stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 379959
  • 25 دی 1398 - 10:26
1

وجود ۲۲۰ مدرسه تخریبی قلب پایتخت اقتصاد ایران را می آزارد

وجود ۲۲۰  مدرسه تخریبی  قلب پایتخت اقتصاد ایران را می آزارد
هرمزگان-انتشار فیلم فروختن گچ سقف کلاسی در دبستان «پور ولی» روستای راونگ از توابع شهرستان میناب در پایتخت و پیشانی اقتصاد ایران ،موجی از نگرانی را در بین مردم خصوصا والدین دانش آموزان به دنبال داشت .
قلم | qalamna.ir :

مدیر کل نوسازی مدارس هرمزگان با تکذیب خبر فروریختن سقف یکی از کلاس‌های درس دبستان پور ولی روستای راونگ در میناب بیان داشت: پس از انتشار خبر و ویدئو ریزش سقف در رسانه‌ها و فضای مجازی موضوع بلافاصله از طریق آموزش و پرورش شهرستان واعزام کارشناسان فنی اداره کل پیگیری شد. ماهم به همراه مدیرکل آموزش و پرورش حضور یافتیم. لذاضمن تکذیب این خبر، به اطلاع می‌رساند تنها مهتابی یکی از کلاس‌ها به دلیل نصب ناصحیح سقوط کرده و ریزش گچ‌های سقف موجب دلهره دانش آموزان شده است.

فخرالدین هاشمی  با بیان اینکه در واقع این آموزشگاه در ردیف مدارس تخریبی قرار دارد. افزود : در شهرستان میناب ۸۰ مدرسه غیر استاندارد داریم. در دوسال اخیر چهل پروژه آموزشی در میناب احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است و ۳۰ پروژه نیزدر قالب ۱۳۰ کلاس درس با اعتباری قریب به دویست میلیارد ریال با مشارکت خیرین و دولت در حال اجراست. طبیعتا ضرورت دارد دولت و خیرین در راستای محو مدارس تخریبی، ما و آموزش و پرورش استان را یاری کنند.

هاشمی با اشاره به شرایط فضای فیزیکی دبستان پور ولی راونگ میناب اظهار کرد: در مرحله اول انتقال دانش آموزان به فضای آموزشی دیگری که با این واحد آموزشی تقریباً ۴۰۰ متر فاصله دارد، در دستور کار قرار گرفت و در گام بعد بحث تعمیرات و مقاوم سازی آن پیگیری می‌شود.

بیش از یک هزار مدرسه خشت و گلی در کشور وجود دارد

مسئول فنی واجرایی سازمان نوسازی مدارس کشور  چندی پیش در مراسم تکریم و معرفی مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با بیان اینکه بیش از یک هزار مدرسه خشت و گلی در کشور وجود داردگفت: جمع آوری هزار کلاس درس خشتی و گلی و وسایل گرمایشی ناایمن (بخاری های نفتی) در دستورکار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار دارد.

داریوش ورناصری با بیان اینکه جمع آوری کلاس های کانکسی و سنگی نیز در مرحله بعد قرار دارد، افزود: در ساخت مدارس جدید موضوع صنعتی سازی جایگزین ساخت وسازهای سنتی خواهد شد.همچنین سعی ما بر آن است که در ساخت مدارس جدید، رویکرد حفظ محیط زیست نیز دیده شود که بر همین اساس نخستین همایش مدرسه سبز کشور در هرمزگان برگزار می شود.

وی ادامه داد: وجود بخاری های نفتی و بخاری های گازی غیر استاندارد در مدارس ممنوع می باشد که تا دو هفته آینده تمام بخاری های غیر استاندارد از مدارس باید جمع آوری شود و اعتبار خوبی برای جایگزین کردن بخاری های استاندارد به مدارس پرداخت می شود.

