stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
  • کد خبر : 377247
  • 07 تیر 1400 - 18:37
4
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اعلام کرد:

ثبت ۳۸ پرونده تخلف انتخاباتی در استان همدان

ثبت ۳۸ پرونده تخلف انتخاباتی در استان همدان
همدان- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: در این زمینه سال گذشته بالغ‌بر 12 جلسه با 89 مصوبه برای پیشگیری از جرائم انتخاباتی در سطح استان همدان برگزار شد و این پیگیری‌ها درنتیجه جواب داد؛ به‌نوعی که با وجود اینکه در دوره‌های دیگر 500 مورد تخلف نیز به ثبت رسیده است، اما در این دوره یعنی انتخابات خردادماه سال 1400، بالغ‌بر 38 پرونده تخلف انتخاباتی در استان همدان ثبت شد.
قلم | qalamna.ir :
خبرنگار قلم از همدان، عباس نجفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به‌مناسبت هفته قوه قضائیه مطرح کرد: بیش از یک دهه است که در مسیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان پیش می‌رویم و در این راستا ۴۵ سرفصل و ۱۸ برنامه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان انجام می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه قوه قضائیه به‌صورت مستمر با معلول موضوع یعنی جرائم روبه‌رو است، اظهار کرد: بدین‌سان این رسالت را دارد تا علت‌شناسی را در این مسیر با همکاری همه دستگاه‌ها درپیش بگیرد؛ بنابراین تعامل و هماهنگی بین همه دستگاه‌ها را درپیش گرفته و در مسیر پیشگیری از وقوع جرم در حوزه‌های مختلف آن ازجمله وضعی، قضائی، فرهنگی، اجتماعی و غیره، گام برمی‌دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: در قالب طرح فرزندان آفتاب آموزش سربازان و بسیجیان در سطح استان همدان درپیش گرفته شد که در این راستا آموزش فرزندان آفتاب ویژه سربازان در کلیه پادگان‌های استان انجام گرفت و در این طرح از طریق مربیانی که آموزش لازم را دیدند، ۲۵ کارگاه در سطح استان برگزار شد و ۶۱۵ نفر از سربازان تحت آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی قرار گرفتند.

 اجرای طرح «هور» در سطح استان همدان

نجفی با تصریح بر اینکه همچنین ۱۸۳ نفر از بسیجیان استان در هفت کارگاه فرزندان آفتاب شرکت کردند، به اجرای طرح «هور» در سطح استان همدان اشاره کرد و گفت: این طرح با عنوان «هویت و رفتار» برای مرتکبین جرائم خُرد در حوزه امنیت اخلاقی اجرا می‌شود و قدمی در مسیر اصلاح و بازاجتماعی کردن مرتکبین جرائم است.

وی با بیان این موضوع، تصریح کرد: در این راستا سال گذشته هفت کارگاه برگزار شد و ۱۹۵ نفر از این افراد آموزش دیدند؛ همچنین در قالب برنامه «هجرت» در زمینه مدیریت مهارت و دانش رفتار با رویکرد اصلاح و تربیت زندانیان نیز اقداماتی در سطح استان انجام گرفته است که در این راستا می‌توان به برگزاری تعداد ۱۱ کارگاه و آموزش ۳۰۰ نفر از زندانیان اشاره کرد.

نجفی با بیان اینکه در کارگاه‌های «۲۳ مهارت تربیت فرزند» که مخاطب آن مدرسان آموزش‌وپرورش و والدینی بودند که کودک هفت تا ۱۲ ساله داشتند نیز آموزش‌های لازم ارائه شده است، از برگزاری ۳۸ کارگاه در این زمینه و شرکت ۸۰۰ نفر در این کارگاه‌ها سخن گفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با تصریح بر اینکه آموزش ضمن خدمت فرهنگیان نیز در ۳۸ کارگاه با آموزش ۲۱ هزار نفر از فرهنگیان انجام شد، خاطرنشان کرد: تعداد ۱۷ کارگاه نیز برای آموزش ۴۵۰ مربی مهد کودک جهت ارتقا و توانمندسازی مربیان برگزار شد که این روند در مسیر پیشگیری‌های رشدمدار قرار داد.

