stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
  • کد خبر : 373026
  • 22 خرداد 1400 - 18:54
2
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان تأکید کرد:

کمک به اقتصاد خانوار با تقویت، توسعه و تحرک صنایع‌دستی

کمک به اقتصاد خانوار با تقویت، توسعه و تحرک صنایع‌دستی
همدان- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: اگر بخواهیم اقتصاد خانوار را کمک کنیم یکی از راه‌های آن در حوزه میراث فرهنگی، تقویت، توسعه و تحرک صنایع‌دستی است.
قلم | qalamna.ir :
خبرنگار قلم از همدان، ظاهر پورمجاهد در نشستی که به مناسب روز جهانی صنایع‌دستی در باغ نظری همدان برگزار شد، عنوان کرد: اولویت استان در سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان، اشتغال، سرمایه‌گذاری و تولید است.

وی با تصریح بر اینکه تمام تلاش‌ها بر این است تا بتوان در این عرصه قدم برداشت، مطرح کرد: حوزه صنایع‌دستی حوزه گسترده‌ای است و حسن آن این است که می‌توان در محیط زندگی نیز آن را انجام داد و تنها علاقه و انگیزه می‌خواهد، استان ما نیز فضاهای مختلفی برای کار در صنایع‌دستی را دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در این راستا به حوزه سفال، مبل و منبت ملایر و گلریز اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم اقتصاد خانوار را کمک کنیم یکی از راه‌های آن در حوزه میراث فرهنگی، تقویت، توسعه و تحرک صنایع‌دستی است.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم اقتصاد خانوار را کمک کنیم یکی از راه‌های آن در حوزه میراث فرهنگی تقویت، توسعه و تحرک صنایع‌دستی است، ادامه داد: تلاش استان این بود که در نقاط کانونی بتواند کاری انجام دهد که در این راستا امید است اقدامات در روستای کاج نیز به ثمر برسد.

وی با تصریح بر این موضوع خاطرنشان کرد: ما فقط در حوزه فرش آمار متفاوتی از شاغلان داریم که به‌عنوان کانون‌های اشتغال باید پشتیبانی شوند اما در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی داشتیم که یکی از این مشکلات تسهیلات بانکی بود.

وی در این راستا با بیان اینکه اعتباراتی برای حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در نظر گرفته شده بود اما شیوع ویروس کرونا، این روند را وارد مسیر دیگری کرد، اظهار کرد: پیش‌بینی برای هزینه‌های کرونا نشده بود بدین‌سان، آن تسهیلات بانکی به سمت رفع نیازهای کرونا رفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه برنامه‌هایی جهت شناسایی کارگاه‌های صنایع‌دستی در پیش گرفته شد، اظهار کرد: قریب ۴۲ درصد اشتغال استان در بخش خدمات و بازرگانی است و بخش عمده‌ای که در استان همدان در دوران شیوع ویروس کرونا آسیب دید، همین دو بخش بود که تبعات آن به قسمت‌های دیگر اقتصادی نیز رسید.

پورمجاهد در پایان در خصوص لزوم حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات اظهار کرد: انتخابات موضوع اساسی در کشور است و حضور آحاد مختلف مردم می‌تواند تأثیرگذار باشد بنابراین همه باید تلاش کنیم هر کس در انتخابات سهیم باشد.

۴۵ هزار هنرمند با ۳۰ هزار کارگاه صنایع‌دستی در استان همدان وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز در ادامه این مراسم، خطاب به هنرمندان این رشته با بیان اینکه همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین به شما هنرمندان افتخار می‌کند، مطرح کرد: هنرهای صنایع‌دستی در کنار بهره‌مندی از ارزش‌های هنری، اساتید به‌نامی دارد که باید قدردان آن‌ها باشیم.

علی مالمیر با بیان اینکه ۴۵ هزار هنرمند با ۳۰ هزار کارگاه صنایع‌دستی در استان همدان وجود دارد که جایگاه ارزشمندی در ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی در سطح استان دارند، اظهار کرد: از محوری‌ترین سیاست‌های دولت برای رشد و تقویت به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: لازم است سیاست‌گذاران، مدیران و مدیران ارشد استان این حوزه اثربخش را مورد توجه داشته باشند تا بتوان تولیداتی با رنگ و بوی هنر و فرهنگ داشته و فرصت‌های شغلی ایجاد و کالایی را صادر کنیم که فرهنگ غنی را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان این موضوع ادامه داد: با حضور و همت هنرمندان استان شاهد حرکت‌های خوبی در حوزه صنایع‌دستی هستیم.

مالمیر با تصریح بر اینکه اگرچه ظرفیت این حوزه بالاست اما راه نرفته زیادی داریم، خاطرنشان کرد: باید اساتید هنرهای دستی را ارج نهاده و آن‌ها را معرفی کنیم چراکه خالق این آثار در ماندگاری آثاری است که تولید می‌کنند بدین‌سان، بایستی در کنار فراگیری و گستردگی صنایع‌دستی، آثار فاخری را خلق کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خودبا اشاره به اینکه خوشبختانه در حوزه حمایت از صنایع‌دستی که ۱۳ هزار نفر نیز به جمع هنرمندان اضافه شدند، ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره دریافت کردند، افزود: طی ۶ تا هشت سال گذشته حدود ۱۲ هزار نفر در حوزه اداره کل و سایر دستگاه‌ها آموزش‌های لازم را گذراندند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در بخش پایانی این مراسم با بیان اینکه بیش از ۲۷۰ نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار شده است، مطرح کرد: یکی از مطالبات همیشگی هنرمندان در حوزه فروش، نمایشگاه دائم صنایع‌دستی بود که در این زمینه، پس از جهانی‌شدن شهرهای ملایر، لالجین و تویسرکان رغبت سرمایه‌گذاران بیشتر شد و ما شاهد افزایش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بودیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم که در کنار برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در باغ نظری همدان برگزار شد، از هنرمندان و فعالان عرصه صنایع‌دستی استان همدان نیز تجلیل به عمل آمد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.