رمز ارز امتیازی نیاز به وایتپیپر ندارد
محمدعلی احمدی کارشناس فناوری اطلاعات و ارزهای دیجیتال درباره حواشی ایجاد شده علیه یک کوین و صرافی ایرانی به دلیل عدم وجود پشتوانه بینالمللی گفت: «وقتی با استفاده از ایدههای بازاریابی یا برای جلب مشتری، یک کوین داخلی به عنوان یک هدیه یا امتیاز برای تشویق کاربران ایجاد شده باشد اصولا نیازی به وایتپیپر ندارد.»
احمدی ادامه داد: «این مدل توکن اگر در خارج از سیستم پاداشدهی داخلی ارائه یا فروخته شده باشد نیاز به پشتوانهای مثل وایتپیپر دارد.»
این کارشناس با بیان یک مثال ساده از سیستم امتیازدهی فروشگاههای آنلاین گفت: «وقتی شما از یک فروشگاه آنلاین خرید میکنید یا در نظرسنجیهای کالاها مشارکت دارید (یا هر فعالیت مشابه)، آن فروشگاه آنلاین از طریق یک واحد اختصاصی به شما امتیاز میدهد و شما میتوانید از آن امتیاز استفاده کنید و در خریدهای بعدی آن فروشگاه تخفیف بگیرید یا قیمت کمتری بپردازید. کسی نمیگوید برای آن واحد امتیاز که معادل ارزی یا ریالی دارد چرا مثلا از بانک مرکزی مجوز نگرفتهاند.»
این کارشناس ارزهای دیجیتال افزود: «همچنین اگر از حاشیههایی که برای یک صرافی ایجاد شده است بگذریم، خواهیم دید که موارد مشابه زیادی داخل و خارج کشور وجود دارند که برای آنها هم وایتپیپر وجود ندارد.»
احمدی گفت: «اگر منصفانه به ماجرا نگاه کنیم کسی کاری به بقیه ندارد؛ چه در داخل چه خارج از کشور! چون اصلا این نوع استدلال برای هشدار کلاهبرداری مناسب نیست و شاید نوعی سو استفاده یا سوتفاهم به دلیل اطلاعات محدود جامعه درباره رمز ارزهاست.»
این کارشناس افزود: «بهترین روش برای مقابله با کلاهبرداری یا تخلفات حوزه رمز ارزها، تولید محتوا با هدف افزایش آگاهی عمومی و حاکمیتی است که متاسفانه فعالان این حوزه از جمله صرافیهای ارز دیجیتال به این مهم نپرداختهاند.»
علی احمدی با انتقاد از نقص قوانین حاکمیتی در زمینه رمزارزها، ادامه داد: «وقتی در این زمینه قانون، اتحادیه، رسانه یا خبرنگار تخصصی به اندازه کافی نداریم، مردم به صفحات مدعیان کارشناسی این حوزه در شبکههای اجتماعی پناه میبرند.»
احمدی در پایان گفت: «نمیگویم این دوستان فعال در توییتر یا اینستاگرام تخصص ندارند؛ اما لزوما همه استدلالهایشان صحیح و فنی نیست و همینطور حاکمیت باید تخصصیتر به مساله رمز ارزها ورود کند تا حقی از مردم و کسبوکارها ضایع نشود.»