stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 432614
  • 17 فروردین 1401 - 12:56
1
عضو هيات علمي بخش گياهپزشكي:

پسیل آسیایی مرکبات در منطقه تخت هرمزگان در حال فعالیت است

پسیل آسیایی مرکبات در منطقه تخت هرمزگان در حال فعالیت است
هرمزگان/ قلمنا-عضو هيات علمي بخش گياهپزشكي مركز تحقيقات وآموزش كشاورزي و منابع طبيعي هرمزگان گفت : پیرو بررسی نمونه های برگی درختان مرکبات منطقه تخت، جمعیت بالای پوره پسیل آسیایی مرکبات روی شاخه ها و جوانه های نورسته این درختان مشاهده شد.
قلم | qalamna.ir :

دکتر عبدالنبی باقری بیان کرد : پسیل آسیایی یکی از آفات مهم مرکبات در دنیا و ایران بوده که علاوه بر خسارت مستقیمی که به مرکبات وارد میکند، ناقل بیماری باکتریایی مرکبات یعنی میوه سبز و یا هوانگلانگ بینگ است. در زمان ظهور جست های جوان و ترد، حشرات بالغ با تغذیه از جست های جوان، جفت گیری و تولید تخم های بالغ می کنند.

وی افزود : تجمع و تغذیه افراد بالغ روی این جوانه های نورسته باعث بدشکلی جوانه ها می شود. تخم گذاری حشرات ماده بین چین خوردگی¬های برگ های بسیار جوان انتهایی انجام میشود که به طور معمول این برگها در اثر خسارت آفت دارای بدشکلی و پیچیدگی شده اند.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش اضافه کرد: افراد ماده فقط روی جوانه های نورسته تخم گذاری می کنند یعنی جایی که پوره های تازه تفریخ شده میتوانند تغذیه کرده و به حشرات کامل تبدیل شوند.

دکتر باقری گفت : پوره های این آفت به صورت دسته جمعی و به تعداد زیاد روی جوانه های انتهایی تغذیه و تولید مقدار زیادی عسلک مومی سفیدرنگ می کنند که باعث رشد قارچ مولد دوده و کاهش سطح فتوسنتزی برگها می شود.

گفتنی است : پس از مشاهده و بررسی علائم بیماری توسط عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ، توصیه های لازم در راستای کنترل آفت و مدیریت بیماری به باغداران ارائه شد.

انتهای پیام/

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.