در این دستورالعمل آمده است از آنجایی که در برخی مناطق همه دانش آموزان به شبکه تلویزیونی یا بستر امن اینترنت و دیگر ابزارهای توسعه دهنده فرایند آموزش دسترسی ندارند، ضرورت دارد معاونین آموزش ابتدایی با هماهنگی مسئولین آموزش و پرورش عشایراستانها، بر اساس دستورالعمل ذیل شرایط تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری را فراهم آورند و اطمینان حاصل کنند که هیچ دانش آموزی در این مناطق از دسترسی به آموزش محروم نیست.
در این دستورالعمل به اهداف ذیل اشاره شده است:
– تحقق راهکار ۱-۴ سند تحول بنیادین و تشکیل مثلث تربیتی موثر رسانه، خانواده و مدرسه (اهداف آموزش و پرورش عمومی و رسمی کشور)
– فراهم کردن فرصت برابر آموزشی برای همه کودکان به اقتضای شرایط و موقعیت خاص آنان(عدالت آموزشی)
– توسعه سواد رسانهای به عنوان یکی از مهمترین محورهای آموزش(تداوم فرایند یادگیری)
همچنین در این دستورالعمل تفکیک دانش آموزان از نظر دسترسی نیز انجام شده است:
الف: برای دانش آموزانی که فاقد پوشش تلویزیونی و اینترنتی هستند.
۱- استفاده از ظرفیت شبکه سیمای استان برای بازبخش کلاسهای درس شبکه تلویزیونی آموزش
۲- استفاده از ظرفیت رادیویی صدا و سیمای استان برای تولید محتوی آموزشی صوتی
۳- استفاده از ظرفیت بستههای آموزشی مکتوب در قالب درسنامه خودآموز
۴- استفاده از ظرفیت دستگاههای پخش خانگی
• فیلمهای آموزشی در قالب بسته نرم افزاری ساده و قابل استفاده در دستگاههای نمایش خانگی، از طریق مدیران مدارس و راهبران آموزشی در اختیار این گروه از دانش آموزان قرار گیرد.
۵- اعزام راهبران آموزشی و تربیتی و معلمان داوطلب برای حضور در منازل دانش آموزان
• باید تمام نکات بهداشتی در هنگام حضور در خانههای دانش آموزان توسط معلمین اعزامی رعایت شود.
• از ظرفیت افراد باسواد خانواده جهت تدریس خانگی به دیگر فرزندان استفاده شود.
ب: دانش آموزانی که به هیچ کدام از فرصت
های آموزش مانند شبکه تلویزیونی، اینترنت، دستگاههای نمایش خانگی و …دسترسی ندارند:
۱- جدول بودجه بندی دروس با توضیحات تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد.
۲- بر اساس جدول بودجه بندی در بازه زمانی تعیین شده درسنامه خودآموز یا نیمه خود آموز به صورت مکتوب در اختیار آنان قرار گیرد.
• درسنامه به سمت و سوی تکالیف تکراری و کم ارزش نرود.
• هزینه مالی برای هیچ خانواده و دانش آموزی نداشته باشد.
• دروس به صورت گام به گام و به زبان ساده و در قالب مثالهای ساده و روان برای دانش آموز ارائه شود.
• در هر قسمت دانش آموز به صفحه کتاب درسی ارجاع داده شود.
• ابتدای آن راهنمای استفاده اولیاء و دانش آموز قرار داده شود(حتی الامکان راهنمای استفاده در قالب فایل صوتی برای اولیاء پیش بینی شود)
۳- استفاده از ظرفیت مخابرات برای تماس تلفنی راهبران آموزشی و تربیتی با اولیا و دانش آموزان
۴- اعزام هفتگی راهبر آموزشی ب (با رعایت تمام نکات ایمنی و بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع ویروس در این مناطق) به همراه تجهیزات موردنیاز مانند تلویزیون، دستگاه پخش کننده و موتوربرق کوچک در مناطق صعبالعبور روستایی و عشایری برای نمایش محتوایهای آموزشی
گام های تکمیلی این دستورالعمل نیز به این شرح است:
– طراحی مرکز صدای دانش آموز: اصل بر این است که معلم باید با دانش آموزان خود در هر شرایطی ارتباط داشته باشند زیرا این ارتباط نقش موثر تربیتی و آموزشی دارد و باید این فرصت حتماً طراحی شود.
– برای معلمان شاغل در مناطق محروم که محل سکونت آنها در شهرهای مراکز استانها یا مجاور مراکز استانها است، یک یا چند مدرسه با امکانات لازم در اختیار آنها قرار بگیرد که بتوانند از طریق تلفن و… با دانش آموزان در ارتباط باشند.
– به منظور حمایت تخصصیتر از فرایند آموزش به خصوص در مناطق محروم باید یک مرکز پاسخگویی قابل اتکا دانش آموز و خانواده راه اندازی شود که به سئوالات درسی، علمی، بهداشتی و … بچه ها در طول ایام هفته از ساعت ۸ تا ۱۲ از طریق تماس تلفنی پاسخ دهد.
– طراحی و راهاندازی سایت تخصصی که موضوعاتی مانند: جدول بودجه بندی دروس، فیلم و کلیپهای آموزشی، محتوای درس نامه و…. به صورت روزانه درآن بارگذاری شود تا دانش آموزان، خانوادهها و آموزگارانی که در محدوده زمانی خاص امکان دسترسی به اینترنت را دارند، از محتوای سایت فوق بهره برداری و استفاده کنند.
نکات مهم در سایت آموزشی نیز بدین شرح است:
– در سایت آموزشی به جز مطالب کاملاً ضروری مرتبط با تدریس دانش آموزان، محتوای دیگری قرار داده نشود.
– آدرس سایت از طریق پیامک، شبکه های اجتماعی مدارس و غیره در اختیار همگان قرار گیرد.
– با راه اندازی تالار گفتگو و بخش تجارب معلمان مناطق روستایی و عشایری بر غنی سازی و بروزرسانی سایت فوق اهتمام شود.