stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 428980
  • 27 اسفند 1400 - 10:52
1

افزایش سفر، افزایش خطر

افزایش سفر، افزایش خطر
قلم | qalamna.ir :

بعد از یک سال تلاش و کوشش و روزهای پرکار و ازدحام و استرس کار و زندگی دربین این همه شلوغی و مشکلات کوچک و بزرگ و گرانی ها و ترافیک شهری با فرارسیدن چند روز تعطیلات سال نو مجالی فراهم می شود تا اعضای خانواده به دور از دغدغه های فکری و کاری چند روز را با هم سپری کنند و سفر این فرصت را برای خانواده فراهم می کند تا با هم باشند و هم تفریحی باشد و فرصتی برای در کنار هم بودن.

نیاز به سفر کردن نقشی بسیار مهم در کنترل مشکلات زندگی، روابط اعضای خانواده و فرصت رها شدن از یکنواختی در انسان ایجاد می کند، انسان ها با سفر کردن آرزو می کنند برای مدتی هرچند کوتاه از دغدغه ها و مشکلات زندگی رهایی پیدا کرده و آن ها را برای مدت کوتاهی به فراموشی بسپارند، امروزه بسیاری از پزشکان علم روانپزشکی، درمان بسیاری از بیماری ها را سفر کردن می دانند و سفر کردن همواره در دستورات دین اسلام و همین طور نصایح بزرگان مورد تاکید قرار گرفته است.

نوروز دارای آداب و سنن مختلفی است و با پیشرفت وسایل حمل و نقل و همین طور مباحث مربوط به گردشگری و از سویی هم مورد توجه قرار گرفتن بعد رفاه اجتماعی درزندگی روزمره مردم و فشارها و استرس زندگی ماشینی و شهرنشینی، بیش از گذشته نیاز به سفر احساس می شود و چند دهه است که در نوروز بیش از گذشته سفرها افزایش یافته است.  

بیش از دو سال است که کرونا مهمان ناخوانده جهانیان شده است و بشر با همه تدابیر اندیشیده شده در مقابل این بیماری ناتوان بود و جولان کرونا را در اقصی نقاط دنیا را شاهد بودیم و این جولان تاثیرات زیادی بر سیستم سلامت، اقتصاد و حتی فرهنگ و سیاست داشت.

در ایران درست در ماه پایانی سال ۱۳۹۸بود که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و درست در روز های پایانی سال که مطابق هرساله مردم در شور وشوق سال نو بودند همه چیز را به هم ریخت و ترس و وحشت از ابتلا به ویروس شاخدار موجب شده که نوروز تحت الشعاع کرونا قرا گیرد تا جایی که با وضع مقررات و شیوه نام هایی توسط مسوولان ذیربط همه چیز حتی دید وبازدید ها و سفر ها را تحت کنترل در آورد و با اجرای شیوه نامه سفت و سخت در نوروز ۱۳۹۹ شاهد کمترین سطح رفت و آمد و سفر در نوروز و حتی روز سیزده بدر بودیم.

اما در نوروز سال ۱۴۰۰ با وجود تاخت و تاز کرونا در کشور و اعمال محدودیت ها سفر نسبت به نوروز ۹۹ کاهش یافته و سفرها افزایش یافت و به دنبال آن هم مخاطرات سفر هم زیاد شد و جاده ها پر از ترافیک و شهر های گردشگری شلوغ شدند و شاهد افزایش تصادفات رانندگی بودیم و تا جایی که تلفات تصادفات نوروزی به ۹۲.۶ درصد رسید.

اما امسال بعد از دو سال کاهش بار سفر نوروزی و با به حداقل رساندن محدودیت های سفر در ایام کرونا و مردمی که چندین ماه در خانه و شهرهای خود مانده اند، پیش بینی می شود که با حجم بالایی از سفر نوروزی و ترافیک جاده ای مواجه باشیم و طبیعی است که مخاطرات سفر هم افزایش خواهد یافت و در همین راستا هم مسوولان ذیربط دراین حوزه توصیه ها و هشدارهایی را صادر کرده اند و اما بیش از هر چیز دیگر رعایت قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی  و توصیه های بهداشتیی که توسط ستاد کرونا اطلاع رسانی شده است توسط مردم ضروری است و امیدواریم در سال جدید شاهد کمترین سطح تصادفات و حوادث باشیم.

افزایش سفر، افزایش خطر

در نوروز پارسال به طور متوسط روزانه ۴۷.۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند

بنابر آمار اولیه اعلام شده از سوی واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۰، در نوروز سال گذشته به طور متوسط روزانه ۴۷.۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با متوسط تلفات روزانه تصادفات در مدت مشابه سال قبلا از آن (۱۳۹۹) رشد ۸۴ درصدی داشته است.

سازمان پزشکی قانونی کشور در این گزارش تاکید کرده است، در ایام نوروز سال گذشته با وجود شرایط شیوع کرونا در کشور شاهد افزایش چشمگیر حجم سفرها و ترددهای بین شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بودیم و همین موضوع آمار تلفات حوادث رانندگی را با رشدی قابل توجه مواجه کرده است.

