stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 423768
  • 03 اسفند 1400 - 15:17
3

هشدار بازگشت گرد و غبارهای شدید به خوزستان

هشدار بازگشت گرد و غبارهای شدید به خوزستان
رئیس پایش هوا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به درگیر شدن همه شهرهای خوزستان در گرد و غبار اخیر، نسبت به بازگشت گرد و غبارهای شدید به استان هشدار داد.
قلم | qalamna.ir :

علیرضا آذریان رئیس پایش هوا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در گرد و غبار اخیر خوزستان، همه شهرهای استان درگیر بودند به طوری که در ایذه و باغملک که دور از انتظار بودند، نیز شاهد وقوع گرد و غبار بودیم.

وی درباره تداوم پدیده گرد و غبار در چهار روز اخیر در خوزستان توضیح داد: در این مورد وزش باد باعث تشدید گرد و غبار نشده بلکه بررسی تصاویر ماهواره‌ای وجود رطوبت اشباع نشده‌ و جریان همرفتی را نشان می‌دهد که باعث جابجایی لایه‌ها شده است.

آذریان با اشاره به ۲ ویژگی توده گرد و غبار همرفتی، گفت: در این شرایط توده گرد و غبار، مناطقی را درگیر می‌کند که جزو کانون‌های گرد و غبار نیستند که به طور نمونه در روزهای اخیر با آلودگی شدید شهرهای شمالی خوزستان روبه رو بودیم؛ همچنین این نوع گرد و غبار غلظت پایین‌تر و ماندگاری بیشتری دارد.

وی افزود: این وضعیت در صورتی تغییر می‌کند که دمای هوا بیشتر شود، رطوبت تغییر کرده و تبدیل به ابر شود، باران ببارد یا اینکه وزش باد باعث تغییر این شرایط شود.

آذریان با بیان اینکه این شرایط در زمستان و در زمان پایداری هوا نیز قابل تکرار است، ادامه داد: در دهه ۹۰ به ویژه سال‌های ۹۵ و ۹۶ به کرات این شرایط در خوزستان رخ داد اما در یکی دو سال اخیر شاهد این پدیده نبودیم که این مساله نشان می‌دهد در حال بازگشت به سال‌های گذشته و تشدید پدیده گرد و غبار هستیم.

وی منشاء گرد و غبار اخیر را کانون‌های داخلی و خارجی بیان کرد و گفت: گرد و غبار خفیف که به طور کلی از کانون‌های داخل خوزستان شکل گرفته همچنین گرد و غبار غلیظ که از کانون‌های شرقی عراق ایجاد شده، منشاء این پدیده بوده است.

به گفته وی، وجود کانون‌های متعدد گرد و غبار در اطراف اهواز و قرار گرفتن در مسیر بادهای غالب باعث می‌شود این شهرستان تحت تاثیر همه گرد و غبارهای رخ داده در منطقه قرار گیرد.

آذریان همچنین بیان کرد: با توجه به شرایط کم بارشی و کم آبی، تکرار پدیده گرد و غبار بیشتر خواهد شد، به همین دلیل وضعیت شهروندان و کارمندان زمان وقوع گرد و غبار، آن هم در شرایط شیوع کرونا، باید مدیریت شود که به نظر می‌آید تعطیل کردن ادارات راهکار آن نیست زیرا برای کاهش پدیده گرد و غبار باید به دنبال علت‌ باشیم.

پدیده گرد و غبار در برخی نقاط خوزستان از جمله اهواز از ۳۰ بهمن آغاز شده و برخی شهرها همچون اهواز شرایط خطرناک آلودگی هوا را تجربه کردند.

سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۳ امروز سه شنبه هوای اندیمشک، بندر امام خمینی(ره)، بهبهان، دزفول، رامشیر، شوش، شوشتر و ماهشهر را در شرایط خطرناک، هوای شهرهای اهواز، ایذه، مسجدسلیمان را در شرایط بسیار ناسالم، و هوای سوسنگرد و شادگان را در شرایط ناسالم گزارش کرده است.

در ساعت ۱۰ امروز نیز هوای شهرهای اندیمشک، دزفول و شوشتر،  بندرامام خمینی(ره)، رامشیر و شوش در شرایط خطرناک، هوای اهواز، بهبهان، شادگان و ماهشهر در شرایط بسیار ناسالم و هوای مسجدسلیمان در شرایط ناسالم قرار داشت.

همچنین دوشنبه شب هفته جاری، هوای شهرهای اندیمشک، دزفول، شوش و گتوند در شرایط خطرناک، هوای اهواز و مسجدسلیمان در شرایط بسیار ناسالم و شهرهای بندر امام خمینی(ره)، بهبهان، رامشیر و سوسنگرد در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها بود.

کارگروه اضطرار آلودگی هوا در خوزستان یکشنبه شب اعلام کرد که ساعت اداری در چهار شهرستان خوزستان شامل اهواز، کارون باوی و حمیدیه با ۲ ساعت تاخیر آغاز می‌شود. این کارگروه ساعت ۱۰ صبح دیروز نیز ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی در شهرستان‌های اندیمشک، دزفول، شوشتر، ایذه و مسجدسلیمان را تعطیل اعلام کرد.

همچنین دوشنبه شب اعلام شد که ساعت کاری ادارات هفت شهرستان دزفول، شوشتر، اندیمشک، شوش، کرخه، گتوند و مسجدسلیمان روز سه‌شنبه با ۲ ساعت تاخیر آغاز می‌شود اما صبح امروز فرمانداری دزفول تعطیلی ادارات را اعلام کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.