stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 420266
  • 19 بهمن 1400 - 14:31
0
مدیرعامل باشگاه مثبت اراک:

با پیشگیری می توان بسیاری از مشکلات اجتماعی را رفع کرد

با پیشگیری می توان بسیاری از مشکلات اجتماعی را رفع کرد
مرکزی_ قلمنا_ مدیرعامل باشگاه مثبت اراک، گفت: تدوین برنامه های پیشگیری و تداوم این برنامه ها بسیاری از مشکلات اجتماعی را کاهش خواهد داد.
قلم | qalamna.ir :

حمیدرضا سپهری راد افزود: ایدز یک مساله جهانی است که بار روانی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را به دنیا تحمیل کرده و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

سپهری راد ابراز کرد: در ابتدا و در مواجهه با بیماری ایدز در کشور با مشکلاتی مواجه بودیم که رفته رفته این مشکلات کمتر شد و از اولین موردی که در ایران شناسایی شد حدودا تاکنون ۳۷ هزار نفر شناسایی شدند و تعدادی از آنها هم تاکنون فوت شده اند.

مدیرعامل باشگاه مثبت اراک ادامه داد: با اینکه رویکردها تغییر کرده و با رویکرد حمایتی امور مربوط به بیماران مبتلا به ایدز پیش می رود اما همچنان با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

وی گفت: فرهنگ سازی و آگاهی و اطلاع رسانی در زمینه های مختلف از جمله روابطی که منجر به بروز بیماری های مقاربتی از جمله ایدز می شود از مهمترین راهکارهایی است که می تواند از افزایش روند این بیماری در جامعه جلوگیری کند.

وی افزود: تغییر رویکرد خانواده ها و نبود تعادل در رفتار برخی از آنها سبب بروز مشکلات اجتماعی امروزه در سطح جامعه شده است که تمامی آنها برای رفع و کاهش نیاز به تدوین برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی دارند، به عنوان مثال وقتی برخی از خانواده ها فرزندان نوجوان خود را با باور روشن فکری بیش از حد آزاد قرار می دهند و هیچگونه کنترلی بر روی رفتار آنها ندارند و یا برخی دیگر با باور تعصب و غیرت فرزندان خود را در تنگناهای مختلفی قرار می دهند، بدون شک خود زمینه بروز ناهنجاری های اجتماعی را برای آنها فراهم می کنند.

سپهری راد تاکید کرد: تفهیم خودشناسی و آگاه سازی کودکان از بروز خطرات احتمالی جنسی در سنین پایین یکی دیگر از ضعف های فرهنگی است که هنوز به عنوان تابو در جامعه وجود دارد.

وی گفت: روز جهانی ایدز، اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر)، از سال ۱۹۸۸ نه تنها به خاطر افزایش بودجه ها بلکه برای افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیضها تعیین شد، همچنین اهمیت روز جهانی ایدز در این است که به عموم مردم یاد‌آور می شویم که HIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

سپهری راد ادامه داد: اما تنها یک هفته در طول سال برای یادآوری وجود چنین خطری در جامعه کافی نیست و مسئولان امر باید با در اختیار قرار دادن بودجه کافی برای پیشگیری و سپس کنترل این بیماری و متقاعد ساختن تمام دستگاه های ذیربط برای همکاری و انجام مسئولیت و تعهداتشان در این زمینه نسبت به پیشگیری از بروز این پدیده در جامعه کمک کنند.

وی اظهار کرد: ایدز یک بیماری محسـوب می شود و جرم نیست؛ بنابراین راه‌های پیشگیری و سرایت این بیماری را باید یاد بگیریم و بدانیم که چگونه خود را از مبتلا شدن به آن محافظت کنیم و در صورتی که با افراد مبتلا به ویروس عامل ایدز (HIV+) مواجه شدیم، با آنان مانند یک «بیمار» و نه مانند یک «مجرم» رفتار کنیم و بدانیم برخورد صحیح با آنان چگونه باید باشد.

وی بیان کرد: آموزش در این حوزه مورد توجه است، مشاوران و کارشناسان ایدز به درستی و متناسب به سن، فرهنگ، قومیت و پیش زمینه های مذهبی و دینی در این خصوص به گروه هدفشان آموزش می دهند و این به هیچ وجه ترویج بی بند و باری نیست؛ بلکه آگاهی در خصوص بهداشت و سلامت جنسی برای خود مراقبتی افراد است.

  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.