stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
  • کد خبر : 378756
  • 15 تیر 1400 - 10:23
3
قلم گزارش می دهد؛

فعالیت تنها زنبورستان ارگانیک کشور در استان همدان

فعالیت تنها زنبورستان ارگانیک کشور در استان همدان
همدان- تنها زنبورستان ارگانیک کشور این‌روزها در استان همدان فعالیت دارد و توانسته در مسیر مناسبی از محصولات تولیدی عسل قدم بگذارد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، طی بازدیدی که از تنها زنبورستان ارگانیک کشور که در استان همدان و شهرستان اسدآباد فعالیت دارد، به‌عمل آمد، خبرنگاران حوزه کشاورزی با نحوه تولید عسل، گَرده‌افشانی، تولید ژل رویال و سایر محصولات زنبور عسل آشنا شدند و پای صحبت‌های تولیدکننده و مسئولین مربوطه نشستند.

در این راستا مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان در جمع خبرنگاران مطرح کرد: اگرچه شیوع ویروس کرونا و مسائل اقتصادی که با آن روبه‌رو هستیم روی میزان استفاده از عسل و خرید آن اثر گذاشته است، اما عسل به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و تأثیر بسیاری روی کاهش امکان ابتلا به بیماری کوید ۱۹ دارد.

علیرضا قراگوزلو در این راستا با تصریح بر آنکه این امر به سبب وجود کاروتنوئیدها و رنگدانه‌ها در عسل اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: حتی براساس تحقیقات قسمت ایمنی‌شناسی پاستور نیز این امر مشخص شده است افرادی که با زنبور سروکار داشته‌اند، کمتر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد غذای دنیا و جهان با توجه به گَرده‌افشانی تأمین می‌شود و زنبور نقش مهمی در حفظ محیط‌زیست دارد.

   همدان یکی از سه استان برتر کشور در مصرف عسل

این مقام مسئول با تأکید بر آنکه تصور دنیای بدون زنبور عسل محال است، اظهار کرد: درصورتی که زنبور عسل وجود نداشته باشد، نه‌تنها گَرده‌افشانی بلکه تولید غذا دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف عسل در کشور ایران از اروپا هم بیشتر است، مطرح کرد: همدان یکی از سه استان برتر کشور در مصرف عسل است.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر سیاست‌ها بر افزایش کیفی بود تا کندو افزایش نیابد، عنوان کرد: درحال حاضر تنها استان در کشور هستیم که کندوی سنتی و محلی نداریم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه کندوهای سنتی و محلی قابلیت سرکشی و مبارزه و دفع آفات را ندارند، اظهار کرد: بهترین کندو، کندوی کفباز مدرن بوده که در همدان کارگاه تولید این کندو راه‌اندازی شده است.

   نیمی از زنبورداری استان همدان در نهاوند و ملایر فعال است

در ادامه مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان نیز با بیان اینکه در سطح استان همدان هفت تعاونی زنبورداری داریم، مطرح کرد: این تعاونی‌ها در سطح شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد و رزن فعالیت دارند و اتحادیه‌ای نیز هماهنگی بین تعاونی‌ها را به‌عهده دارد.

عبدالحمید قدرتی ادامه داد: در استان ما ۳۴۶ هزار کندوی زنبور عسل وجود دارد که بیشتر در شهرستان‌های ملایر و نهاوند است؛ به‌نوعی که نیمی از زنبورداری استان ما در این دو شهرستان فعالیت دارد.

وی با تصریح بر آنکه استان همدان به‌ویژه در این دو شهرستان به‌خاطر رودخانه‌ها و کشت‌ها و آب‌وهوا شرایط مناسبی برای تولید عسل دارد، اظهار کرد: متوسط تولید عسل در استان ۱۰ کیلوگرم از هر کندو است.

