مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بعضی اماکن مثل ایستگاه مترو درخت فدا میشود تا خط مترو ایجاد شود، گفت: برای احداث ایستگاه مترو که درخت در مسیر آن قرار گرفته، باید بین مترو و درخت یکی را انتخاب کرد.
فروغ مرتضایی نژاد در رابطه با قطع درختان به دلیل احداث ایستگاه مترو در خیابان طیب مقابل ساختمان ارگ جهاننما، اظهار کرد: هر گونه عملیات عمرانی در شهر مثل عملیات احداث خط عوارضی دارد، مثل مشکلاتی که برای درختان به وجود آمده است.
وی با اشاره به درخواستی که به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان رسیده و حدود سه ماه است که در کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز سنجیده شده تا در صورت امکان ایستگاه مترو در خیابان لاله جابجا شود، افزود: در خیابان طیب نیز طبق بررسیهایی که در کمیسیون ماده ۷ انجام شد و نماینده شورای شهر نیز در این کمیسیون حضور داشت، امکان جابجایی ایستگاه مترو وجود نداشت.
قطع درختان بزرگی که امکان جا به جایی آنها نیست
وی با بیان اینکه پس از انجام بررسی های لازم اگر ناچار به جابجایی درختان به دلیل عملیات عمرانی در شهر باشیم، در صورتی که درختی بسیار بزرگ باشد به شکلی که مجبور به قطع آن باشیم، این کار را عملی میکنیم. البته خوشبختانه در ایستگاه مقابل ارگ جهاننما درختچههایی وجود داشت که کاملاً قابل جابجایی بود و پس از عملیات جابجایی، به پارک پشت بیمارستان شهید بهشتی منتقل شد.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه بعد از احداث ایستگاههای مترو، درختان دیگری در این محل کاشته میشود، گفت: برای احداث خطوط مترو به عنوان وسیله نقلیه عمومی و پاک در شهر به ناچار باید بعضی درختان جابجا شوند و همه این عملیاتها در فصل پاییز و زمستان یعنی زمان خواب درختان انجام میشود، این درحالی است که پس از اتمام عملیات عمرانی درخت یا چمن دوباره در محل کاشته شود.
مرتضایی نژاد با اشاره به اینکه درختانی که ریشههای عمیق داشته باشند قابل جابجایی نیستند، افزود: تلاش میکنیم که درختان را تا جایی که امکان دارد جابجا کنیم، اما گاهی این کار شدنی نیست و درخت از بین میرود. برای مثال از بین ۴۴ رأس درختی که در چهارباغ جابجا شدند، ۳ یا ۴ رأس از آنها دچار مشکل شد. مشکل زمانی ایجاد میشود که درختان جابجا نشوند، یا اینکه درخت قطع شده، اما به جای آن درخت دیگری کاشته نشود، درحالی که اگر درختان جایگزین شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه بنظر میرسد در محل ایستگاه مترو خیابان طیب درختان تا جایی که امکان داشته جابجا شدند، اما درختان دیگر که بزرگ بودند به ناچار قطع شدند، افزود: برای احداث ایستگاه مترو که درخت در مسیر آن قرار گرفته، باید بین مترو و درخت یکی را انتخاب کرد.
مرتضایی نژاد با اعتقاد براینکه برای شکل گیری خطوط مترو باید همکاری کرد، تصریح کرد: امسال تعداد درختان کاشته شده در پارکها و فضای سبز اصفهان با درختانی که از بین رفتهاند قابل مقایسه نیست.
درختی که در مسیر مترو قرار گرفته مجبور به نابودی است
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بعضی اماکن مثل ایستگاه مترو درخت فدا میشود تا خط مترو ایجاد شود، افزود: برای داشتن هوای پاک به درخت نیاز داریم، اما اگر قرار باشد برای داشتن هوای بهتر، وسیله نقلیه عمومی ایجاد کنیم، درخت مجبور به نابودی است، زیرا در مسیر خط مترو قرار گرفته و مانع شده است.
اگر ۲۰ سال قبل می توانستم جلوی مترو را می گرفتم
مرتضایی نژاد بیان کرد: البته اگر به عنوان یک شهروند در ۲۰ سال قبل میتوانستم نظر دهم جلوی ایجاد مترو را میگرفتم و فکر دیگری میکردم، اما مسئولان آن زمان چنین تدبیر کردهاند و امروز خط یک ایجاد شده و در مواردی مقدمات خط دوم در حال شکل گیری است، پس تنها راه ادامه همین مسیر است.
وی در پایان با تأکید براینکه در همهجای شهر درخت داریم و در هر صورت با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم شد، خاطرنشان کرد: در این ۲ سال اخیر سعی کردیم کمترین آسیب به درختان وارد شود. برای مثال از ۱۵۰۰ درختی که در مسیر مترو بهارستان بود هیچکدارم از بین نرفته یا آسیب ندید، چنین چیزی که در تاریخ اصفهان سابقه نداشته، در ۲۰ سال گذشته به راحتی درختان را قطع میکردند و هیچ کس خبردار نشد.