stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024
  • کد خبر : 410039
  • 08 دی 1400 - 17:06
0

سردار سلیمانی در حوزه مقاومت و امنیت ادبیات جدیدی خلق کرد

سردار سلیمانی در حوزه مقاومت و امنیت ادبیات جدیدی خلق کرد
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار انتظامی سردار محمد بابایی روز چهارشنبه در همایش علمی و پژوهشی «مکتب حاج قاسم؛ دانشگاه و رسانه» در بحث «حاج قاسم و امنیت ملی» اظهار داشت: در بین وجوه مختلف مکتب حاج قاسم که مورد بحث قرار گرفته، به بحث امنیت کمتر پرداخته شده در حالیکه باید دیدگاه های امنیتی شهید سلیمانی بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 

وی ادامه داد: معمولا حوزه امنیت را در مقابل تهدید به کار می بریم یعنی وقتی از فضای تهدید صحبت می کنیم آن را همتراز ناامنی می دانیم و امنیت را نقطه مقابل قرار می دهیم. حال اگر شاخصه معرفی حاج قاسم مبارزه با داعش در دنیا باشد، داعش به عنوان تروریست و ناامن کننده در جهان مطرح بود، از این رو شخصیت حاج قاسم یک استراتژیست امنیتی است که هیمنه داعش را در هم شکست.

سردار سلیمانی به فضای ذهنی امنیت توجه ویژه داشت

سردار بابایی با اشاره به عینی بودن و ذهنی بودن امنیت خاطرنشان کرد: سردار شهید سلیمانی هم به عینی و هم ذهنی بودن امنیت وافق بود اما ذهنی بودن را مقدم و غلبه بر عینی بودن می دانست؛ در واقع ذهنی بودن را پایه کار امنیت برمی شمرد.

وی توضیح داد: داعش با هیمنه کاذب و وحشتناکی که از خود نشان داده بود ناامنی ذهنی ایجاد کرده بود تا آنجا که بخش عمده از تصرفات را بدون جنگ به دست می آورد زیرا مردم از ترس و وحشت زود شهر را خالی می کردند. حاج قاسم هیمنه داعش را شکست داد زیرا به فضای ذهنی امنیت توجه ویژه داشت و آن را مقدمه عینی بودن می دانست.

حاج قاسم قائل به پیوستگی جنگ نرم و سخت بود

رییس پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به آمیختگی جنگ سخت و نرم گفت: حاج قاسم در حوزه امنیت، مرز خیلی مشخصی بین جنگ سخت و نرم قائل نبود زیرا اساسا انتهای کار مبارزه را انتهایی ارزشی می دانست و عنوان می کرد که مبارزه باید به جایی برسد که به عمق و معنای کار جهاد هم برسیم.

وی افزود: سردار برای مبارزات سخت قائل به این بود که باید یک پیوستگی با عرصه نرم داشته باشد. مصداق واقعی این ایده، خلق واژه مدافع حرم از سوی سردار بود که این واژه به نوعی پیوستگی جنگ سخت و نرم بود؛ مدافع واژه سخت و حرم واژه فرهنگی نرم است.

سردار سلیمانی ایجاد کننده هسته مقاومت در جهان بود

سردار بابایی با تاکید بر اینکه حاج قاسم به پیوستگی و جهانشمولی مرز و نداشتن مرز معتقد بود، خاطرنشان کرد: عرصه امنیت داخلی را کاملا پیوسته با امنیت ملی و خارجی می دانست از این رو همواره عنوان می کرد آنچه که در امنیت داخل اتفاق بیافتد حتما اثر مستقیمی بر امنیت خارجی دارد.

وی یادآور شد: ایشان در عرصه داخلی هم نظر و ایده داشت و بر اساس این موضوع عرصه همکاری میان نیروی قدس و نیروی انتظامی ایجاد شد که نتیجه خوبی هم داد. ضمن اینکه این پیوستگی در بخش های مختلف بیرونی هم ادامه داشت.

رییس پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه حاج قاسم معتقد بود که فردی که می خواهد در عرصه بیرونی امنیت ایجاد کند نخست باید در درون خود به امنیت برسد، تصریح کرد: حاج قاسم در بسیاری از خلوت های خود به امنیت درونی می پرداخت. 

سردار بابایی درباره بحث مقاومت و عرصه بیرونی عملیات های سردار هم خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی در حوزه مقاومت و امنیت ادبیات جدیدی را خلق کرد که یکی از آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی بود که برای همه مبارزات بعدی با تروریست پایه شد. در حقیقت آرمان حضرت امام(ره) ایجاد هسته مقاومت در برابر جهان با ارزش‌ ها و آرمان های انقلاب اسلامی بود که سردار سلیمانی این کار را آغاز کرد. ‌

وی یادآور شد: مقتدر بودن، جسور بودن، متفکر و خلاق بودن ویژگی های فردی بود که حاج قاسم برای کسی که می خواهد هسته مقاومت ایجاد کند قائل بود؛ ویژگی هایی که به معنای واقعی در وجود سردار متبلور بود.

سردار سلیمانی در بحث امنیت بخشی در مقاومت به دو بخش سلبی و ایجابی معتقد بود

رییس پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی در بحث امنیت بخشی در مقاومت به دو بخش سلبی و ایجابی معتقد بود، گفت: سردار سلیمانی در حوزه امنیت بخشی در محور مقاومت به حکمرانی محورهای سلبی مانند استکبار ستیزی، استبداد ستیزی، نفی ارتجاع و نفی استبداد معتقد بود و در بخش ایجابی هم به بحث عدالت خواهی، حفظ استقلال، آزادیخواهی و تکیه بر ارزش ها تاکید داشت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار بود منطقه ای بمباران شود سردار تاکید داشت به هیچ کس ظلم نشود. ضمن اینکه سه حوزه امنیت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را همزمان با هم جلو می برد و سه مولفه اصلی برای ایجاد امنیت در داخل و خارج قائل بود که شامل اقتدار، امنیت و آرامش است و این سه را به نیروی انتطامی توصیه می کرد تا بتواند امنیت داخلی را فراهم کند.

همایش علمی و پژوهشی «مکتب حاج قاسم؛ دانشگاه و رسانه» با حضور شخصیت های و صاحبنظران مختلف در دو پانل صبح و بعد از روز چهارشبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار می شود.

  

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.