stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 386116
  • 20 مرداد 1400 - 18:54
2
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان:

ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» یک قدم رو به جلو

ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» یک قدم رو به جلو
همدان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه برای ترکیب سایت باستانی تپه هگمتانه، بافت تاریخی شهر و بازار قدیمی پرونده ای با عنوان »منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» تشکیل داده شده است، اظهار کرد: هم اکنون این طرح، در حال نهایی کردن ویرایش‌های پرونده است تا بتوان ارسال و ترجمه آن را در ادامه در دستور کار قرار داد و پیش بینی می‌شود که در تابستان سال جاری این فرآیند به انجام رسد.
قلم | qalamna.ir :
قلم از همدان، علی مالمیر در سفر یک روزه خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان به شهرستان تویسرکان در خانه اقتداری مطرح کرد: افزایش اقامت در استان همدان همواره مطالبه ما بوده است بدین سان تعداد تخت‌ها با پیش روی طرح‌های مربوطه از سال ۹۲ که بالغ بر یک هزار و ۹۵۳ مورد بوده است، هم کنون افزایش ۱۱۳ درصدی داشته و به قریب به ۴ هزار و ۲۰۰ تخت رسیده است.

وی با بیان اینکه طی پروژه‌های اجرا شده پیش بینی می‌شود که این تعداد به ۵ هزار و ۳۰۰ مورد برسد، مطرح کرد: در طول دولت یازدهم و دوازدهم تأسیسات گردشگری در زمینه‌های ایجاد هتل، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌آپارتمان، دفاتر گردشگری، خانه‌مسافرهای مجاز و غیره رشد قابل توجهی داشت.

فعال بودن ۴۴۲ پروژه گردشگری و صنایع دستی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه در این زمینه سرمایه گذاری ای قریب به دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳ هزار و ۶۰ نفر ایجاد شده است، گفت: ۴۴۲ پروژه در دست اقدام در حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان همدان فعال است.

این مسئول با بیان اینکه تعداد ۲۱۹ مورد تأسیسات گردشگری در طول این مدت اضافه شده است و تعداد تأسیسات گردشگری فعال هم‌اکنون در سطح استان همدان برابر ۲۷۱ مورد است، گفت: در حوزه این تأسیسات میزان سرمایه‌گذاری ۱۲۴ میلیارد تومانی را شاهد هستیم و در این راستا ۵۷۰ ظرفیت به اتاق‌ها و دو هزار و ۲۱۷ ظرفیت به تخت‌های استان اضافه شد.

مالمیر ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون در حوزه تاسیسات گردشگری ۷۰ تاسیسات با ۷۲۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳۸۷ نفر به بهره برداری رسید.

وجود تعداد ۲۷۱ خانه مسافرغیرمجاز فعال در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۱۱۳ درصد ظرفیت تخت‌های استان به‌جز خانه‌مسافرها افزایش داشته است، گفت: رشد ظرفیت اقامتی را در استان همدان شاهد بوده و مجموعه اقامتی گنجنامه، هتل‌آپارتمان سفیر، هتل فاران تویسرکان، هتل امیران دو، هتل کتیبه و غیره در این دولت به بهره‌برداری رسیده‌اند.

مالمیر با تصریح بر اینکه تعداد ۱۱۵ خانه مسافر دارای مجوز و ۱۰۴ مورد از تاسیسات در دولت دوازدهم به بهره برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون، تعداد ۲۷۱ خانه مسافرغیرمجاز فعال در استان همدان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه طی سال جاری پروژه‌هایی چون دستکند ارزانفود، خانه صمدی، شاهزاده حسین، آرامگاه بوعلی، پُل مریانج، حمام کبابیان، دستکند سامن، امام‌زاده ازناو، حمام درگزین، کاروانسرای تاج‌آباد، حمام گلشن، خانه صمصام و غیره در زمینه مرمت در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: تعداد ۳۳۰ مورد پروژه مرمتی در طول سال‌های ۹۲ تاکنون در استان همدان با اعتبار ۳۷ میلیارد تومان پیش رفته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی نیز در قبل از سال ۱۳۹۲ تعداد کارگاه‌های فعال در سطح استان همدان برابر ۱۸ هزار مورد با اشتغال‌زایی ۳۱ هزار نفری بود، گفت: این میزان در بازه زمانی سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری داشته است، به‌نوعی که در این مدت هشت هزار کارگاه (رشد ۴۴ درصدی) و ۱۳ هزار شغل (رشد ۴۱ درصد) اضافه شده است.

فعالیت ۴۴ هزار نفر در کارگاه‌های صنایع دستی استان همدان

وی با تصریح بر اینکه هم‌اکنون قریب به ۴۴ هزار نفر شاغل در حوزه صنایع دستی در استان همدان فعالیت دارند، اظهار کرد: این میزان در حدود هفت درصد اشتغال را در سطح استان همدان به خود اختصاص داده است.

مالمیر به فعالیت ۴۷ کارگاه بزرگ صنایع دستی در استان نیز اشاره کرد و افزود: این کارگاه‌ها دو هزار اشتغال را در پی داشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه با این روند تعداد کارگاه‌های صنایع دستی استان همدان به ۲۶ هزار مورد رسیده است، اظهار کرد: شاغلین این کارگاه‌ها نیز از ۳۱ هزار نفر به ۴۴ هزار نفر رسیده است.

