه شهرک‌های صنعتی همدان و بهار را در اولویت قرار دهد چرا که اکثر سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه صنایع تبدیلی و غذایی استان همدان تمایل به حضور در شهرک‌های صنعتی دارند اما شاهدیم که در این شهرک‌ها، کمبود زمین وجود دارد.
قلم | qalamna.ir :
خبرنگار قلم از همدان، حسن محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث سرمایه‌گذاری و نحوه صدور مجوزها در عرصه صنایع تبدیلی و غذایی مطرح کرد: اولویت‌هایی در این راستا وجود دارد که بایستی بتوانیم در این مسیر، قدم‌های مناسبی برداریم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه اولویت نخست، در بحث صنایع تبدیلی در استان همدان مربوط به فرآوری سیب‌زمینی است، اظهار کرد: استان همدان در زمینه تولید سیب‌زمینی، یکی از استان‌های پیش‌رو بوده و بایستی بتوانیم در این مسیر در موضوع‌های مختلف ورود مناسب داشته باشیم.

وی با تصریح به اینکه بایستی ذخیره‌سازی و فرآوری سیب‌زمینی را در دستور کار داشته باشیم، عنوان کرد: با قدم نهادن در این عرصه، می‌توانیم کاهش ۳۰ درصدی ضایعات این محصول را نیز شاهد باشیم.

این مسئول ادامه داد: درجه‌بندی سیب‌زمینی نه تنها در فروش مناسب محصول در داخل کشور موثر است بلکه می‌تواند زمینه را برای صادرات مناسب آن نیز مهیّا کند.

محمدی با اشاره به اینکه هم اکنون، بالغ بر ۵ فقره واحد در این زمینه با ظرفیت ۷۵ هزار تن ایجاده شده است، مطرح کرد: اولویت بعدی استان همدان ورود به عرصه قطعه بندی و بسته بندی گوشت است.

وی، با بیان اینکه بایستی در زمینه فرآوری انواع میوه و سبزی نیز برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم، گفت: در استان همدان انواع محصولات باغی تولید می‌شود که سهم شهرستان نهاوند در این حوزه، بسیار زیاد است به نوعی که ۱۲۰ هزار تن از انواع محصولات باغی استان، در این شهرستان تولید می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به محصول سیر و میزان تولید آن در استان مطرح کرد: سیر یکی از محصولات استراتژیک و مهم استان همدان است که بایستی فرآوری و بسته‌بندی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی، اولویت‌های بعدی برای استان همدان در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی را، ورود به عرصه اسانس‌گیری و عرقیات گیاهی، تولید انواع سالاد، تولید و بسته‌بندی تخم مرغ، درجه‌بندی و بسته بندی انواع میوه، تولید پودرهای آلی و مواردی از این دست دانست.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تصریح به اینکه استان همدان در غرب کشور قرار گرفته است و بدین‌ترتیب دسترسی مناسبی به مرزهای غربی دارد، اضافه کرد: با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان در عرصه صنایع تبدیلی در استان همدان شاهد رونق اقتصادی بود و در این حوزه، پایین بودن هزینه‌های ترانزیت کالا می‌تواند یکی از زمینه‌های مناسب باشد.

وی، در ادامه یکی دیگر از توانمندی‌های استان همدان و زمینه‌های ورود آن به حوزه صنایع تبدیلی و غذایی را کیفیت برتر بسیاری از محصولات کشاورزی مانند سیر، سیب‌زمینی، انگور و یونجه اعلام کرد و گفت: از سویی، در استان همدان تولیدکنندگان باسابقه‌ای در زمینه کشمش، سیر و خیارشور فعالیت دارند که در سطح کشوری نیز مطرح هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: همچنین، استان همدان به راه‌های مواصلاتی، راه‌آهن و بزرگراه‌ها دسترسی دارد و زیرساخت‌های مناسبی جهت نگهداری محصولات کشاورزی در استان وجود دارد.

