stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
  • کد خبر : 370768
  • 14 خرداد 1400 - 11:40
2

ویتامین D ما را از کرونا نجات می دهد؟

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: یکی از چیزهایی که در دوران همه گیری کرونا مدام گفته شد این است که ویتامین D یکی از سدهای مستحکم مقابل این ویروس در بدن انسان خواهد بود اما چنین چیزی صحت دارد؟یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزایش سطح ویتامین D از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی کند.  در اوایل همه گیری تحقیقات مشاهده ای نشان داد که این ویتامین مانع از ابتلای افراد به این بیماری یا مرگ بر اثر آن می شود.

اما محققان دانشگاه مک گیل در کبک کانادا می گویند که هیچ تفاوتی در سطح ویتامین D بین افرادی که ویروس را مبتلا کرده و نشده اند وجود ندارد.علاوه بر این مشاهدات دیگر نشان داد داشتن سطح بالای ویتامین D در بدن در میان افرادی که به مراتب شدید کرونا مبتلا شده بودند نیز وجود داشت.

از روزهای ابتدایی همه گیری محققان در حال بررسی اثرات ویتامین D هستند که نقش مهمی در سیستم ایمنی سالم دارد و به طور کلی از طریق پوست جذب می شود.مطالعه ای در فوریه ۲۰۲۱ از دانشگاه بارسلونا نشان داد که ویتامین D 60 درصد مرگ ویروس کرونا را کاهش می دهد. و یک مطالعه در مارس ۲۰۲۱ نشان داد که «ویتامین آفتاب» خطر ابتلا به کرونا را هفت درصد کاهش می دهد.

اما بسیاری از متخصصان بهداشت می گویند که هنوز شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف ماده مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می تواند از ابتلا به کرونا  جلوگیری یا آن را درمان کند.دکتر گیلائوم باتلر لاپورته یک متخصص عفونی ومیکروبیولوژی در دانشگاه مک گیل می گوید: «بیشتر مطالعات مربوط به ویتامین D بسیار دشوار است  زیرا این مطالعات نمی توانند فاکتورهای شناخته شده برای کرونای شدید را به خوبی نشان بدهند. بهترین روش برای پاسخ به سوال در رابطه با تأثیر ویتامین D از طریق آزمایش های تصادفی است  اما این موارد پیچیده و دارای منابع فشرده هستند و در طی یک بیماری همه گیر مدت زمان طولانی را می طلبند.»

برای مطالعه جدید ، منتشر شده در ژورنال PLOS Medicine ، این تیم انواع ژنتیکی مرتبط با افزایش سطح ویتامین D را بررسی کردند.شرکت کنندگان هزار و ۳۴۴ نفر از ۱۱ کشور جهان بودند که بیماری کرونا را از سر گذرانده بودند یا در مراحل درمانی بودند.

در مرحله بعدی ، محققان از فرایندی موسوم به تصادفی سازی مندلی استفاده کردند که تغییرات ژن های خاص را بررسی می کند.این تیم می خواست ببیند که آیا داشتن استعداد ژنتیکی برای افزایش سطح ویتامین D با عواقب کمتر شدید در افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند ارتباط دارد یا خیر.

محققان هیچ مدرکی در رابطه با سطح بالای ویتامین D و خطر کمتر ابتلا به کرونا پیدا نکردند.بعلاوه در بین بیمارانی که آزمایش مثبت داشتند هیچ ارتباطی بین ویتامین D بیشتر و احتمال پایین بودن در بیمارستان یا بیماری شدید وجود نداشت.نویسندگان خاطرنشان کردند که مطالعه آنها شامل افراد کمبود ویتامین D نبوده است بنابراین می گویند هنوز هم ممکن است بیماران “با کمبود واقعی” از مکمل های ویتامین بهره مند شوند.

آنها نوشتند: «مکمل ویتامین D به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی برای بهبود نتایج با این مطالعه پشتیبانی نمی شود.»مهمتر از همه  نتایج نشان می دهد که سرمایه گذاری در سایر روش های درمانی یا پیشگیری باید برای آزمایشات بالینی تصادفی کرونا در اولویت قرار گیرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.