stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
  • کد خبر : 386534
  • 23 مرداد 1400 - 11:08
1

ارزیابی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه گردشگری از دیدگاه بختیاری و کیهان مهر

ارزیابی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه گردشگری از دیدگاه بختیاری و کیهان مهر
ارزیابی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه گردشگری و صنايع دستي از نگاه حسین بختیاری مديرعامل مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور و سید داریوش کیهان مهر رییس دفتر بازاریابی ایران ترکیه را در ادامه بخوانید.
قلم | qalamna.ir :

حسین بختیاری گفت: در سالهای اخیر، عملکرد دولت دوازدهم در حوزه صنایع دستی مخرب بوده که متاسفانه موجب رکود و نزول صنایع دستی در عرصه داخلی و خارجی شده و حتی امتیازاتی که در اوایل سالهای دولت یازدهم با برگزاری هجدهمین شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان و مسائلی که منجر به شناخت و معرفی صنایع دستی در عرصه های جهانی و با اقدامات اخیر متاسفانه به حاشیه رفت.

در حوزه صنایع دستی متاسفانه عملکرد خوبی نداشتیم بلکه فرصت هایی که حاصل از تحریم ناعادلانه در حوزه های غیر صنایع دستی هم بود و ما می توانستیم سرمایه هایی هم که به صورت راکد از اون بخش سوق پیدا می کرد به بخش صنایع دستی و رونق صادرات و به تبع آن رونق تولید در بخش صنایع دستی از این هم نتونستیم بهره شایسته ببریم و سرمایه های سرگردان متاسفانه به مسیرهای دیگری مثل بحث دلار و ارز و بورس رفت و فرصت ها هم سوخت شد شاید ادعا بشه که ما در حوزه شهرهای جهانی رتبه اول را در دنیا داریم بنده عرض می کنم که اینکه ما ده تا چهارده شهر جهانی یا بیشتر یا کمتر داشته باشیم و از این شهرها نه برای ساکنین و نه برای هنرمندان و مراجعین و توریست ها و گردشگران و نه برای اقتصاد و اجتماع آن سود و بهره لازم نداشته باشه، شما بفرمائید ما دویست شهر جهانی داریم با حرف و اسم کاری پیش نمی‌بریم.

موضوع تشکیل دفتر غرب آسیا شورای جهانی صنایع دستی در تهران از پیشنهادات مجمع هنرمندان صنایع دستی در دوره دکتر نامور بود ولی این فقط بسنده شده به کارهای سطحی و برگزاری جلسات غیر موثر برای تعیین شهرهای ملی و جهانی و بهره گیری بخش دولتی از این دفتر بجای حوزه غیردولتی صنایع دستی، اما نتیجه  قابل توجه ای برای صنایع دستی نداشته و این باید حتما با تغییر ساختار کنونی و ایجاد یک ساختار منظم و موثر و با برنامه های مدون انشاالله شرایط برای بهبود وضعیت صنایع دستی ایران پیش بیاید.

مدیریت صنایع دستی در دولت دوازدهم ناکارآمد ترین مدیریت در طی ۵۰ سال اخیر اداره امور صنایع دستی کشور بوده است. بدلیل اینکه معاونت صنایع دستی نتونسته به وظایف خود عمل کند و بهانه های تحریم و کسری بودجه و… که ناشی از سوء مدیریت است حتی به اعتقاد ما خیلی جاها می شد بودجه باید برای بخش های تامین اجتماعی، خدمات رسانی صرف می شد ولی در بخش هایی که کمتر تاثیر داشت سرمایه گذاری کردند و من معتقدم که انشاالله در دولت سیزدهم و با انتخاب آقای مهندس ضرغامی اگر مدیری کارآمد با اصلاح ساختار معاونت صنایع دستی که پیشنهاد مشخص ما این است که برای حوزه صنایع دستی یک سازمان با مدیر عامل بعنوان معاون وزیر میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بتونه فعالیت کنه و ساختار طبق آنچه براساس آخرین مصوبه مجلس در دهه ۸۰ داریم که سازمان نوپایی هم تشکیل شد که متاسفانه در دولت نهم و دهم به دلیل سوء سیاست هایی که مسؤلین وقت داشتند سازمان منحل شد و به یک معاونت ناکارآمد در سازمان میراث فرهنگی منتقل شد.
اگر مجددا تشکیل بشود صادرات رونق و فروش و توزیع محصولات صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی می تونه شکوفا بشه و هنرمندان توانمند می شوند و مسله بیمه که امروز یکی از معضلات صنایع دستی است و دولت های ناکارآمد از نهم تا دوازدهم نتونستند بودجه لازم برای بیمه هنرمندان تامین نمایند دیگر حل خواهد شد.
وقتی که هنرمند صنایع دستی بتونه محصول خودش رو با قیمت مناسب، کیفیت و بسته بندی خوب عرضه و بفروش برساند دیگه نیازی به حمایت دولتی نخواهد داشت.