قدرتی با بیان اینکه عسل تولیدی استان ما به‌صورت مستقیم به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود، ابراز کرد: اما بیشتر عسل تولیدی استان همدان در داخل استان و بخشی از آن به تهران می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان با بیان اینکه به‌منظور فروش و ارائه محصولات تولیدی ارگانیک عسل به مدت یک سال است که فروشگاهی در سطح شهر همدان راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: این قدم در مسیر معرفی هرچه مناسب‌تر محصول عسل ارگانیک صورت گرفته است.

   تولید ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم عسل از کندوهای استان همدان

وی درخصوص وضعیت تولید عسل استان همدان در سال جاری نیز عنوان کرد: در سطح استان در منطقه نهاوند کشت گشنیز بالای ۵۰۰ هکتار را شاهد هستیم و در محدوده دمق و سلطان‌آباد شهرستان رزن نیز کشت رازیانه وجود دارد که این امر موجب تولید عسل‌های باکیفیتی در این مناطق شده است و امسال، از هر کندو در استان همدان به‌صورت متوسط ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم عسل گرفته‌اند.

   خشک‌سالی اثر بسیار منفی روی تولید عسل و زنبور عسل داشته است

قدرتی درخصوص مشکلات پیش روی زنبورداران نیز مطرح کرد: در شرایط اقلیمی و خشک‌سالی و سم‌پاشی‌هایی که این‌روزها در زمین‌های کشاورزی زیاد شده است، مشکلاتی برای تولید عسل ایجاد شد، به‌نوعی که گاه کل یک کندو در اثر سم‌پاشی از بین رفته و از سویی خشک‌سالی اثر بسیار منفی روی تولید عسل و زنبور عسل داشته است.

وی با تصریح بر اینکه زنبورداری حد واسط کشاورزی و دامپروری است بدین‌سان همان‌طور که کشاورزی به سبب خشک‌سالی دچار مشکل شده است زنبورداری نیز دچار مشکلاتی شد، اظهار کرد: این‌روزها تلفات زیادی داریم که ازجمله علل آن می‌توان به بحث سم‌پاشی‌ها، کاهش رطوبت‌ها و مواردی از این دست اشاره کرد.

   در کشور ما از زنبورداران حمایت‌های خوبی صورت نمی‌گیرد

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان با بیان آنکه این‌روزها به سبب این مشکلات کلنی‌ها و بیماری‌ها هم زیاد می‌شود، ابراز کرد: در کشور ما از زنبورداران حمایت‌های خوبی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان این موضوع، تصریح کرد: بحث گَرده‌افشانی ارزش بالایی دارد، اما در ایران برای موضوع گَرده‌افشانی به زنبورداران کمکی نمی‌شود؛ درحالی که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ کشور برای هر کندو بابت گَرده‌افشانی یارانه درنظر گرفته‌اند، اما این موضوع در کشور ما وجود ندارد.

قدرتی با تأکید بر اینکه برای حفظ صنعت زنبورداری باید از زنبورداران حمایت شود، درخصوص چگونگی وضعیت همکاری باغ‌داران با قرار دادن کندوها در باغاتشان در سطح استان، اظهار کرد: زنبورها می‌توانند به ارزش تولیدات و محصولات باغی کمک کنند و این امر را با گَرده‌افشانی انجام می‌دهند و همان‌گونه که باد در باروری درختان و باغات نقش مهمی دارد، حشرات و مهم‌ترین آن‌ها زنبور نیز در این زمینه نقش دارد؛ اما برخی از باغ‌داران فکر می‌کنند که زنبور میوه آن‌ها را می‌خورد و این امر موجب می‌شود که زنبورداران ما را اذیت کنند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان با بیان این موضوع، تصریح کرد: این درحالی است که زنبور موجب پاک‌سازی باغات می‌شود، اما شاهدیم که برخی باغ‌داران از زنبورداران از قبل قرار دادن کندوها در باغاتشان پول طلب می‌کنند و به‌راستی می‌توان گفت که فرهنگ زنبورداری در ایران جا نیفتاده است.

