stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
  • کد خبر : 403077
  • 24 آبان 1400 - 16:31
2
همزمان با 29امین دوره هفته کتاب؛

دومین دوره «جایزه قلم هگمتانه» در همدان برگزار شد

دومین دوره «جایزه قلم هگمتانه» در همدان برگزار شد
همدان- قلمنا- دومین دوره «جایزه قلم هگمتانه» همزمان با 29امین دوره هفته کتاب در همدان برگزار شد.
قلم | qalamna.ir :
خبرنگار قلم از همدان، مراسم اختتامیه دومین دوره انتخاب کتاب سال استان همدان با عنوان «جایزه قلم هگمتانه» و معرفی و تجلیل از برگزیدگان همزمان با ۲۹امین دوره هفته کتاب امروز در سالن همایش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این مراسم با بیان اینکه هدف از این رویداد تقدیر و تشکر و دستمریزاد گفتن به اهل قلم است، مطرح کرد: در این هفته، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در شهرستان ملایر، برگزاری مراسم سفیر کتاب، برگزاری مراسم عصر کتاب (تجلیل از هادی گروسین، محقق و پیشکسوت برجسته همدانی)، اهدای کتاب به مراکز آموزشی و فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی، موسسات و مراکز فرهنگی و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در شهرستان‌های استان وغیره اشاره کرد.

احمدرضا احسانی در تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: همزمان با بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نمایشگاه بزرگ کتاب ملایر با همکاری شهرداری،‌ شورای شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر برگزار و با عرضه ۴۰۰ عنوان کتاب و تخفیف ۵۰ درصدی به مدت یک ماه (تا بیستم آذرماه) فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر هر چه برنامه ریزی کنیم و کار شود، باز هم با ایده آل‌ها فاصله داریم، این حوزه این همت را می‌طلبد که انجام وظیفه را با تمام توان در پیش بگیریم و امید است تا در این مسیر توسعه فرهنگی استان همدان رقم بخورد.

مجوز دادن به برخی کتب، جفا در حق کتاب نویسان و اهل قلم است

در ادامه، جواد محقق با بیان اینکه برخی از استان‌ها خیلی بیشتر دوره‌هایی را در این راستا برگزار کرده اند، مطرح کرد: این چنین برنامه ای در همدان برای سال دوم است که برگزار می‌شود و باید دید که چرا استان‌ها در این راستا هماهنگ عمل نکرده اند.

نماینده هیئت داوران و هیئت انتخاب کتاب سال با بیان اینکه در سال جاری کتاب‌های ۱۴ استان را داوری کردیم که یکی از آن‌ها استان همدان بود، عنوان کرد: در گذشته در همدان حسرت می‌خوردیم که چرا ۴ انتشاراتی در همدان داریم اما متاسفانه الان که بیش از ۳۰ تا انتشاراتی در همدان داریم شاهدیم که تعداد قابل توجهی از آن‌ها یا به نوعی خدمات چاپ ارائه می‌دهند یا کتاب منتشر نمی کنند.

وی به بررسی کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های اخیرمان دیدیم که برخی از کتب حتی فاقد رعایت حداقل‌های ابتدایی یک نوشته هستند، نمی دانم مولف با چه جراتی آن را به چاپ می‌رساند، از ناشر که سوال می‌شود، مطرح می‌کنند که ارشاد این مجوزها را داده است اما به راستی مجوز دادن به کارهایی از این دست که حداقل‌های یک کتاب را ندارند، جفا در حق کتاب نویسان و اهل قلم است.

محقق با گلایه مندی ادامه داد: این مجوزها توهین به استان است؛ به راستی برخی کتاب‌ها مایه خجالت ما در استان می‌شود. مانند ماشینی هستند که ۴ چرخ را ندارند، موتور هم ندارند و فیزیکشان هم به درد نمی خورد!

سطح کتاب در استان ارتقا داده شود

نماینده هیئت داوران و هیئت انتخاب کتاب سال با بیان اینکه بایستی سطح کتاب در استان ارتقا داده شود، تصریح کرد: در سال‌های قبل از انقلاب مجموع کتاب‌هایی که در کشور منتشر می‌شد به ۲ هزار و ۵۰۰ عنوان می‌رسید این درحالی است که هم اکنون طبق آخرین آمارهای مربوط به دوران پیش از کرونا، بیش از ۱۲۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه نباید غیرعلمی و با سیاه نمایی به آمارها نگاه کرد، وضعیت چاپ در ایران را نیز مناسب دانست و گفت: این وضعیت در کشور به نسبت بسیاری از کشورها مناسب است و در شرایط بدی از نظر چاپ قرار نداریم؛ به نوعی که، می‌توان گفت که ترکیه کمتر از یک دهم ما کتاب چاپ می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع گفت: هم اکنون در همدان بیش از ۳۵ شاعر کودک و نوجوان داریم که برخی حتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ کتاب منتشر کرده اند یعنی ۵۰ برابر کل آثار منتشر شده کل کشر در سال‌های قبل از انقلاب.

نماینده هیئت داوران و هیئت انتخاب کتاب سال با تاکید بر اینکه وضعیت کتاب و کتاب خوانی ما بد نیست، اظهار کرد: این موضوع، خیلی ناامیدکننده نیست؛ اما به این سطح راضی نیستیم.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام سید حسن فاضلیان با تاکید بر اینکه هر چیزی زکاتی دارد و زکات دست، بذل و عطا و سخاوت است، گفت: امام جعفر صادق علیه السلام حرکت دست را برای کتاب نوشتن و تولید علم، از سرفصل‌های زکات دست قرار داده اند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان با بیا اینکه زکات دست این است که دست به قلم شوی و بنویسی، مطرح کرد: امروزه فضای مجازی ما را مقداری از کتاب جدا کرده و بایستی انسی که با کتاب داشته ایم را با برگزاری جلساتی این چنینی باز هم ایجاد کنیم.

گفتنی است؛ در این مراسم بخش‌هایی از کتاب «عشق تقصیری ندارد» و «بیدمشک‌ها چقدر عاشقند» توسط شاعران آن‌ها خوانش شد.

در پایان دومین دوره «جایزه قلم هگمتانه»، تعداد ۴ کتاب به عنوان برگزیده انتخاب و به آن‌ها جایزه ۲۰ میلیون ریالی اعطا شد که این آثار شامل کتاب «واژه نامه همدانی» تالیف هادی گروسین، کتاب «فرهنگ اصطلاحات عامیه همدانی» تالیف محمدعلی نورین، کتاب «قهوه خانه در همدان» تالیف علی اصغر حمدیه و کتاب «حاج جلال» تالیف لیلا نظری گیلانده بود.

آثار زیر نیز به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی و به آن‌ها جایزه ۱۰ میلیون تومانی اعطا شد: کتاب مساجد تاریخی همدان (زهرا پورشعبانیان)، کتاب خانه اربابی بهاء الملک (خسرو محمدی)، کتاب عشق تقصیری ندارد (ریحانه نوری)، کتاب بیدمشک‌ها چقدر عاشقند (مریم زرنشان) و کتاب در روشنایی دانش گفتگو با علیرضا ذکاوتی قراگوزلو تالیف سعید پورعظیمی.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.