stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 401952
  • 18 آبان 1400 - 15:45
0
مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک:

ملاک سلامت، اصالت دارو است نه خارجی بودن آن

ملاک سلامت، اصالت دارو است نه خارجی بودن آن
مرکزی_ قلمنا_ مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: علیرغم ظرفیت بالای تولید دارو در داخل، همچنان برخی اصرار بر مصرف داروی خارجی دارند.
قلم | qalamna.ir :

دکتر ژیلا محسنی بیان کرد: نیاز آنچنانی به داروهای خارجی نداریم و صنعت داروسازی قدرت تامین ۹۷ درصد نیاز کشور را پیدا کرده است.

وی افزود: متاسفانه علیرغم خودکفایی و افزایش توانایی در این زمینه شاهد ولع برخی از افراد در مصرف داروهای خارجی و مراجعه آن ها به بازارهای غیرمجاز و غیر متعارف به ویژه در دوران اپیدمی کرونا هستیم.

محسنی تاکید کرد: ملاک اصلی تشخیص سلامت دارو برچسب اصالت است به همین خاطر در هنگام خرید یک دارو می بایست به کیفیت، محل تولید، نحوه ی حمل و نقل و عرضه ی آن کالا مطمئن بود که ضرری برای مصرف کننده نداشته باشد.

مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: کد اصالت ۱۶ رقمی به صورت محلی پوشش دار و قابل اسکرچ کردن، روی بارکد مکمل و دارو های خارجی قرار دارد که برای هر کالا اختصاصی بوده و مصرف کننده به راحتی با خراش دادن لایه اسکرچی و وارد کردن آن در سامانه TTAC می تواند اصالت کالا را چک کند.

محسنی گفت: شناسه ای ۲۰ رقمی که شناسه ای برای ردیابی و رهگیری است، برای هر واحد محصول دارو و مکمل ایرانی بر اساس استاندارد خاصی در نظر گرفته شده و به اختصار به آن UID می گویند که باید به آن توجه داشت.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اکثر داروها به اشکال، بخشنامه و دستورالعمل های مختلف تولید می شوند، محل و شرایط نگه داری آن ها بسیار مهم می باشد که عملکرد داروسازان در این زمینه ها در کلیه داروخانه ها تحت نظارت و بازرسی می باشد.

وی در پایان ابراز کرد: مرکز اطلاع رسانی دارویی از شنبه تا چهارشنبه، در ساعات اداری از ساعت ۸:۰۰  الی ۱۵:۰۰ از طریق شماره تلفن ۱۹۰ و از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۲۰:۰۰  از طریق شماره ۰۹۱۸۸۹۳۹۳۹۵ در روزهای تعطیل و غیر تعطیل با کارشناسان مربوطه پاسخگوی سوالات دارویی کلیه هم استانی های گرامی می باشد.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.