علی خمیسی افزود: سفیر جمهوری اسلامی ایران رایزنی را با شرکت آدانی داشته و پاسخ این ارتباط از سوی شرکت آدانی به کشور جمهوری اسلامی اعلام نشده که باعث نگرانی ما شده است.
وی تصریح کرد: درخواست داریم از هیات محترم هندی که موضوع مشکل پیش آمده در بندر موگرا در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود، نباید به خاطر یک حادثه تجارت دو کشور تحت تاثیر قرار گیرد.
رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند گفت: هر وقفه ای که در تجارت دو کشور ایجاد شود برای هر دو کشور در هزینه ها گران تمام می شود، چرا که کشورهای ثالث را به عنوان واسطه درگیر می کنیم و این موضوع می تواند هزینه ها را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
وی ابراز داشت: لازم است با توجه به ظرفیت های حمل و نقل دریایی کشور هند و وجود شرکت های عظیم دریایی از این ظرفیت استفاده شود و هرچقدر در این مسیر قدرت لازم را پیدا کنیم هزینه های تجاری کمتر می شود.
رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند ادامه داد: نقل و انتقالات پولی از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ صادرات ما به هند فقط دریافت روپیه شامل میوه و کالاهای خوراکی می شود، اما کالاهای معدنی امکان دریافت روپیه را ندارند و برای تجارت از کشورهای ثالت استفاده می شود که هزینه ها را بالا برده و درخواست داریم که به صورت مستقیم و با دریافت روپیه این اتفاق رقم بخورد.
خمیسی گفت: می توانیم صندوقی را فی مابین بانک های ایرانی و هندی تاسیس کنیم و در پلتفرم بازار بورس کالا را تعریف نماییم که در مقابل کالایی که صادر می شود بتوانیم اعتبار داشته باشیم و در مقابل برای کشور مقابل نیز این اعتبار وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: در حال حاظر تعداد تعرفه های ترجیحی بین ایران و هند محدود است و لازم است تعرفه های ترجیحی را افزایش دهیم.
انتهای پیام/