روزنامه ایران نوشت: «ساعت ۸:۳۰ صبح روز بارانی یکشنبه ۱۶ آبان ماه، مبدأ میدان فلسطین، مقصد میدان ونک. هزینه دریافتی برای این مسیر ۶۰ هزار تومان اعلام شده است؛ کرایهای که دود از سر مسافر بلند کرده. با این حال مرد برای این که زودتر به محل کارش برسد چارهای جز پرداخت کرایه نداشته است. راننده اما گلایه دارد که با بازگشایی ادارات و مدارس هر روز با ترافیک کلافهکننده معابر اصلی و فرعی دستوپنجه نرم میکند. مرد بیش از ۵۵ دقیقه در این مسیر ترمز و کلاچ گرفته و حالا باید اخم و قهر مسافران عصبانی را هم تحمل کند. مسافر که کارمند بانک است و خودروی شخصی ندارد به جای آن که از هوای بارانی آبانماهی لذت ببرد، ۳۰ دقیقه معطل پیداکردن تاکسی خطی شده و در نهایت هم بعد از رد تماس پنج راننده تاکسی اینترنتی بالاخره یک نفر جواب مثبت داده تا سوارش کند. آقای روزبهانی، مسافر، میگوید: «همین مسیر را هفته پیش در همین ساعت ۳۰ هزار تومان پرداخت کردم اما حالا که مدارس باز شده و تقریباً همه چیز به حالت عادی برگشته، استرس نرخ فردا را دارم.»
راننده تاکسی اینترنتی اما در جواب گلایه او با عصبانیت میگوید: «سرویس مدرسه میرفتم حالا دو سال است که بیکار شدهام. همه فکر میکنند کرایهها به جیب من راننده میرود اما همین حالا ۱۷ درصد کمیسیون دادم. همین مسیر را برای مسافر حولوحوش ساعت دو بعد از ظهر ۲۳ هزار تومن بردم. هفته پیش که بارانی نبود ۴۵ هزار تومن هم بردم. اما تعیین کرایه با ما نیست. هر نرخی که شرکت بدهد ما همان را میگیریم؛ نه کمتر و نه بیشتر!»
آقای توتونچی، راننده تاکسی اینترنتی دیگری که مسیرش از شهرک والفجر به یوسفآباد است، میگوید: «۲۵ هزار همین الان ساعت شش بعد از ظهر از مسافر گرفتهام.» کرایه مقصد بعدیاش در عصر همان روز بارانی از مقصد یوسفآباد تا میدان فاطمی ۷۰ هزار تومن تعیین شده. با کمال تعجب میبینم ۱۰ نفر در نوبت هستند و بالاخره یک نفر که ظاهراً خوششانستر از بقیه است جواب مثبت میگیرد. جالب این که این مسیر چندان بلند نیست و حتی با پای پیاده هم میشود رفت اما مسافران ترجیح میدهند بیش از یک ساعت در همین مسیر کوتاه در ترافیک معطل بمانند. آقای توتونچی میگوید گرانترین مسیرش از میدان فاطمی تا اسلامشهر را با ۱۰۵ هزار تومان میرفته اما حالا همان مسیر تا ۱۶۰ هزار تومان هم در ساعتهای پیک ترافیک بالا رفته است: «حتی اگر مسافر تغییر مسیر دهد یا توقف داشته باشد هم باز نرخ را ما تعیین نمیکنیم. مردم فکر میکنند کرایهها بالا رفته اما در همین یک ماه ما هر مدل کرایهای را تجربه کردهایم که با هیچ منطقی جور درنمیآید. مسیر سیدخندان را هفته پیش ۳۰ هزار تومان بردم اما حالا ۵۸ هزار تومان شده.»
خانم جهانی، یکی از مسافران ثابت تاکسی اینترنتی، میگوید که ساعت دو بعد از ظهر دیروز از جهانآرا به مترو فاطمی ۱۱ هزار تومن پرداخت کرده اما همین مسیر را تا ۲۵ هزار تومن هم در ساعت ترافیک پرداخت کرده است: «اول به بهانه کرونا بعد ترافیک و حالا هم بارندگی و شروع مدرسهها بهانه تغییر نرخهاست.»
ساعت ترافیک حالا به ۷:۳۰ تا ۹ صبح و از آن طرف به چهار تا هفت بعد از ظهر کشیده شده و مسافری که از مقصد فلسطین تا یوسفآباد را در ساعت دو بعد از ظهر ۴۷ هزار تومان پرداخت میکرده، ساعت پنج باید ۶۰ هزار تومن بپردازد. نرخ مشخصی وجود ندارد و همین مسافران را کلافه کرده و اگر نرخی بالاتر هم بود اصلاً نمیدانند به کجا باید شکایت کنند. آقای مبرهن، راننده تاکسی اینترنتی، اما میگوید که از تاکسی اینترنتی آن چیزی که برایش ماهانه میماند حدود شش میلیون تومان است و از ۶:۳۰ صبح تا هفت بعد از ظهر دیروز برایش خالص ۴۲۰ هزار تومن مانده است اما فقط یک قلم لاستیک از ۷۰۰ هزار تومان سال گذشته به یک میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده و هزینه بنزین و استهلاک و قطعات خودرو هم بماند. او میگوید که این در حالی است که با هر لغو سفر دو هزار تومان از او کم میشود و اگر چهار لغو سفر داشته باشد تا یک ساعت به او مسافر نمیدهند و این لغو سفرها با توجه به قرارگیری تلفن و لمسیبودن آنها مکرر اتفاق میافتد.
از آن طرف مسافران میگویند نهتنها نرخها گران شده که بهسختی خودرو پیدا میشود. با هر بار تلاش هم نرخها بالاتر میرود و جالب این که سریع راننده پیدا میشود. اما خب رانندهها همه ماسک دارند و از این نظر خیالشان راحت است. متأسفانه برخی رانندهها مسیرها را نمیدانند و آن قدر سرشان در گوشی است که بسیار خطرناک است. جدیداً در برخی سفرها شما با علم به یک مبلغ مشخص سوار میشوید اما وسط راه نرخ بالاتر میرود. راننده هم ترافیک را بهانه میکند؛ در حالی که نباید نرخی که توافقشده تغییر کند. بارها هم به پشتیبانی اعلام کردهایم اما اتفاقی نیفتاده است.
علیاصغر قائمی، عضو شورای شهر، از جدیت شورا برای ورود به بحث تاکسیهای اینترنتی خبر میدهد. او میگوید وظیفه شوراست که به این موضوع وارد شود. طی دو هفته گذشته هم قرار شد تا با دستاندرکاران این حوزه و مدیرعاملان تاکسیهای اینترنتی و معاون حملونقل جلسهای برگزار و در این زمینه صحبت شود. چون اکنون نهاد حاکمیتی در این حوزه مشخص نیست. به هر حال یکسری قوانین کلی وجود دارد که رعایت میشود اما بحث جدیتر است. در شهرداری تهران هم کارگروهی تشکیل شده که نماینده شورا در این کارگروه آقای سنندجی است و باید گزارشی در این زمینه به شورا ارائه دهد. به شهروندان تأکید میکنم شورا در این زمینه جدی است اما باید گزارشها به دستمان برسد تا بعد درباره آن تصمیمگیری شود. ماهم از گلایه شهروندان اطلاع داریم و گزارشهای غیررسمی زیادی به دستمان رسیده است.»
انتهای پیام