قدرتی در ادامه صحبت‌های خود به نقش کرونا در کاهش فروش محصولات تولیدی عسل اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت‌ها از یک‌سو و صدمات اقتصادی که کرونا به خانواده‌ها وارد آورد از سوی دیگر موجب شد تا عسل در سبد خانوارها نقش خود را از دست دهد.

وی در پایان صحبت‌های خود در این خصوص تصریح کرد: از سویی مواد اولیه تولید عسل نیز با گرانی‌هایی مواجه شد، به‌نوعی که نهاده شکر را که در گذشته با کیلویی هفت هزار تومان تأمین می‌کردیم، حال باید برای آن نزدیک به ۱۳ هزار تومان هزینه داشته باشیم و موم نیز با افزایش چندبرابری مواجه شده است.

   از سال گذشته تاکنون در کش‌وقوس‌های مسائل تحریم هستیم

در ادامه یک تولیدکننده عسل ارگانیک در تنها زنبورستان ارگانیک کشور با برند «عسل نادر» نیز در جمع خبرنگاران بیان کرد: حدود ۳۵ سال در بحث زنبورداری فعالیت دارم و در منطقه اسدآباد و رشته‌کوه‌های الوند نزدیک به ۲۵ سال است که مشغول به‌کار هستم.

نادر اینجیناری با تصریح بر اینکه سعی در تولید محصول خالص و طبیعی داریم، اظهار کرد: بعد از چندسال فعالیت در عرصه محصولات سالم تصمیم گرفتیم تا خود را ممیزی کنیم و شرکتی باشد که ضعف‌های ما را گوشزد کند تا بتوانیم به محصول ارگانیک برسیم.

این تولیدکننده با تصریح بر آنکه ازلحاظ اقتصادی و سلامت برایمان این موضوع مهم بود، اظهار کرد: به‌عنوان یک تولیدکننده مواد غذایی وظیفه مهمی در سالم‌سازی محصولات داریم و باید تعهدمندانه نسبت به نسل‌های امروز و آینده در این مسیر قدم برداریم.

اینجیناری با بیان اینکه بایستی سعی کنیم تا نسل‌های خوبی به‌لحاظ هوشی و قوی بودن پرورش دهیم، بر ارزش محصولات ارگانیک تأکید کرد و افزود: هدف ما از ورود به بحث ارگانیک این بود که عسل، زهر زنبور، ژل رویال و سایر محصولات را سالم و هدفمند به دست مشتریان برسانیم.

وی با تصریح بر این موضوع، خاطرنشان کرد: در این راستا نه‌تنها کندوهای عسل خود را کوچ نمی‌دهیم، بلکه ارزیابی از آن‌ها نیز به‌صورت مناسب درحال انجام است.

این تولیدکننده با اشاره به نقطه‌ای که کندوها را می‌خواسته‌اند در آنجا مستقر کنند و انتخاب برایشان خیلی مهم بوده، گفت: بایستی مکانی انتخاب می‌شد که از سیستم شهری و روستایی و کشاورزی‌های صنعتی دور بود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در این مسیر آن است که برای سازمان خواروبار جهانی مهم بوده که ازلحاظ باقی‌مانده سموم و آفت‌کش‌ها محصولات تولیدی زنبور عسل چه وضعیتی دارد؛ بدین‌سان بایستی در انتخاب مکان استقرار کندوها دقت می‌شد.

تولیدکننده عسل ارگانیک با بیان اینکه درنهایت منطقه چهاردولی اسدآباد در رشته‌کوه الوند به‌لحاظ کارشناسی‌ چهار بار مورد بازرسی قرار گرفت، اضافه کرد: سه بار نیز کارشناسان شرکت سرس آلمان برای بازدید و بازرسی‌ها آمدند و وضعیت فاصله از شهر، کارخانه، کشاورزی صنعتی و غیره را ارزیابی کردند که درنهایت، این‌ها ممیزی و مشخص شد که ما توانایی داریم عسلی ارگانیک و سالم تولید کنیم.