وی به عنوان یکی دیگر از زمینه‌ها و توانمندی‌های استان همدان در این مسیر، به وجود صادرکنندگان و تشکل‌های فعال در این عرصه اشاره کرد و در ادامه صحبت‌های خود از چالش‌های پیش‌ِروی صنایع تبدیلی و غذایی استان سخن گفت.

محمدی با بیان اینکه در این زمینه می‌توان به عدم وجود ردیف‌های اعتباری در زمینه صنایع تبدیلی، کمبود زمین در برخی از شهرک‌ها چون شهرک صنعتی بوعلی، شهرک صنعتی بهاران، شهرک صنایع غذایی بهار اشاره کرد و افزود: هیچ ردیف اعتباری خاصی در بودجه‌های سنوات مختلف به این حوزه اختصاص نیافته است و بودجه‌ها تنها در قالب صنعت تعریف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از سویی، لازم است تا شرکت شهرک‌های صنعتی همدان به فوریت توسعه شهرک‌های صنعتی همدان و بهار را در اولویت قرار دهد چرا که اکثر سرمایه گذاران برای ورود به حوزه صنایع تبدیلی و غذایی استان همدان تمایل به حضور در شهرک‌های صنعتی دارند اما شاهدیم که در این شهرک‌ها، کمبود زمین وجود دارد.

محمدی در ادامه صحبت‌های خود به بالا بودن قیمت زمین در همدان اشاره کرد و گفت: از سویی دیگر، لازم است تا در طرح‌های توجیهی بانک‌ها به موضوع‌های برندسازی و تبلیغات نیز توجه شود، چراکه ایجاد یک واحد تنها ۲۵ درصد ماجرا است و بحث بازار، اصلی‌ترین موضوع در این زمینه است.

این مسئول با تصریح به اینکه بایستی افراد و سرمایه‌گذاران برای ورود مناسب به بازار، با مشاورین و تخصصین آن عرصه صحبت و از نظرات آن‌ها استفاده کنند، گفت: یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی صنایع تبدیلی و غذایی را می‌توان مراحل ثبت برند و تحمیل هزینه‌های بالا به سرمایه‌گذاران دانست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این زمینه مطرح کرد: متاسفانه، هم‌اکنون یک شعبه ثبت برند در تهران وجود دارد که فرآیند ثبت بند در آن مشکل و راهی طولانی پیش پای سرمایه‌گذاران است.

محمدی در ادامه به تشریح مهمترین اقدامات و عملکرد حوزه صنایع تبدیلی و غذایی محصولات کشاورزی استان همدان در سال ۹۹ پرداخت و گفت: از ۲۴ واحد با ظرفیت ۸۶ هزار تن و توان تولیدی ۱۵۸ هزار تنی با اشتغالزایی ۴۲۹ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۵۴ میلیارد تومانی در این زمینه در سال گذشته بهره‌برداری شد.

وی، با بیان اینکه طبق برنامه‌های در نظر گرفته شده، عملکرد مناسبی داشته‌ایم، اضافه کرد: به‌نوعی که میزان تحقق برنامه‌ها در زمینه فرآوری ۱۵۸ درصد، در زمینه نوسازی ۱۰۰ درصد، در زمینه ایجاد اشتغال مستقیم ۱۵۶ درصد و در زمینه میزان تحقق سرمایه‌گذاری برابر ۱۳۵ درصد اعلام شده است.

محمدی با بیان اینکه رشد ۲۵ درصدی را در زمینه میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه و رشد ۸.۲ درصدی را در زمینه ایجاد واحدهای جدید نسبت به سال ۹۸ شاهد بوده ایم، گفت: در سال گذشته، بالغ بر ۷۰ فقره با پیش بینی ۱۸۶ هزار تن تولید و اشتغال زایی یک هزار و ۳۵۱ نفر با سرمایه گذاری ۵۰۱ میلیارد تومانی و ۱۲ فقره طرح توسعه در این زمینه داشته ایم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: در سال ۹۹، بالغ بر ۹۵ فقره طرح نیز به سیستم بانکی استان همدان با رقمی در حدود ۹۱۵ میلیارد تومان معرفی شد که از این میزان ۲۳ فقره با اشتغال زایی ۳۷۵ نفری موفق به اخذ قرارداد با سیستم بانکی شد.

