stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 378342
  • 13 تیر 1400 - 12:00
1
توسط عضو هيات علمي مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي صورت گرفت؛

شناسایی مولکولی گونه های Fusarium مولد پوسیدگی های ریشه و طوقه گوجه فرنگی در استان هرمزگان

شناسایی مولکولی گونه های Fusarium مولد پوسیدگی های ریشه و طوقه گوجه فرنگی در استان هرمزگان
هرمزگان-پوسیدگی های ریشه و طوقه گوجه فرنگي هر ساله عملکرد محصول را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد. از این رو، اين بيماري به عنوان یکی از مشکلات جدی در تولید نشاء و محصول گوجه فرنگی در گلخانه و فضای باز در این استان شناخته شده و خسارت ناشی از این بیماری به ویژه در خاک های اسیدی و شنی بسیار قابل توجه است.
قلم | qalamna.ir :

محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت : نخستین علائم بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه ، در نشاءهای گوجه فرنگی به صورت کاهش رشد، زرد شدن و از بین رفتن زودهنگام برگ های کوتیلدونی مشاهده شده که به موازات پیشرفت بیماری، زخم های برجسته و قهوه ای رنگی پیرامون ناحیه هیپوکوتیل (محل اتصال ریشه و ساقه) را در گیاهان آلوده فرامی گیرند که ایجاد این زخم ها به پوسیدگی ریشه ها و سرانجام پژمردگی و مرگ گیاه منجر می گردد.

دکتر آزاده گودرزی افزود: گیاهان مبتلا به بیماری بسیار کوتاه تر از گیاهان سالم هستند و با شروع مرحله باردهی، برگهای پایینی این گیاهان زرد و پژمرده می شوند.

وی بیان کرد : علائم پژمردگی در گیاهان آلوده معمولاً در گرمترین ساعات روز روی می دهد و هنگام شب برطرف می گردد.

محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان خاطرنشان کرد : عوامل اصلی مولد پوسیدگی های ریشه و طوقه گوجه فرنگی Fusarium oxysporum f.sp. radicis-lycopersici و F. O. f.sp. lycopersici هستند، هرچند که سایر گونه های Fusarium نیز ممکن است در وقوع این بیماری نقش داشته باشند. رخنه این بیمارگرها به میزبان عمدتاً از طریق زخم ها و منافذ طبیعی، صورت می گیرد.

وی ادامه داد : انتشار عوامل مولد بیماری در فواصل نزدیک از طریق تماس ریشه های آلوده و سالم با یکدیگر، و در مسافت های طولانی از طریق انتقال نشاء و خاک آلوده، رفت و آمد افراد و جابجایی ماشین آلات و سایر تجهیزات کشاورزی صورت می گیرد. به این دلیل که عوامل مولد پوسیدگی های ریشه و طوقه گوجه فرنگی به سرعت در خاک های فاقد آلودگی استقرار می یابند و قادرند بقاء خود را برای مدت طولانی در این محیط حفظ نمایند، کنترل این پوسیدگی ها تا حدودی دشوار است. با این حال، به کارگیری روشهای مدیریت تلفیقی در کاهش وقوع و کنترل این پوسیدگی ها موثر است .

محقق مرکز تحقیقات و آموزش اظهار داشت: موارد مختلفی شامل استفاده نشاءهای عاری از آلودگی، اجتناب از آبیاری بیش از اندازه، ضدعفونی خاک و سینی های کاشت، اجتناب از وارد شدن زخم و هرگونه آسیب فیزیکی به گیاهان، حفظ pH خاک در بازه ۶ تا ۷، مدفون نمودن بقایای محصول، اعمال تناوب زراعی با گیاهان غیر میزبان نظیر کاهو و سیب زمینی و کنترل علف های هرز از اجزای مدیریت تلفیقی این بیماری به شمار می روند .

گفتنی است : در استان هرمزگان، جداسازی عوامل مولد پوسیدگی های ریشه و طوقه گوجه فرنگی از سال زراعی گذشته توسط دکتر آزاده گودرزی آغاز شده و در حال حاضر، شناسایی عوامل ذکر شده در سطح گونه از طریق انجام آزمون های مولکولی در آزمایشگاه مولکولی بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات در حال انجام است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.