stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳ Sunday, 22 December , 2024
  • کد خبر : 473902
  • 28 اردیبهشت 1403 - 14:17
3

ترویج خرافه از زبان کارشناسان صدا و سیما

ترویج خرافه از زبان کارشناسان صدا و سیما
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک عضو مجلس خبرگان هبری،  با اشاره به ترویج برخی خرافه‌پرستی‌ها از زبان کارشناسان دعوت‌شده به صدا و سیما گفت: این در حالی است که مراجع و بزرگان زحمات بسیاری کشیده‌اند تا مردم را به اسلام اصیل برسانند. ما از صدا و سیما انتظار داریم که صدا و سیمای جمهوری اسلامی باشد و مسائل اسلامی را از زبان کارشناسان حقیقی معتبری که توسط حوزه علمیه تایید شده باشند تبیین کند.
آیت الله محسن اراکی  با بیان اینکه صدا و سیما باید دانشگاه باشد و کارمندان و کارگزاران آن افرادی مثل شهید مطهری (ره) باشند، به ابراز گلایه از این سازمان در عدم تبیین مناسب مسائل حکومت اسلامی با استفاده از ظرفیت حوزه پرداخت.وی خطاب به مدیران صدا و سیما گفت: وقتی کسی را می‌خواهید بیاورید که در مسائل اسلامی نظر بدهد، با حوزه هماهنگ کنید. گاهی عرق شرم بر جبین می‌نشیند که چه کسانی به عنوان فقیه و کارشناس مسائل اسلامی به صدا و سیما دعوت می‌شوند! اولا کارشناس در حوزه علمیه تعریف دارد، ثانیا حوزه، شورای عالی و بزرگانی دارد که باید با آن‌ها مشورت کرد و باید کارشناسی دعوت شود که بتواند مسائل را کامل تبیین کند و نیمه‌کاره رها نکند و یا به خرافه‌پرستی دامن نزند.
وی با تاکید بر اینکه امام غایب است و نه امامت او، گفت: امامت غیبت‌پذیر نیست؛ پس باید نائبی باشد که امور را به نیابت از امام انجام بدهد. کسانی که می‌گویند ولایت مطلقه را قبول نداریم اصلا نمی‌دانند ولایت چیست.
رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید ضرورت وجود حکومت اسلامی و محتوای آن را تامین کند، اظهار کرد: گاهی عرق شرم بر جبین می‌نشیند که چه کسانی به عنوان فقیه و کارشناس مسائل اسلامی به صدا و سیما دعوت می‌شوند.
اراکی، طی سخنانی در اختتامیه پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در مدرسه عالی دارالشفاء قم گفت: ما امروز با پدیده‌های جدیدی در حوزه فقاهت و مسائل فقهی روبرو هستیم که بزرگترین آن شکل‌گیری جامعه‌ای است که اعلام آمادگی کرده و قلبا هم پذیرفته که بر اساس فرمان الهی زندگی کند.عضو مجلس خبرگان رهبری، حکومت اسلامی را حاکمیت فرمان خدا در جهت نظم جامعه دانست و گفت: این پدیده جدیدی است و پیش از انقلاب حاکمیت اسلام را نداشتیم که بر تحولات اجتماعی حاکم باشد.
وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و تمامی صحنه‌های اجتماعی اثری از فرمان خداوند نبود، افزود: وقتی فرمان خدا جامعه را شکل بدهد یک شخصیت اجتماعی شکل می‌گیرد که این شخصیت یک واحد اجتماعی است، چون همه انسان‌هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند، از آنجا که روابط خود را بر اساس حکم خدا تنظیم می‌کنند، پس همانند هم و مثل یک واحد اجتماعی بر اساس فرمان خدا عمل می‌کنند و تمامی روابط خرد آن‌ها بر اساس آن رابطه کلان واحد شکل می‌گیرد. اگر این حاکمیت شکل گرفت، روابط خرد مانند ازدواج و معاملات و … بر اساس آن صورت می‌گیرد؛ ولی اگر روابط خرد بر بستر حکومت اسلامی نباشد آن ثمری که باید داشته باشد را نخواهد داشت. در این صورت عمل صالح انجام می‌شود، اما سیستم حاکم همانند زندگی در جوامع غربی یک سیستم الهی نیست.اراکی با اشاره به اینکه در قرآن کریم دو نوع نعمت عامه و تامه معرفی شده است، گفت: حاکمیت و ولایت الهی همان نعمت تامه است که اگر بشر از آن بهره نگیرد نعمت‌های عامه ناقص و ناتمام خواهد بود.ولایت یک امر درونی و قلبی نیست بلکه یک مسئله اجتماعی است و باید ساختار اجتماعی بر مبنای فرمان امام زمان (عج) مدیریت شود.
آیت‌الله اراکی با تاکید بر اینکه امام غایب است و نه امامت او، گفت: امامت غیبت‌پذیر نیست؛ پس باید نائبی باشد که امور را به نیابت از امام انجام بدهد. کسانی که می‌گویند ولایت مطلقه را قبول نداریم اصلا نمی‌دانند ولایت چیست.
وی افزود: ما یا حاکمیت امام را قبول داریم یا نداریم. اگر حاکمیت او را قبول داریم پس در دروان غیبت باید نائبی داشته باشد که از او نیابت کند. برخی بزرگان به موضوع توجه ندارند. اگر کسی در بحث ولایت قایل به تقسیم باشد، یعنی بخشی از ولایت را به طاغوت سپرده است. این هم تعدد حاکمیت می‌آورد و هم اینکه قائل به ولایت فاسق شده و این خلاف شرع است.
رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی با بیان اینکه امروز به فقهی نیاز است که در بستر برقراری حکومت اسلامی باشد، گفت: باید در جامعه جا انداخت که حاکمیت، ولی فقیه یعنی حاکمیت امام زمان (عج). دین یعنی حاکمیت و حاکمیت بدون اذن خدا ممکن نیست و از سوی دیگر نه در قرآن، نه در روایات و نه در شرایط امروز تعدد حاکمیت قابل پذیرش نیست. اگر قائل باشیم که در دوران غیبت، حاکمِ نائب از امام نداریم این به معنای گوشه‌گیری و استعفای خداوند از حاکمیت است، در حالی که اتمام نعمت خدا آن است که جامعه بشر را تمکین ببخشد که از حاکمی تبعیت کند که او در اداره جامعه جز به فرمان خدا عمل نمی‌کند.
در این راستا  اراکی معنای اتمام نعمت در فرهنگ قرآنی و دینی را در اختیار خدا بودن حاکمیت جامعه دانست و افزود: اموری همچون امر به معروف که فقط به زبان نیست، مهم اقامه معروف و برچیدن بساط منکر از جامعه است که این کار اولیای الهی و نائبان آنان است.
وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید ضرورت وجود حکومت اسلامی و محتوای آن را تامین کند، افزود: چرا بعد از ۴۵ سال هنوز دانش‌آموزان و دانشگاهیان ما اولیات مسایل حکومت اسلامی را نمی‌دانند؟ حوزه علمیه در این رابطه هزاران اثر و کتاب تولید کرده و کوتاهی از ناحیه‌ی حوزه نیست. صدا و سیما، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مقصرند که این دانش را منتقل نمی‌کنند.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.