stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 43204
  • 17 فروردین 1399 - 15:19
1

فواید گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین جزء مواد غذایی سالم و با ارزش غذایی است، که فواید بسیار فراوانی دارد که اغلب افراد این گوشت را به دلیل خواص عالی آن برای سلامت بدن مصرف می کنند.

قلم | qalamna.ir :

گوشت بلدرچین

بلدرچین، کوچک ترین پرنده از خانواده قرقاول ها می باشد. هر چقدر ماهیچه های بلدرچین در طول حیات خود فعال تر باشد گوشت آن نیز لذیذتر است. بلدرچین جثه ی کوچک و تو پری دارند و از حشره ها و سایر جنبندگان ریز و معمولی تغذیه می کنند.

در واقع، فعالیت و جنب و جوش زیاد در بلدرچین ها، باعث زیاد شدن ذخیره گلیکوژن در بافت های ماهیچه ای آن ها می شود که همین باعث می شود گوشت این پرنده  بسیار لذیذ شود.

گوشت بلدرچین در بازار به وفور برای مصرف‌کنندگان وجود دارد. بسیاری از آدم‌ها معمولا گوشت و تخم بلدرچین را مصرف می‌کنند. بلدرچین پرورش داده می‌شود و معمولا به‌طور تازه یا یخ زده در تمام فروشگاه ها به فروش می‌رسد.

ارزش غذایی گوشت بلدرچین

گوشت پرندگان به عنوان منبع پروتئین حیوانی اهمیت زیادی دارد. ارزش پروتئین موجود در گوشت این پرنده۲۴  درصد می باشد و این در حالی است که انواع اسیدهای آمینه کمیاب که در سایر پروتئین ها یافت نمی شود، در گوشت این پرنده به وفور وجود دارد. نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است که میزان پروتئین موجود در گوشت بلدرچین ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از سایر پرندگان و نشخوار کنندگان می باشد. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا متخصصان برای افراد مُسن و از کار افتاده که احتیاج زیادی به ترمیم سلول های از دست رفته بافت های خود دارند، مصرف گوشت بلدرچین را تجویز می کنند.

هرچند بلدرچین بدن کوچکی دارد اما گوشت آن مواد مغذی بسیار زیادی دارد. گوشت بلدرچین دارای  پروتئین، فسفر، چربی، کلسیم، آهن، و روی است و تخم بلدرچین هم مقدار زیادی پروتئین و کولین دارد که برای مغز عالی است. در این گوشت ویتامین های (ب ، کا ،آ ، دی ) وجود دارد.

 
در واقع، فعالیت و جنب و جوش زیاد در بلدرچین ها، باعث زیاد شدن ذخیره گلیکوژن در بافت های ماهیچه ای آن ها می شود که همین باعث می شود گوشت این پرنده بسیار لذیذ شود.

 خواص گوشت بلدرچین

همان طور که گفته شد ، گوشت این پرنده کوچک خواص زیادی دارد که در ادامه بر خی از آنها را بیان می کنیم:

مراقبت از چشم

 یکی از فواید و خواص گوشت بلدرچین این است که از بینایی چشم مراقبت می‌کند. زرده‌ی تخم بلدرچین نه تنها پروتئین، بلکه لوتئین و زیکسانتین نیز دارد که می‌تواند برای سلامت شبکیه‌ی چشم مفید باشد. این دو ماده‌ی مغذی چشم‌ها را از نور آبی که به چشم‌ها می‌رسد محافظت می‌کند. چون اگر نور آبی اول فیلتر نشود می‌تواند اثرات بدی روی سلامت چشم داشته‌باشد. گوشت و تخم بلدرچین در کنار لوتئین و زیکسانتین، ویتامین (آ) هم دارد.این ویتامین در بلدرچین کم‌تر از هویج است، اما باز هم فواید و اثرات خود را دارد و از چشم‌ها مراقبت می‌کند.

تقویت استخوان‌ها

گوشت بلدرچین فسفر و کلسیم دارد. این دو ماده مغذی، فواید زیادی برای سلامت استخوان‌ها دارند. بنابراین، ما می‌توانیم با مصرف گوشت بلدرچین، از ابتلا به مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان جلوگیری کنیم. توجه داشته باشید که کمبود کلسیم و فسفر در بدن، نقش موثری در شکل‌گیری پوکی استخوان ایفا می‌کند.

مراقبت از پوست

در گوشت بلدرچین علوه بر ویتامین (آ و ب) ویتامین (ای) هم وجود دارد.ویتامین (ای) موجود در گوشت بلدرچین همانند این ویتامین که در میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود، این توانایی را دارد که از پیری زودرس جلوگیری کند ، همچنین این ویتامین می‌تواند برای بازسازی پوست نیز مفید باشد.

رفع مشکلات تنفسی

یکی از مهم‌ترین فواید گوشت بلدرچین، نقش مثبت و موثرش در راستای برطرف‌سازی مشکلات تنفسی است. محققان می‌گویند که مصرف گوشت بلدرچین می‌تواند به رفع مشکلاتی از جمله آسم، توبرکلوزیس و دیستروفی عروقی، کمک کند.

ترمیم بافت های بدن

فایده‌ی دیگر گوشت بلدرچین برای سلامتی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده‌ی بدن است. پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین به بدن ما کمک می‌کند برخی از بافت‌ها و سلول‌های ناخن، پوست، و مو را ترمیم کند، و تولید هورمون و آنزیم‌ها را در بدن ما افزایش دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

 یکی دیگر از خواص بلدرچین، تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.در واقع مصرف مرتب گوشت بلدرچین به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند و به این طریق مانع از آن می‌شود که بدن به آسانی بیمار شود. علاوه بر آن دستگاه ایمنی قوی می‌تواند باکتری‌ها و انگل‌هایی را که وارد بدن می‌شود از بین ببرد.