نجفی در ادامه صحبت‌های خود به اجرای طرح مصلحین و انعقاد قراردادها به‌منظور ایجاد الگوی حکمین و مصلحین اشاره کرد و افزود: سال گذشته در استان همدان در این راستا ۲۵ کارگاه برگزار شد و ۶۲۹ نفر آموزش دیده‌اند.

رسیدگی به ۳۲۰ پرونده ویژه اطفال در استان همدان با حضور مشاورین

وی به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه دادگاه‌های اطفال نیز اشاره کرد و گفت: در استان همدان سال گذشته تعداد ۳۲۰ پرونده ویژه اطفال داشتیم که این پرونده‌ها با حضور مشاورین محاکم اطفال (زیر ۱۸ سال) مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در ادامه به اجرای طرح «نماد» در راستای نظام مراقبت اجتمامی دانش‌آموزان و اولیا در شهرستان بهار به‌عنوان پایلوت اجرای این طرح در سطح استان همدان اشاره کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح، آموزش و پیشگیری‌های رشدمدار و فرزندپروری است که به‌صورت مشترک با آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های مربوطه درپیش گرفته می‌شود که در این راستا، سال گذشته ۳۶ مدرسه مورد بازرسی قرار گرفت.

پیشگیری از طلاق ۲۰ درصد زوجین در سال گذشته

نجفی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با فرآیند مداخله در طلاق توسط این معاونت نیز اظهار کرد: زوجین قبل از ثبت رسمی دادخواست طلاق بایستی به مشاورینی که در بهزیستی، بنیاد صیانت از خانواده، مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی و یا مراکز مشاوره دادگستری هستند، مراجعه کنند که با همین روش و حل مشکلات آن‌ها، توانستیم در سال گذشته از طلاق ۲۰ درصد این زوجین جلوگیری کنیم.

وی از ایجاد «مراکز مهر خانواده» نیز سخن گفت و افزود: در سال‌های قبل پس از طلاق زوجین، ملاقات با فرزندان در محیط نامناسب کلانتری صورت می‌گرفت، اما با ایجاد مراکز مهر خانواده توانستیم فضای کودکانه مناسبی را ایجاد کنیم تا والدین با کودک در حضور مشاور و مأمور نیروی انتظامی ملاقات کنند.

نجفی با بیان آنکه در این راستا طی سال گذشته ۳۶۰ فقره ملاقات در این مراکز انجام شده است، به آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان از مراکز نیز اشاره کرد و گفت: توجه به بحث اشتغال و درمان‌های روانی این معتادان در دستور کار قرار گرفته است؛ بدین‌سان در زمینه اشتغال تفاهم‌نامه‌ای با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان زندان‌های استان منعقد شده است و در زمینه درمان‌های روانی نیز مرکز جامع ان.ای از سوی سازمان بهزیستی فعالیت دارد.

فعالیت ۶۰ نفر از معتادان پس از ترک در شهرک صنعتی همدان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با تصریح بر این موضوع، خاطرنشان کرد: در این زمینه تعداد ۵۰۰ شغل برای این افراد در شهرک‌های صنعتی همدان شناسایی شد و از دی‌ماه سال گذشته نیز ۶۰ نفر برای کار به شهرک صنعتی معرفی شدند که هم‌اکنون در آنجا فعالیت دارند.

وی به افراد معتادی که در مراکز ماده ۱۶ حضور دارند و پیگیری وضعیت شغلی و درمانی آن‌ها پس از خروج از این مرکز اشاره کرد و گفت: تسهیلات خوداشتغالی و حرفه‌آموزی‌هایی نیز برای این افراد درنظر گرفته شده است.

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حوزه مشارکت‌های مردمی و لزوم توجه به این ظرفیت سخن گفت و افزود: براساس دستورالعمل، بایستی مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها را مدنظر داشته باشیم؛ بدین‌سان تلاش شد تا شناسایی، شبکه‌سازی و ارتباط‌گیری آن‌ها با دادسرا و محاکم را به‌عنوان دیده‌بان‌های اجتماعی درپیش بگیریم.

