stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024
  • کد خبر : 427663
  • 21 اسفند 1400 - 16:40
0
رویکرد جدید دوازدهمین جشنواره مطبوعات:

مطالبه گران در جشنواره مطبوعات پذیرفته می شوند

مطالبه گران در جشنواره مطبوعات پذیرفته می شوند
اصفهان_ امسال در دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه های الکترونیک استان اصفهان ۱۷۴ اثر که همگی با پیش زمینه و طرح مطالبه گرانه به دبیرخانه ارسال شد داوری می شوند.
قلم | qalamna.ir :

قلمنا آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه های الکترونیک استان اصفهان دوشنبه ۲۳ اسفند برگزار خواهد شد که نشست خبری این جشنواره امروز شنبه ۲۱ اسفند با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و دبیر جشنواره در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقای گلناری مدیر خانه مطبوعات و دبیر جشنواره به ایراد توضیحات پرداختند.
وی گفت امسال امسال جشنواره با یک رویکرد جدید تحت عنوان “مطالبه گری” برگزار می شود. مطالبه گری در عرصه رسانه های کشور ما برغم اینکه برخی رسانه ها به این سمت رفتند، اما هنوز مهجور و مغفول مانده است.
گلناری ادامه داد: صرف خواستن و نقد کردن ما را به جایی نمیرساند بلکه باید مطالبه گری با یک هدف مشخص پیش رود تا از آن پاسخ بگیریم.
دبیرجشنواره گفت: امسال نزدیک ۶۵۰ اثر به دست ما رسید که شاید برخی برایشان این تعداد کم سوال برانگیز باشد اما چون رویکرد ما مطالبه گری بود تمامی آثار باید حول و حوش این محور باشد.
تفاوت دیگر این جشنواره با ادوار گذشته نوع داوری آثار است چرا که آثار ادوار گذشته صرفا از دید فنی بود که این دوره علاوه بر ارزیابی فنی آثار، دید مطالبه گرانه و نتیجه مطالبه گری باید در آثار مشهود باشد.
وی ادامه داد: حدود ۳۰ اثر نیز نقص داشت که از فرستنده ها و صاحبان اثر خواسته شد تا رفع نقص کنند. در بخش خبر ۴۹ اثر، گزارش مکتوب ۱۲۸ اثر، عکس ۱۴ اثر، مصاحبه۷۰ اثر، مقاله ۳۲ اثر، یادداشت و سرمقاله ۶۶ اثر، تیتر ۸۸ اثر، گزارش تصویری ۱۸ اثر، صفحه آرایی و طراحی ۲۸ اثر، طنز مکتوب ۱۸ اثر، اینفوگرافی ۱۱ اثر، کلیپ ۴۹ اثر و در نهایت در بخش کاریکاتور تنها یک اثر که البته قابل ارزیابی و داوری نیست به دبیرخانه جشنواره رسید که با این حساب ۱۷۲ اثر به داوری نهایی رسید که ۱۴ داور بازبینی و مدّاقه روی انها را برعهده داشتند.
تمامی آثار در پنج کمیته داوری تخصصی به بحث و نطرخواهی گذاشته شد.
این پنج کمیته شامل: داوران، حقوقی، اجرایی، مالی و روابط عمومی می باشد.
مدیرخانه مطبوعات در پایان افزود: در مراسم اختتامیه انچه که مورد سخنرانی قرار گرفته است “جهاد تبیین” می باشد؛ چرا که رسانه در جهان آنقدر مهم است که برای مردم دنیا تصمیم میگیرد چه چیزی دیده شود و چه چیزی انکار شود.
پس آنچه رهبری فرمودند و حکم جهاد به آن داده اند باید بدرستی تبیین شود.

در ادامه رضا صالحی پژوه بعنوان رییس کمیته داوری به ایراد سخن و پاسخگویی سوالات پرداخت: از دور دهم تصمیم بر این شد که داوری در اصفهان انجام شود و آثار به تهران فرستاده نشود و این بنظر من باعث رشد و ترقی اصفهان خواهد شد. در خصوص انتخاب داوران شیوه نامه داریم و نه دستورالعمل که در سال ۸۴ معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان یک راهنما در اختیار قرار دادند که لازم الاجرا نیست و از سه شرط برای انتخاب داوری گفته شد که ما نیز آنها را رعایت کردیم: استاد دانشگاه بودن، پیشکسوت رسانه و یا عضو هیئت منصفه مطبوعات بودن، رتبه کشوری داشتن در جشنواره های رسمی که وزارت ارشاد آن را برگزار یا تایید کرده باشد

صالحی‌پژوه افزود: در این جشنواره ۱۵۷ نفر آثار خود را ارائه دادند که هر فرد در دو بخش و در هر بخش فقط سه اثر میتوانست داشته باشد. مثلا اگر فردی ۸ اثر فرستاده باشد نقص محسوب میشود و اینکه آقای گلناری آثار دارای نقص را ۳۰ عدد اعلام کردند بدین دلیل بوده است.
وی در خاتمه گفت: اسامی برگزیدگان در شب جشنواره به افراد برگزیده اعلام خواهد شد و تا روز جشنواره فرم های ارزیابی در پاکات دربسته فقط در نزد من می ماند.

  • خبرنگار مریم السادات میرعلایی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.