مطابق آمارهای اولیه جمع آوری شده در سازمان پزشکی قانونی کشور، در نوروز ۱۴۰۰ (از ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰) ۹۹۹ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۷۷ نفر مرد و ۲۲۲ نفر زن بودند. این در حالی است که آمار تلفات تصادفات در نوروز سال گذشته (۱۳۹۹) در همین بازه زمانی، به دلیل محدودیت های اعمال شده بر سفرها و نیز همراهی هموطنان، کمترین رقم طی سال های گذشته بوده و ۵۱۷ مورد گزارش شده بود.

در ایام نوروز سال گذشته با وجود شرایط شیوع کرونا در کشور شاهد افزایش چشمگیر حجم سفرها و ترددهای بین شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بودیم و همین موضوع آمار تلفات حوادث رانندگی را با رشدی قابل توجه مواجه کرده است.

همچنین از آنجا که سال ۱۳۹۹”کبیسه” بود؛ مقایسه آمار اولیه تلفات تصادفات با مدت مشابه سال قبل ازآن بر اساس متوسط مرگ و میر روزانه در بازه زمانی مشابه دو سال انجام شده است. بر این اساس متوسط مرگ در حوادث رانندگی نوروز سال گذشته ۴۷.۶ نفر بوده که در مقایسه با متوسط تلفات روزانه تصادفات در نوروز گذشته (۲۵.۹ نفر)، ۸۴ درصد بیشتر شده است.

البته پزشکی قانونی یادآور شده است که بر اساس تعاریف و استانداردهای موجود، آمار نهایی حوادث رانندگی نوروز هر سال تا نیمه اردیبهشت ماه پس از مشخص شدن وضعیت مصدومین تصادفات این ایام، جمع آوری و پس از تجزیه و تحلیل منتشر می شود.

افزایش ۹۲.۶ درصدی تلفات تصادفات نوروزی

همچنین سازمان پزشکی قانونی در گزارشی در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد، بر اساس آمارهای موجود در نوروز سال ۱۴۰۰، هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در نوروز سال قبل۵۳۴ نفر بود و این یعنی رشد ۹۲.۶ درصدی کشته های تصادفات، پس نوروز امسال با احتیاط بیشتری سفر کنید.

پزشکی قانونی کشور در این گزارش تصریح کرده است، تلفات حوادث رانندگی در یک سال اخیر روندی افزایشی داشته و به نظر می رسد کاهش محدودیت های کرونایی که در مقطعی از زمان آمار کشته های تصادفات را به حداقل رسانده بود، یکی از دلایل رشد تصادفات و قربانیان ناشی از آن در سال جاری بوده است.

افزایش سفر، افزایش خطر

پیش بینی برای افزایش سفرهای نوروزی 

از سویی با توجه به لغو کامل محدودیت های سفر در تعطیلات نوروز پیش رو و داشتن تنها شرط سفر یعنی گواهی تأیید تزریق واکسن، پیش بینی می شود در ایام نوروز ۱۴۰۱ با حجم قابل توجهی از سفرها در مقایسه با دو سال گذشته مواجه باشیم. دو سالی که به دلیل اعمال محدودیت ها به ویژه در نوروز ۱۳۹۹، با کاهش قابل توجه آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن مواجه بودیم.

در نوروز گذشته(۱۴۰۰) نیز با وجود آنکه همچنان محدودیت های اندکی برای مسافرت اعمال شد، اما آمار کشته های تصادفات رشد ۹۲.۶ درصدی را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرد.

پزشکی قانونی خاطرنشان کرده است: با این وصف به طور قطع در نوروز پیش رو که محدودیت های کرونایی سفر به حداقل ممکن رسیده است، تنها رعایت قوانین و مقررات رانندگی، حرکت با سرعت مطمئنه وتوجه به نکات ایمنی می تواند از رشد فزاینده تصادفات و آمار قربانیان و مصدومان ناشی از آن جلوگیری کند.

بر اساس آمارهای موجود در نوروز سال ۱۴۰۰، هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در نوروز سال قبل از آن ۵۳۴ نفر بود و این یعنی رشد ۹۲.۶ درصدی کشته های تصادفات.

در نوروز پیش رو که محدودیت های کرونایی سفر به حداقل ممکن رسیده است، تنها رعایت قوانین و مقررات رانندگی، حرکت با سرعت مطمئنه وتوجه به نکات ایمنی می تواند از رشد فزاینده تصادفات و آمار قربانیان و مصدومان ناشی از آن جلوگیری کند. در سال های اخیر کمترین تعداد کشته های تصادفات نوروزی مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده که علت اصلی آن ممنوعیت سفر در ماه های اولیه شیوع کرونا بود.

سازمان پزشکی قانونی کشور بار دیگر به هموطنان توصیه می کند در صورت اقدام به سفر، حتما رعایت نکات ایمنی و توجه به توصیه ها و هشدارها را مد نظر قرار دهند تا ایام تعطیلات نوروزی با سفرهایی ایمن و اوقاتی خوش در کنار خانواده و با خاطراتی شیرین به پایان برسد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.