وی در این راستا از سامانه «سجام» قوه قضائیه به آدرس sajam.scpd.​ir سخن گفت و خاطرنشان کرد: افراد درصورت مشاهده هر موردی که نیاز به پیگیری دستگاه قضائی دارد، می‌توانند در این سامانه اطلاعات را وارد کنند تا بدون اینکه هویت آن‌ها مشخص شود، پیگیر موضوع مدنظرشان باشیم که این عمل، جزئی از مسئولیت‌های اجتماعی افراد در جامعه نیز محسوب می‌شود.

حدود ۷۰ درصد این گزارش‌ها نیز منتج به نتیجه شد

نجفی یادآور شد: از سویی نهادهای مردمی جهت مشارکت با قوه قضائیه می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه (https://mosharekat.eadl.ir) با دادسراها و دادگاه‌ها ارتباط برقرار کنند که در این زمینه نیز سال گذشته بالغ‌بر دو هزار و ۴۰۵ دیده‌بان پیشگیری ثبت شد که از این گزارش‌ها ۹۲۳ مورد آن در بستر این سامانه ثبت و پیگیری و حدود ۷۰ درصد این گزارش‌ها نیز منتج به نتیجه شد.

وی در ادامه به موضوع جرائم انتخاباتی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه سال گذشته بالغ‌بر ۱۲ جلسه با ۸۹ مصوبه برای پیشگیری از جرائم انتخاباتی در سطح استان همدان برگزار شد و این پیگیری‌ها درنتیجه جواب داد؛ به‌نوعی که با وجود اینکه در دوره‌های دیگر ۵۰۰ مورد تخلف نیز به ثبت رسیده است، اما در این دوره یعنی انتخابات خردادماه سال ۱۴۰۰، بالغ‌بر ۳۸ پرونده تخلف انتخاباتی در استان همدان ثبت شد.

نجفی درخصوص این تخلفات نیز تشریح کرد: بیشتر این تخلفات انتخاباتی شامل تبلیغات زودهنگام بود که البته نسبت به دوره‌های قبل کاهش شدیدی در حوزه این پرونده‌ها را شاهد بودیم و بحث‌هایی که هم‌اکنون درخصوص تخلفات انتخاباتی مطرح می‌شود، بیشتر بُعد روانی دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در ادامه به بحث پیگیری اجرای قانون جامع حدنگاری و هوشمندسازی دستگاه قضائی در راستای اجرای سند تحول قضائی نیز اشاره کرد و در این زمینه از فعالیت ۳۶ سامانه جهت ارائه خدمت هوشمند در سیستم قضائی سخن گفت.

وی با تصریح بر آنکه این سامانه‌ها باعث کاهش تردد چهار میلیون نفر به دادگستری‌های سطح کشور شدند، به سامانه‌هایی چون ثنا، سامانه نوبت‌دهی محاکم قضائی، سامانه نوبت‌دهی دفاتر خدمات قضائی، سامانه گواهی عدم سوء پیشینه، سامانه خودکاربری وکلا، خودکاربری کارشناسان رسمی دادگستری و سامانه سهراب خدمات الکترونیک قضائی اشاره کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در بخش پایانی سخنان خود در این نشست عنوان کرد: مشکل ما در نبود قانون نیست، بلکه مشکل اصلی در نحوه اجرای قانون است؛ به‌نوعی که این‌روزها شاهدیم که متأسفانه اورژانس اجتماعی بسیار ضعیف عمل می‌کند و به سبب این مشکلات که عموماً علت آن را نبود اعتبار مطرح می‌کنند، دفتری را برای زنان و کودکان زیر نظر دادگستری شکل داده‌ایم؛ این درحالی است که سازمان بهزیستی مکلف به پیش بردن این موارد و حمایت‌ از افراد بد یا بی‌سرپرست است و در این زمینه اعتباراتی دارد و می‌تواند بحث‌های مربوط به حمایت‌ها و مشاوره این افراد را پوشش دهد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.