گروه اقتصادی:در حالیکه قرار بود فاز دوم آزادراه تهران – شمال به صورت یکطرفه تا بهار امسال افتتاح شود و نهایتا این وعده به افتتاح تونل البرز تا اوایل تابستان امسال رسید، اما به نظر میرسد مسئولان آزادراه تهران – شمال دوباره بدقول شدند و مشخص نیست که فاز دوم این آزادراه که به صورت مرحلهای و تکه تکه قرار بود افتتاح شود، چه زمانی به بهره برداری میرسد.
پس از افتتاح فاز نخست آزادراه تهران – شمال مسئولان وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایهگذار این پروژه وعده کردند تا بهار ۱۴۰۰ فاز دوم آزادراه تهران – شمال را به طول ۲۲ کیلومتر و البته به صورت ۵۰ درصد (باند رفت) افتتاح کنند تا این مسیر آزادراهی در کنار جاده چالوس به عنوان مسیرهای رفت و برگشت زیر بار ترافیکی برود.با وجود این وعدهها، در اواخر فروردین ماه امسال خیرالله خادمی – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل- درباره آخرین وضعیت فاز دوم آزادراه تهران – شمال صحبتهایی مطرح کرد که افتتاح این فاز از آزادراه تهران – شمال را در موعد مقرر با هالهای از ابهام مواجه کرد.
به گفته او تورم و افزایش هزینه ساخت آن هم از حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل فاز ۲ آزادراه تهران – شمال را گرانتر و سخت تر کرده است.
بنابراین مقرر شد تا تونل البرز به عنوان بخش مهمی از این آزادراه به طول شش و نیم کیلومتر و به صورت دو طرفه به بهره برداری برسد و پس از آن باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران – شمال افتتاح شود اما با وجود گذشت بیش از سه ماه از این اظهارات خبری از افتتاح تونل البرز آزادراه تهران – شمال نیست و به نظر میرسد وعدههای مسئولان برای افتتاح آزادراه تهران – شمال یکی پس از دیگری به تعویق میافتد.
اما این دلایل به نظر منطقی نمیآید چرا که حتی اگر هزینه ساخت آزادراه تهران-شمال دو برابر افزایش یافته باشد، با برنامه افتتاح مرحلهای فاز دوم آزادراه تهران – شمال که از ابتدا به دو و سپس به سه مرحله و بخش تقسیم شد دیگر دلیلی برای تاخیر باقی نمیماند. البته با وجود پیگیری خبرنگار ایسنا از مسئولان و متولیان این پروژه، کسی حاضر به پاسخگویی برای تشریح دلیل این تاخیر نشد.
پس از افتتاح فاز نخست آزادراه تهران – شمال مسئولان وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایهگذار این پروژه وعده کردند تا بهار ۱۴۰۰ فاز دوم آزادراه تهران – شمال را به طول ۲۲ کیلومتر و البته به صورت ۵۰ درصد (باند رفت) افتتاح کنند تا این مسیر آزادراهی در کنار جاده چالوس به عنوان مسیرهای رفت و برگشت زیر بار ترافیکی برود.با وجود این وعدهها، در اواخر فروردین ماه امسال خیرالله خادمی – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل- درباره آخرین وضعیت فاز دوم آزادراه تهران – شمال صحبتهایی مطرح کرد که افتتاح این فاز از آزادراه تهران – شمال را در موعد مقرر با هالهای از ابهام مواجه کرد.
به گفته او تورم و افزایش هزینه ساخت آن هم از حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل فاز ۲ آزادراه تهران – شمال را گرانتر و سخت تر کرده است.
بنابراین مقرر شد تا تونل البرز به عنوان بخش مهمی از این آزادراه به طول شش و نیم کیلومتر و به صورت دو طرفه به بهره برداری برسد و پس از آن باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران – شمال افتتاح شود اما با وجود گذشت بیش از سه ماه از این اظهارات خبری از افتتاح تونل البرز آزادراه تهران – شمال نیست و به نظر میرسد وعدههای مسئولان برای افتتاح آزادراه تهران – شمال یکی پس از دیگری به تعویق میافتد.
اما این دلایل به نظر منطقی نمیآید چرا که حتی اگر هزینه ساخت آزادراه تهران-شمال دو برابر افزایش یافته باشد، با برنامه افتتاح مرحلهای فاز دوم آزادراه تهران – شمال که از ابتدا به دو و سپس به سه مرحله و بخش تقسیم شد دیگر دلیلی برای تاخیر باقی نمیماند. البته با وجود پیگیری خبرنگار ایسنا از مسئولان و متولیان این پروژه، کسی حاضر به پاسخگویی برای تشریح دلیل این تاخیر نشد.