stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 433766
  • 23 فروردین 1401 - 16:03
2

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو
اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خواستار رعایت موازین بهداشتی توسط دامداران و شهروندان در جهت پیشگیری از بروز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شد.
قلم | qalamna.ir :

دکتر محمد رشتی باف معاون سلامت این اداره کل اظهار کرد: گفت: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنه ها، انتقال کریمه کنگو از دام به انسان تشدید می‌شود که بی توجه بودن دامداران نسبت به این موضوع و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی از جمله سم پاشی دام و اماکن دامی، به شیوع این بیماری در مناطق مختلف دامن می‌زند.

وی افزود: شهروندان و دامداران باید به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند. تلاش هایی در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده که نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی دام ها و اماکن نگهداری دام ها علیه کنه های دامی، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه ها در پیش سرد از جمله این اقدامات بوده و توصیه اکید می شود دام ها قبل از جابجایی، سم پاشی شده و برای حمل و نقل آنها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام ها در کشتارگاه ها انجام شود.

رشتی باف در ادامه گفت: با توجه به اینکه تب کنگو در دام هیچ گونه علامتی ندارد و از روی ظاهر یا حتی معاینه بالینی نمی توان تشخیص داد که دام به این بیماری مبتلا است،  دامداران و شهروندان در صورت مشاهده کنه ناقل ویروس بر روی بدن احشام از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند. چرا که ویروس از این طریق نیز به بدن انسان انتقال می یابد.

وی افزود: عمده ترین راه های انتقال بیماری به انسان شامل تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلوده است. دامداران در نگهداری دام ها و تماس با آنها نکات بهداشتی را رعایت کنند و شهروندان نیز گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و از هر گونه ذبح غیرمجاز دام نیز خودداری کنند.

هشتگ: , , , , , , ,
  • خبرنگار ادبی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.