stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 396263
  • 15 مهر 1400 - 16:03
1
در گفتگو با قلم مطرح شد؛

از آبیاری کم فشار تا کشت کلزا در شهرستان فامنین

از آبیاری کم فشار تا کشت کلزا در شهرستان فامنین
همدان- قلمنا- مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین گفت: کشت ۱۸۰ هکتار کلزا در راستای اهداف اصلاح الگوی کشت در شهرستان فامنین در پیش گرفته شده است.
قلم | qalamna.ir :

جعفر کاویانی دلشاد در گفتگو با خبرنگار قلم از همدان مطرح کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی و نیاز بهره برداران منابع سطحی جهت تامین کشت های انجام گرفته در اراضی آبی در ۹ روستای شهرستان فامنین اقدام به مرمت و لایروبی قنوات با اعتبار ۵ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی استانی صورت گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه از سویی، ۳.۵ کیلومتر از قنوات روستاهای قلعه جوق، باباحصاری، گل خندان، مرغ آباد، قره دای، قلقل آباد، تجرک و کنیزان مورد مرمت و لایروبی قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به پیگیری صورت گرفته از محل اعتبارات ملی هم برای شهرستان مبالغ خوبی مصوب شده است که در صورت تخصیص اعتبار روستاهای شهرستان به نوبت اولویت از این اعتبار بهره مند خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه در راستای مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آبیاری در سطح شهرستان نیز مقدار ۱۵۰ هکتار اجرای طرح آبیاری تحت فشار و کم فشار با اعتبار ۳۰ هزار میلیون ریال به اجرا رسیده است، اظهار کرد: متقاضیان آبیاری تحت فشار می توانند از کمک های بلاعوض این طرح استفاده و تا ۸۵ درصد هزینه طرح را به عنوان کمک های بلاعوض دریافت نمایند.

کشت ۱۸۰ هکتار کلزا در راستای اهداف اصلاح الگوی کشت در شهرستان فامنین

جعفر کاویانی دلشاد اظهار کرد: در سال زراعی جاری با توجه به کمبود منابع آبی و در راستای اصلاح الگوی کشت ۲۳۰ هکتار عقد قرارداد جهت کشت کلزا منعقد شد که تا این تاریخ  ۱۸۰ هکتار کشت شده که درکشت های انجام شده  بالغ بر ۱۱۸۵ کیلوگرم بذر از  ارقام هیبرید و op استفاده شده است.
وی با اشاره به اینکه کشت کلزا در شهرستان فامنین از ۱۵ شهریور تا ۳ مهرماه انجام شده است، گفت: اکنون کشت در این شهرستان پایان یافته است.

کشت کلزا در تناوب با گندم باعث افزایش عملکرد گندم می‌شود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین در ادامه صحبت های خود، با اشاره به تأمین بذور داخلی و خارجی کلزا، متذکر شد: بذور مورد نیاز کشاورزان در فصل مناسب از ارقام op و هیبرید تهیه و توزیع شده است، متوسط میزان بذر کشت شده ارقام هیبرید ۶ کیلوگرم در هکتار و ارقام op بالغ بر ۱۰ کیلوگرم در هکتار بوده که توسط ۱۰ دستگاه ریزدانه کار موجود در شهرستان کشت انجام شده است.
کاویانی دلشاد با بیان اینکه بذور هیبرید عمدتاً فرانسوی وآلمانی شامل ارقام نپتون، هیدرومل، آرشیتکت و آنجلیکو بوده است، ادامه داد: ارقام خارجی هیبرید، علاوه بر رشد سریع، عملکرد بالایی داشته و ریزش هم ندارد.

کشت گندم بعد از برداشت کلزا ۲۵ درصد عملکرد گندم را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم باعث افزایش عملکرد گندم می‌شود، خاطرنشان کرد: کشت گندم بعد از برداشت کلزا ۲۵ درصد عملکرد گندم را افزایش می‌دهد و همچنین در افزایش ماده آلی خاک موثر است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین در ادامه با تصریح بر اینکه به منظور حمایت از کشت این محصول قیمت خرید دانه کلزا به صورت تضمینی است، این رقم را برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برابر  کیلویی ۱۵۰ هزار ریال اعلام کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه بیمه محصول کلزا با امکان انتخاب گزینه بیمه توسط کلزاکاران از ۵ نوع تعرفه اعلام شده امکانپذیر است، از کشاورزان خواست تا از کشت مصرف محصولات پر آب بر خودداری نموده و از حضور ۶ کارشناس پهنه شهرستان در جهت اصلاح الگوی کشت مناسب شهرستان و اجرای سیستم های نوین آبیاری با هدف افزایش بهره وری مصرف آب استفاده نمایند.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.