stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 427406
  • 20 اسفند 1400 - 13:48
1
مدیرکل جدید ارشاد اسلامی استان:

باید به ارتقای جایگاه فرهنگ خوزستان توجه ویژه شود

باید به ارتقای جایگاه فرهنگ خوزستان توجه ویژه شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه ارتقاء جایگاه فرهنگ استان یکی از محورهایی است که باید به آن توجه کنیم، گفت: فرهنگ دغدغه مقام معظم رهبری و از سیاستهای جدی دولت مردمی است و قطعاً در این دولت به بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تبیین نگاه ویژه خواهیم داشت.
قلم | qalamna.ir :

آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه در تالار مهتاب اهواز برگزار شد.

حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج در این مراسم گفت: همه می دانیم فرهنگ دغدغه مقام معظم رهبری و از سیاستهای جدی دولت مردمی است. قطعاً در این دولت به بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تبیین نگاه ویژه خواهیم داشت.

کلاه کج ادامه داد: اجرای قانون در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسائلی است که به آن توجه خواهیم کرد. همچنین ارتقاء جایگاه فرهنگ استان یکی از محورهایی است که باید به آن توجه کنیم. امروز خوشبختانه با زحمت و همت دوستان در این عرصه استان جایگاه خوبی دارد. همچنین احیای ظرفیت های نهفته هنرمندان و فرهنگیان استان جزء برنامه های این اداره است.

همچنین مدیرکل پیشین ارشاد خوزستان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: خوزستان سرزمین فرشتگان خونین بال است که پله‌های معراج را در همین سرزمین به طرف ملکوت طی کرده‌اند. استان خوزستان سرزمین طاهر و آسمانی باشکوهی است. اینجا دروازه ورود تشیع به ایران اسلامی است. به همین دلیل این امر باعث می‌شد که ما فعالیت هایمان را متناسب با استانی در نظر بگیریم که رنگین کمان اقوام و توانمندی های فرهنگی، هنری و رسانه ای است.

محمد جوروند مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: اینها توانمندی‌های ما بود و از آن سو هجمه‌هایی به این استان به عنوان یک هدف کاملاً مشخص از دشمنانی که همه استحضار دارید، می‌شد. به همین دلیل ما برنامه هایمان را متناسب با این جریانات باید تعریف می کردیم.

وی ادامه داد: بازدید از شهرستانها با هدف کشف توانمدی‌های آنها، از جمله برنامه‌های این اداره‌کل بود. معتقد بودیم شهرهای خوزستان با هم متفاوت هستند همان طور که استان های کشور با هم متفاوت هستند. لذا توانمندی هایشان نیز متفاوت بود و این کار را خیلی سخت می کرد و ما نمی توانستیم یک نسخه برای تمام استان تجهیز کنیم.

جوروند ادامه داد: دوستان و همکارانم در حوزه های مختلف این اداره کل برنامه ریزی می کردند که با توجه به استعدادهایی که در هر شهرستان هست، رویدادها را برگزار کنند. به عنوان مثال در حوزه شعر و ادبیات عربی برخی از شهرهای ما بسیار سرآمد بودند و استعدادهای زیادی داشتند و ما مسیر را در همین جاده هدایت می کردیم.

او گفت: استان خوزستان بعد از تهران دومین استانی است که از نظر کمیت در حوزه رسانه ها و مطبوعات در حوزه آماری وجود دارد. ما از سال ۱۳۹۵، صد و نوزده مورد در بحث رسانه و مطبوعات داشتیم و اینک ۱۵۴ مورد داریم. رسانه‌های خوزستان با کمترین توقع در بزرگترین کارها حضور داشتند. همراهی حوزه رسانه با نظام و حاکمیت در خوزستان بسیار چشم گیر است. این عزیزان در تمام بحران ها مانند بحران سیل، کم آبی و ریزگرد جوانمردانه پای نظام و مردم بودند.

مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: تعداد عناوین کتاب های چاپ شده در استان به جهت حمایت از ناشران و نویسندگان ۴ هزار و ۴۷۶ کتاب توسط نویسندگان بومی به زبان های عربی، لری و فارسی بود. همچنین چاپخانه های استان از ۲۷۸ مورد به ۴۴۸ مورد افزایش یافتند.

وی گفت: ناشران ما از ۶۴ مورد به ۱۱۰ ناشر رسیده است که ناشران تخصصی در حوزه های مختلف کتاب چاپ می کنند که این نیز اتفاق مبارکی است.

جوروند ادامه داد: همچنین تعداد مؤسسات فرهنگی از ۲۳۰ مورد به ۴۱۰ مؤسسه رسیده است. تعداد سینماهای استان ۱۱ مورد بوده اکنون ۲۲ سینما و ۳۲ سالن سینما داریم.

او گفت: استان خوزستان استانی قرآنی است. به عنوان مثال عرض می کنم در منطقه ای به نام خسرج بین شوش و اهواز قرار دارد که در آن ۷۰ حافظ کل قرآن کریم هستند که این واقعاً شگفت انگیز است که نشان از پیوند عمیق قرآن و مردم خوزستان دارد.

جوروند با اشاره به ۱۸ اسفندماه سالروز تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد و تبریک این روز گفت: خیلی از کارهای فرهنگی هنری بر دوش کانون های فرهنگی هنری مساجد ادارات ارشاد اسلامی بوده است. و این بچه های مساجد با تشکیل حلقه های مختلف در حوزه های مختلف همکاری دارند. همیشه گفتم در زمینه قرآنی کارهای خوبی در استان در حال انجام است اما در زمینه مباحث اهل بیت(ع) به خصوص در کانون های فرهنگی هنری کم کار شده است.

وی با اشاره به تعداد فضاهای فرهنگی و هنری موجود در استان گفت: از ۱۹۲ مورد به ۲۰۳ مورد افزایش یافته است. همچنین خانه هنرمندان به مساحت ۶ هزار متر که می تواند تمام مجموعه های هنری اهواز را در خود جای دهد آماده افتتاح است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.