ابوالفضل عسگری با اشاره به ایجاد سامانه ثبت درخواست و شکایات، گفت: همزمان با رونمایی از اپلیکیشن اراک من، سامانه ۱۳۷ نیز بر روی این برنامه ایجاد شد تا عموم مردم بتوانند درخواست ها و شکایات خود از مجموعه شهرداری را به صورت الکترونیکی ثبت کنند. این اقدام اولین بار توسط شهرداری اراک در کل کشور انجام شد.
وی با اشاره به راه اندازی سیستم موقعیت اضطرار مکانی در اراک برای دومین بار در کشور، گفت: این امکان که پیش از آن فقط در تهران راه اندازی شده بود، با پیگیری بسیار همکاران بنده در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک ایجاد شد. برای این منظور با پروتکلی بنام MPLS به مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) متصل شدیم تا بتوان از خدمات سرویس های دولتی استفاده کرد. این اتصال کمک می کند تا سرعت عمل و دقت همکاران من در شهرداری اراک افزایش پیدا کند و خدمات به مراتب بهتری به شهروندان ارائه شود.
عسگری به تشریح سیستم موقعیت اضطرار مکانی پرداخت و گفت: این سیستم کمک می کند تا فردی که با شهرداری تماس می گیرد و درخواست کمک یا خدمت می کند، حتی اگر موقعیت مکانی خود را اعلام نکند، بتوان مختصات جغرافیایی او را شناسایی کرد. بدین صورت که اگر با گوشی تلفن همراه (موبایل) تماس گرفته باشد موقعیت مکانی دکل آنتن موبایل او(BTS) مشخص می شود و سرعت عمل برای پیدا کردن موقعیت مکانی او بالا می رود و اگر از تلفن ثابت تماس بگیرد موقعیت دقیق مکانی او مشخص می شود تا خدمت به او ارائه شود.
وی با بیان اینکه مطالب گفته شده خلاصه مهم ترین اقدامات انجام شده در این سازمان است، بار دیگر تاکید کرد: شهری هوشمند است که بتوان از ظرفیت ها و پتانسیل های آن استفاده حداکثری کرد. لذا اگر امکانات شهر هوشمند فراهم شود ولی افراد از آن استقبال نکنند، تغییری در وضع موجود رخ نمی دهد. لذا اصلی ترین عنصر در موضوع هوشمندسازی شهر، شهروند هوشمند است که قطعا نیازمند فرهنگ سازی است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک خاطرنشان کرد: این سازمان با توجه به درخواست حوزه های مختلف شهرداری، به موضوع ورود کرده و سعی دارد بهترین کاری که می تواند برای آنها انجام دهد تا سرعت و کیفیت ارائه خدمات به شهروندان افزایش یابد.