وی، با بیان اینکه امیدواریم در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد عقد قراردادها باشیم، گفت: با توجه به نرخ تورم بالا، نیاز به مشارکت بیشتر بانک‌ها وجود دارد بدین ترتیب، بانک‌ها بایستی با تزریق سرمایه و مساعدت‌های لازم به کمک بخش صنایع تولیدی و تکمیلی غذایی در استان همدان بیایند.

محمدی با تصریح بر این موضوع خاطرنشان کرد: برخی بانک‌ها همکاری مناسبی با حوزه تولید ندارند و با در سال جهش تولید شاهد بودیم که با عناوین مختلفی، طرح‌ها را برگشت می‌دادند.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از طرح‌ها توجیه اقتصادی داشتند و بایستی کار آن‌ها توسط بانک‌ها تسهیل می‌شد، دچار این روند نشدند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، از کسب عنوان نمونه ملی توسط یکی از واحدهای صنایع تبدیلی در حوزه لبنی استان سخن گفت و افزود: در حال حاضر، ۴۲۸ واحد صنایع با توان تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول در استان همدان پروانه بهره‌برداری کسب کرده‌اند که از این میزان به ترتیب، در زمینه صنایع تبدیلی، صنایع باغی و صنایع دامی فعالیت دارند.

محمدی با اشاره به اینکه میزان اشتغالزایی این واحدها برابر ۸ هزار و ۸۰۰ مورد است، اظهار کرد: بیشترین این واحدها در شهرستان‌های ملایر با ۱۳۷ واحد، بهار با ۱۱۵ واحد، همدان با ۵۷ واحد، کبودراهنگ با ۴۳ واحد مستقر هستند.

این مسئول با بیان اینکه این واحدها هم اکنون، مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: تامین مرغ شهروندان اولویت ما است و حال، ۶ فقره کشتارگاه در استان همدان فعالیت دارند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال یک واحد دیگر نیز به بهره‌برداری برسد.

وی به وضعیت تولید ترشی و شور و بسته‌بندی کشمش ملایر و گشنیز نهاوند نیز اشاره کرد و به پروژه‌های شاخص صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود که در شهریورماه سال جاری شاهد بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه خوراک دام و آبزیان با اشتغالزایی ۵۰ نفر در شهرستان نهاوند را شاهد باشیم.

محمدی خاطرنشان کرد: همچنین، تعداد ۶۷ واحد سردخانه در حال احداث در سطح استان وجود دارند که پیشرفتی بالای ۳۰ درصد دارند که پیشرفت آن‌ها جزء پروژه‌های شاخص ما در سال جاری است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، با اشاره به دیگر پروژه‌ها از بهره‌برداری از سیلوی ۷۰ هزار تنی شهرستان کبودراهنگ با اشتغالزایی مستقیم ۴۰ نفر در شهریورماه ۱۴۰۰ و سیلوی ۳۰ هزارتنی در این شهرستان با پیشرفت ۷۰ درصدی و اشتغالزایی ۲۰ نفر در پاییز ۱۴۰۰ سخن گفت و افزود: با این روند می‌توان در زمینه ذخیره‌سازی گندم مشکلات موجود را تاحدی رفع نمود.

محمدی از ایجاد کارخانه بستنی در استان همدان و بهره‌برداری از یک واحد دیگر در این راستا در سال جاری خبر داد و گفت: هم‌اکنون این واحد پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی دارد و در دست ایجاد است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص موقعیت فعلی شهرک سیر همدان نیز گفت: احداث شهرک صنعتی سیر همدان دو سالی است که در دست پیگیری است اقدامات و بحث‌های ارزیابی زیست محیطی آن نیز در حال انجام است و امید است که با کمک نمایندگان مجلس و مسئولین استانی و شهرستانی شاهد بهره‌برداری و به نتیجه رسیدن این واحد در آینده‌ای نزدیک باشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.