وی با بیان اینکه سه سال است که در راستای بحث بازرسی (سرس پارسی) فعالیت داریم و فعلاً به ما مجوز محصول ارگانیک را داده‌اند، اظهار کرد: تا یک سال دیگر نیز راستی‌آزمایی‌ها ادامه می‌یابد تا بتوانیم مجوز اتحادیه اروپا را در این راستا دریافت کنیم.

تولیدکننده عسل «نادر» در ادامه صحبت‌های خود درخصوص وضعیت تولید، فروش و صادرات محصولات تولیدی خود عنوان کرد: در مسیر تولید و فروش سعی داریم تا بازارها و مشتریان هدف را پیدا کنیم و با توجه به اینکه عسل تولیدیمان ارگانیک بوده، دو مشتری نیز از سوئد و عمان داریم.

اینجیناری با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون در کش‌وقوس‌های مسائل تحریم هستیم، عنوان کرد: این موضوع روی صادرات عسل ما اثر گذاشت، اما بااین‌حال نه‌تنها سعی داریم تا صادرات عسل ارگانیک را داشته باشیم، بلکه افتخارم این است که بتوانیم عسل تولیدی کشورمان را به قلب آمریکا که مهد زنبورداری دنیا بوده، صادر کنیم و این هدف ما است.

اینجیناری با بیان اینکه کشور ما به سبب روزهای بسیار آفتابی (وجود ۳۴۰ روز همراه با خورشید در سال) طعم و بوی خاصی در گیاهان خود دارد، گفت: این موضوع موجب تفاوت طعم و خاصیت‌های عسل‌های تولیدی کشورمان می‌شود، از سویی صادرات عسل‌های کشور ایران قدمت زیادی دارد که می‌توانیم بازهم با تکیه بر این توان در مسیر مذکور گام برداریم.

وی درخصوص وضعیت تولید و فروش محصولات تولیدی از زنبور عسل خود عنوان کرد: سال‌های گذشته ۱۱ کیلو و ۸۰۰ گرم عسل در هر کندو داشتیم که قیمت خُرده‌فروشی آن در هر کیلو حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

این تولیدکننده ادامه داد: عسل تولیدی ما تا ۴۰۰ تومان هم در بازار ایران و ۸۰۰ هزار تومان در کشورهای عربی و اروپایی توان صادر شدن دارد، از سویی محصول تولیدی دیگر ما ژل رویال است که یک محصول استراتژیک و دارای ارزش غذایی و دارویی محسوب می‌شود که قیمت فروش آن برابر کیلویی ۲۵ میلیون تومان است.

   ۱ کیلوگرم ژل رویال، ۱۵ کیلوگرم بره‌موم و ۵ کیلوگرم گَرده گُل تولید کرده‌ایم

تولیدکننده عسل ارگانیک تصریح کرد: سالانه نزدیک به ۱۵ کیلوگرم بره‌موم نیز تولید می‌کنیم که به سبب خواص دارویی در بحث آنتی‌بیوتیک‌ها و صنعت داروسازی استفاده می‌شود که آن‌ها را نیز به بازارهای هدف صادر می‌کنیم.

اینجیناری با بیان اینکه در طول سال گذشته نزدیک به یک کیلو ژل رویال، ۱۵ کیلوگرم بره‌موم و پنج کیلوگرم گَرده گُل تولید کرده‌ایم، ادامه داد: در مسیر تولید زهر نیز اقداماتی را درپیش گرفته‌ایم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه هر کیلو و هر یک‌هزار سی‌سی زهر در دنیا به رقمی بالغ‌بر چهار میلیارد دلار (برابر یک کیلوگرم زهر خشک) به فروش می‌رسد و نقش بسیاری در صنعت داروسازی دارد، اظهار کرد: این روند می‌تواند در سیستم دارویی اثرگذار باشد و علاوه‌بر اینکه در درمان بیماری‌هایی چون رماتیسم‌های قلبی و مسائل مفصلی مفید خواهد بود، سود خوبی نیز دارد؛ در این راستا از مسئولین مربوطه می‌خواهیم تا مسیر را برای ورود به این عرصه مهیا کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.