این مسئول به کمبود یا تخریبی بودن مدارس در مناطق آزاد قشم و کیش اشاره کرد و گفت: ساخت زیربناها و روبناها نظیر مدرسه و فضاهای آموزشی در مناطق آزاد برعهده این مناطق است که ضمن همراهی سازمان نوسازی مدارس، باید تلاش کرد از ظرفیت قانونی مناطق آزاد در ساخت و تجهیز مدارس بهره گرفت.

ورناصری اضافه کرد: وجود ۲۰۰ مدرسه بدون انشعاب آب و برق در کشور نادر است. نداشتن آب و برق یعنی مشکل در سرویس بهداشتی و وسایل سرمایشی و گرمایی مدارس، یعنی خلل در استفاده از وسایل کمک آموزشی، که این موضوع باید به صورت جدی پیگیری شود.

معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: در آینده نزدیک اعتبارات عمرانی هر استان به آنها ابلاغ می شود که علاوه بر تلاش برای توزیع عادلانه اعتبارت، باید بتوانید سهم استان هرمزگان را هم از اعتبارت ملی و هم استانی دریافت کنید.

وجود ۲۰۰ مدرسه بدون انشعاب آب و برق در هرمزگان

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان  نیز در همین مراسم گفت: از مجموع چهار هزارو ۵۰۰مدرسه هرمزگان، ۶۷۰ مدرسه در فهرست مدارس تخریبی قرار دارند که از این تعداد، ۲۲۰ مدرسه به صورت ۱۰۰درصد تخریبی هستند و ۴۵۰ مدرسه مقاوم سازی می باشند.

موسی دادی زاده سرخایی اظهار داشت: قریب به ۴۰۰ هزار دانش آموز هرمزگان در بیش از چهار هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

وی یادآور شد: بیشترین مدارس تخریبی و غیر استاندارد استان هرمزگان در دو شهر بندرعباس و میناب قرار دارند که تراکم جمعیتی دانش آموزان در مدارس این مناطق به ۴۷ نفر در هرکلاس می‌رسد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان به وجود ۲۰۰ مدرسه استان هرمزگان اشاره کرد که بدون انشعاب آب و برق هستند و گفت: تعداد۱۳۰ مدرسه فاقد آب و برق در شهرستان بشاگرد است که امیدواریم در سفر معاون فنی و اجرایی نوسازی مدارس کشور شاهد رفع این مشکل مدارس بدون آب وبرق باشیم.

دادی زاده ادامه داد: حدود ۱۵۰ مدرسه از سال گذشته تا کنون از محل اعتبارات استانی و خیرین، دارای انشعاب آب و برق شده اند و ضروری است مشکل نبود ردیف بودجه برای تخصیص تجهیزات از جمله انشعاب آب و برق برای مدارس خیرساز مرتفع گردد.

 مشکل فضای آموزشی در شهر بندرعباس و استان هرمزگان به صورت جدی احساس می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان  نیز در شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه بایستی روش‌های مختلف برای بهبود فضای آموزشی از طریق ماده ۱۸ شوراها در استان را مورد بررسی مجدد قرار دهیم، گفته بود: مشکل فضای آموزشی در شهر بندرعباس و استان هرمزگان به صورت جدی احساس می‌شود و ماده ۱۸ شوراهای آموزش و پرورش که انبوه‌سازان را وادار می‌کند تا مطابق قانون در ساخت و سازهای بالای ۲۰۰ واحد، ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی نیز انجام دهند، مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.

سعید ناجی با بیان اینکه غفلت از ماده ۱۸ شوراها باعث شده است که نتوان از این ظرفیت مناسب برای بهبود فضاهای آموزشی استان بهره کافی را برد، افزوده است: شهرداری بندرعباس در زمینه ساخت فضاهای آموزشی به آموزش و پرورش استان کمک نماید چراکه در سنوات گذشته بدون لحاظ فضای آموزشی برای پروژه‌های بزرگ احداث مسکن، پروانه ساخت صادر شده است و شهرداری منابع را گرفته ولی فضاهای آموزشی ایجاد نشده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شهین صادقی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.