محافظت از سلامت قلب

پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین می‌تواند به تثبیت کلسترول بد در بدن کمک کند. به همین دلیل ما باید گوشت و تخم بلدرچین را مصرف کنیم تا از سلامت قلب خود محافظت کنیم.

 از بین بردن کم خونی

آهن موجود در گوشت بلدرچین کم‌خونی یا فشار خون پایین را رفع می‌کند. هم‌چنین آهن می‌تواند به تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز کمک کند که سبب رفع کم‌خونی می‌شود.

گوشت بلدرچین

رساندن مواد مغذی به مغز

تخم بلدرچین حاوی کولین است که می‌تواند بر عملکرد مغز تاثیر مثبت داشته‌باشد. هم‌چنین کولین موجود در تخم بلدرچین می‌تواند به عملکرد عصب‌های مغز کمک کند تا حافظه‌ی ما را بهبود ببخشد. اگر تخم بلدرچین مصرف کنیم حافظه‌مان بهتر خواهدشد و دیگر به آسانی فراموش نمی‌کنیم.

تامین انرژی مورد نیاز بدن

ویتامین (ب ۶ ) موجود در بلدرچین  می‌تواند کربوهیدرات را به قند تبدیل کند. همان‌طور که می‌دانید قند یک ماده‌ی انرژی‌زا است که برای بدن ما لازم است.

 رفع مشکلات دستگاه گوارش

یکی دیگر از فواید بلدرچین ، رفع مشکلات گوارشی بدن می باشد. دستگاه گوارش یکی از اندام‌های بسیار مهم است. چون جایی است که مواد غذایی جذب و توسط خون به تمام بدن رسانده می‌شود. وقتی دستگاه گوارش دچار اختلال می‌شود می‌تواند سبب بیماری‌های بسیاری شود، چون فرآیند جذب نیز دچار اختلال می‌شود. مشکلات گوارشی می‌تواند ناشی از باکتری‌های موجود در آن باشد. و ممکن است مشکلات دیگری در اثر وجود جوش یا کورک در روده یا شکم، یا ورم معده به وجود بیاید. برخی از این مشکلات با مصرف مرتب گوشت بلدرچین رفع می‌شود.

خواص تخم بلدرچین

تخم بلدرچین از نظر کیفیت با تخم سایر پرندگان متفاوت است. تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد. یک تخم بلدرچین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد، در مقایسه با تخم مرغ، ۵ برابر فسفر و کلسیم،۴/۵ برابر آهن، ۶ برابر ویتامین (ب ۱) تیامین، ۱۵ برابر ویتامین (ب ۲) ریبوفلاوین و  و ۶ برابر ویتامین (ب۱۲) دارد، همچنین از کلسترول کمتری برخوردار است و سرشار از ویتامین (آ) ،اسید نیکوتینیک، مس و کبالت می باشد.

 هیچ گاه بلدرچین منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذارید. بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود؛ هم چنین می توانید با غوطه ور کردن آن در آب سرد، رفع انجماد کنید.

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ از مزه بهتری برخوردار بوده و به علت کراتن خاصی که در آن ذخیره شده است، در درمان بیماری آسم تأثیر مفیدی دارد.همچنین از آنجایی که این گوشت سرشار از ویتامین (ب) می باشد، در درمان بیماری های عصبی موثر می باشد. همچنین تخم بلدرچین به علت وجود آمینواسیدهای فراوان، در تغذیه کودکان و بیماران بسیار موثر است. ضمناً از چربی کمتری نسبت به تخم مرغ برخوردار است.

موارد احتیاط مصرف گوشت بلدرچین

هرچند خواص گوشت بلدرچین برای سلامتی بسیار زیاد است، اما اگر آن را بیش از حد مصرف کنیم می‌تواند مضر باشد. مصرف بیش از حد گوشت بلدرچین می‌تواند خطرات زیر را به همراه داشته‌باشد:

مشکلات کلیوی

ایجاد سنگ کلیه

عدم جذب مواد مغذی

اختلال در سوخت و ساز

کم‌خونی

انباشته شدن کلسترول

درماتومیوزیت

افت فشار خون

آلزایمر

افزایش پروتئین غیرگوشتی

نکاتی در مورد خرید و نگهداری بلدرچین

گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت ۲ روز، و گوشت پخته آن حداکثر ۳ روز قابل نگهداری است. برای خرید گوشت بلدرچین اول از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید. گوشت تازه بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر گونه بقایای پر باشد و بهتر است در اولین فرصت ممکن پس از خرید، آماده مصرف شود. اگر قصد پختن بلدرچین را تا ۲ روز پس از خرید ندارید، آن را منجمد کنید. به این منظور بهتر است آن را با همان بسته بندی هنگام خرید در فویل پیچید و یا این که در کیسه فریزر گذاشته و هوای داخل آن را کاملاً خارج کنید.

روش رفع انجماد گوشت منجمد بلدرچین

هیچ گاه بلدرچین منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذارید. بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود؛ هم چنین می توانید با غوطه ور کردن آن در آب سرد، رفع انجماد کنید.برای این کار بهتر است پرنده را با همان بسته بندی منجمد شده و یا با قرار دادن در بسته ای مقاوم نسبت به آب، داخل آب سرد قرار دهید و هر ۳۰ دقیقه یک بار آب را عوض کنید. بلدرچین ظرف مدت یک ساعت یا کمتر رفع انجماد می شود


هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.