لذا من عملکرد دولت یازدهم را کاملا نامناسب و ضعیف و با نمره زیر ده برای این دولت در حوزه صنایع دستی ارزیابی می نمایم. فکر می کنم نیاز هست در دولت سیزدهم به ساختار اداری صنایع دستی توجه و با برنامه ریزی از کمک حوزه غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد صنایع دستی نیز بهره مند گردید تا مشکلات این حوزه حل شود.
یکی از مشکلاتی که در این حوزه داریم نبود بانک اطلاعات جامع صنایع دستی در همه زمینه ها است که دولت های نهم تا دوازدهم کوتاهی کردند و کار را به حاشیه بردند و لازم است که اقدامات فوری، لازم و اثر بخش برای حمایت از صنایع دستی صورت بگیرد.

ارزیابی عملکرد بخش گردشگری و سرمایه گذاری توسط مدیر توسعه گردشگری آراد و رییس دفتر بازاریابی ایران ترکیه

سید داریوش کیهان مهر گفت: کلا در خصوص حوزه گردشگری و سرمایه گذاری ، نمیتوان گفت که هیچ کار مثبتی انجام نشده است اما حقیقت این است که ضعفها باعث شده ، همکارانمان مثلا در تشکلها بسیار ناراضی بوده اند . کیهان مهر افزود : گردشگری یک صنعت است و توسعه آن منوط به همکاری دستگاهای دیگر اجراییست . بنابر این سکاندار صنعت گردشگری باید فردی مدیر و شخصا معتبر و کاردان و با هوش و حتما ضد فساد باشد تا بتواند اولا مسئولین با همین خصوصیات را در کنار خود داشته باشد دوما سکاندار گردشگری باید چالاک و پا بکار و پیگیر باشد تا نتیجه توسعه گردشگری را به چشم ببیند . گردشگری با تعارفات و شعار توسعه پیدا نمیکند . از مهمترین وظایف وزیر گردشگری اخذ همفکری از تشکلها و بخشهای خصوصی است چون اگر بخش خصوصی نباشد وزارت گردشگری کار خاصی نداره .

وی افزود: نکته دیگری که ما و همکارانمان در داخل و خارج از کشور با آن درگیر بودیم اقدامات غیر قانونی در حوزه سرمایه گذاری گردشگری توسط متولی گردشگری است که باعث جلوگیری از حق مکتسبه مردم و توسعه گردشگری و اشتغالزایی و خسارات متخلف شده که مشخصا در این مورد از ۲۰ شهریور ۹۲ یک حق عمومی توسط یک فرد از دستگاه متولی گردشگری به نظر خصوصی و فساد زا تبدیل شده و سپس اتفاقات غیر قانونی بدی صورت یافته که در ۲۸ شهریور ۹۵ امکان جبرانش بوده ولی متولی گردشگری نه تنها جبران نکرده بلکه طی ۵ سال اخیر در تبعیت از نظر خصوصی و خلاف قانون و شرع صادر کننده نامه ایی غیر قانونی در ۲۰ شهریور ۹۲ دامن زده شده و نتایج خیلی بدی (( از جمله سود جویی و فساد علنی )) را در پی داشته .

او ادامه داد: البته خوب حقیقت این است که از مدیریت ۸ سال گذشته سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و وزارتخانه جدیدالتاسیس به همین نام نیز مانند بعضی از دیگر دستگاه های اجرایی ۸ سال اخیر بیش از این نمیتوان توقع داشت چون سکانداران آنها ، دارای خصوصیاتی که ذکر شد نبودند و نتیجه اش نارضایتی هاییست که به سفره مردم و ارزش پول ملی خسارت وارد کرده . لذا یکی از مهمترین مطالبات از دومین وزیر گردشگری (( رییس دولت ضد فساد )) عبرت از اشتباه تکیه به برجام و بهره مندی از ظرفیتهای داخلی صنعت گردشگری و اخذ همفکری از تشکلها و بخشهای خصوصی پر سابقه گردشگری است .

رییس دفتر بازاریابی ایران ترکیه گفت: بصورت جمع بندی باید گفت که کلا سکانداران سازمان یا وزرات میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ۸ سال گذشته کارنامه مردودی دارند . رییس دفتر بازاریابی ایران ترکیه تصریح کرد ؛ در مورد برنامه فعالیت دفتر بازاریابی ایران ترکیه در دولت سیزدهم نیز ، سیاست ما منطبق با برنامه رییس جمهور محترم است که الویت تعاملات را با کشورهای همسایه بر شمرده اند . بنابر این برنامه ما هم بصورت جهشی برای ارتقای تعملات گردشگری و فرهنگی و اقتصادی با ترکیه است که مشخصا در باره بخش اقتصادی ، تلاشمان بر این خواهد بود که تعاملات بصورت برد برد و تهاتر صورت بگیرد تا برای کشور ارز آوری داشته باشد .

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.