مالمیر به برگزاری رویدادهای مختلف ملی و بین‌المللی در حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان همدان طی سال‌های ۹۲ تاکنون نیز اشاره کرد.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی دو کاروانسرای تاج آباد و فرسفج هیچ مشکلی ندارد، تصریح کرد: پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان نیز به اتمام رسیده و در حال اقدامات نهایی در وزارتخانه میراث فرهنگی هستیم.

مالمیر با بیان اینکه برای ترکیب سایت باستانی تپه هگمتانه، بافت تاریخی شهر و بازار قدیمی پرونده ای با عنوان»منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» تشکیل داده شده است، اظهار کرد: هم اکنون این طرح، در حال نهایی کردن ویرایش‌های پرونده است تا بتوان ارسال و ترجمه آن را در ادامه در دستور کار قرار داد و پیش بینی می‌شود که در تابستان سال جاری این فرآیند به انجام رسد.

قرارداد بهره‌برداری از کاروانسرای تاج‌آباد منعقد شده است‌

وی با بیان اینکه در کنار ثبت جهانی منظر تاریخی همدان، ثبت دو کاروانسرای فرسفج و تاج آباد نیز در دست پیگیری است، گفت: پرونده ثبت جهانی دو کاروانسرای استان همدان مشکلی ندارد و هردوی این کاروانسراها در مزایده صندوق احیاء گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه با بیان اینکه کاروانسرای فرسفج تاکنون واگذار نشده و سرمایه‌گذار جذب نکرده است، اظهار کرد: قرارداد بهره‌برداری از کاروانسرای تاج‌آباد منعقد شده است‌.

مالمیر با تصریح بر اینکه با وجود سرمایه‌گذار، گردشگری در این منطقه رشد می‌کند، افزود: سرمایه‌گذار این بنای تاریخی کار خود را با تأخیر شروع کرد اما ملاحظات خارج از کاروانسرا هم لحاظ خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب در خصوص وضعیت همدان در مسیر انتخاب شهرهای خلاق نیز مطرح کرد: متولی شهرهای خلاق شهرداری است و همدان نیز در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات و صنایع دستی قابلیت مطرح شدن دارد و امیدواریم شهردار و شورای شهر جدید این راه را دنبال کند.

وی در خصوص وضعیت بافت‌های روستاهای هدف گردشگری همدان و حفظ فضای معماری آن‌ها به ویژه روستای ورکانه نیز مطرح کرد: در این زمینه در روستای ورکانه همدان پایگاه بافت روستایی ایجاد شده است؛ این پایگاه با هدف کنترل تخریب بافت تاریخی در روستاهای واجد ارزش ایجاد شده و در حفاظت از این روستاها اقداماتی را انجام خواهد داد.

مالمیر با تصریح بر اینکه این پایگاه که در روستای ورکانه مستقر است برای حفظ و ‌نگهداری بافت روستایی تشکیل شده و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: در این مسیر نیاز به هم افزایی و مشارکت جامعه محلی است.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب در خصوص وضعیت گردشگری و خسارت‌های وارده به بدنه آن در طول شیوع ویروس کرونا و لزوم برنامه ریزی‌هایی در این راستا، عنوان کرد: در ایام شیوع این ویروس، صنعت گردشگری بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و دچار آسیب شد و وضعیت‌های غیرقابل پیش بینی در این روزها، موجب شده تا نتوان پیش بینی‌هایی برای ادامه روند در پیش گرفت و با ابتکار عملی وارد کار شد.

مشکل اساسی یخچال میرفتاح در پی و سازه

مالمیر در ادامه به وضعیت تخریب‌های صورت گرفته در یخچال میرفتاح ملایر نیز اشاره کرد و گفت: در طول سال‌ها همواره بناهای تاریخی با آسیب‌ها و استهلاک‌هایی روبرو می‌شوند اما در پی بارندگی‌های رخ داده شده، شاهد تخریب جدی بنای یخچال میرفتاح و آسیب‌های بسیار بر آن بودیم، در طول این سال‌ها نیز اعتبارات مورد نیاز مرمتی آن را برآورد کرده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در بخش پایانی این برنامه تصریح کرد: این پروژه یک مشاور در سطح ملی برای آسیب شناسی بنا و یک مشاور بومی برای استحکام بخشی و طرح‌های مرمتی بنا دارد و در نهایت مشخص شد که این بنا در پی و سازه دچار مشکل اساسی است بدین سان این مشکل، زمانبری و اعتبارات مورد نیاز را به سه برابر می‌کند اما با این حال، سعی شد تا کار را محکم و اصولی در پیش بگیریم و هم اکنون پروژه در مرحله تکمیل پی و سازه است.

گفتنی است؛ در ادامه بازدید از خانه تاریخی اقتداری تویسرکان، سفره‌خانه سنتی و موزه روستایی «صاحبدلان» در روستای حاجی‌آباد از توابع خرمرود شهرستان تویسرکان با مساحت ۲۷۶ متر و دو میلیارد تومان سرمایه به بهره‌برداری رسید و در ادامه، از خانه حسن خان اردلان واقع در روستای اشتران تویسرکان نیز بازدید به عمل آمد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.