stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
  • کد خبر : 428552
  • 25 اسفند 1400 - 12:08
2

سازمان ملل: جنگ، اقتصاد یمن را نابود کرده/درگیری نظامی راه حل نیست

سازمان ملل: جنگ، اقتصاد یمن را نابود کرده/درگیری نظامی راه حل نیست

فرستاده سازمان ملل به یمن با اشاره به پیامدهای جنگ یمن تاکید کرد راهکار نظامی به راه‌حل پایدار منجر نخواهد شد.

قلم | qalamna.ir :

به نوشته روزنامه عربی ۲۱، هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن در جلسه شورای امنیت گفت: رویکرد نظامی (علیه یمن) هرگز به یک راه‌حل پایدار منجر نخواهد شد و سال‌ها جنگ در یمن تنها موجب ویرانی موسسات و نابودی اقتصاد، بافت اجتماعی و محیط زیست این کشور شد.

گروندبرگ با تاکید بر لزوم آغاز یک گفتگوی سیاسی جدی و سازنده برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای بحران یمن اظهار کرد: یمنی‌ها در طول چند سال گذشته از زندگی در صلح محروم بوده‌اند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن در ادامه گفت: رایزنی‌های انجام شده در امان در واقع یک یادآوری دلگرم‌کننده برای امکان دستیابی به این هدف است، ما باید برای دستیابی به راه‌حل‌ها تلاش کنیم و نه فقط برای پایان دادن به جنگ بلکه باید برای تقویت پایه‌های صلحی پایدار تلاش کنیم.

او ضمن تقدیر از گفتگویی که با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن درباره این عملیات در ماه جاری میلادی داشت و نیز از دولت اردن برای کمک به برگزاری این نشست‌ها در امان و دیگر کشورهای عضو که حمایت آشکار خود را از رایزنی‌ها اعلام کردند، گفت: از توجه احزاب سیاسی یمن، کارشناسان و نمایندگان جامعه مدنی یمن و مشارکت فعال آنها احساس دلگرمی کردم.

فرستاده سازمان ملل به یمن از بیش از یک هفته قبل، در تلاش برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی که به این جنگ هفت ساله پایان دهد، رایزنی‌هایی را با رهبران احزاب سیاسی یمن و چهره‌هایی از دیگر تشکل‌ها در امان  آغاز کرده است.

گروندبرگ افزود: رایزنی‌هایی که انجام شده بر تعیین اولویت‌های کوتاه و بلند مدت جهت درج آنها در دستور کار یک عملیات چند جانبه طبق آنچه در چارچوب تعیین شده پیش بینی شده، متمرکز بودند و امیدوارم که این رایزنی‌ها آغاز یک گفتگوی جدی و منظم میان یمنی‌ها برای پایان یافتن جنگ باشند.

او افزود: در حال بررسی گزینه‌ها با همه طرف‌ها برای رسیدن به راه‌حل‌هایی فوری جهت توقف تنش و کاهش خشونت‌ها، کاهش شدت بحران سوخت و تسهیل رفت‌وآمدها در یمن هستیم.

این دیپلمات سوئدی درباره مشکل اقتصادی یمن نیز گفت: بحران اقتصادی در یمن گسترده‌تر می‌شود احتمال دارد این وضعیت بدتر نیز شود.

این مسئول سازمان ملل افزود: در عدن و استان‌های اطراف آن، از ژانویه گذشته ارزش ریال یمن ۲۰ درصد در مقابل دلار کاهش یافته و همین مساله موجب نگرانی‌های شدیدی شده و به افزایش قیمت کالاها و شکاف‌های اقتصادی میان طبقات مختلف منجر شده است.

گروندبرگ تاکید کرد: نیاز است تدابیر خوبی برای برقراری ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول یمن انجام شود، بحران سوخت در این کشور در تعداد زیادی از استان‌ها گسترش یافته است.

او ادامه داد: کاهش ارزش پول یمن و کمبود سوخت بر نیازهای روزانه یمنی‌ها شامل آب آشامیدنی، غذا، حمل و نقل، خدمات بهداشتی و دیگر موارد تاثیر گذاشته و این در حالی است که خانواده‌های یمنی در آستانه ماه رمضان قرار دارند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.