stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 442590
  • 25 تیر 1401 - 19:07
0

رنگ قرمز در دستان BA-5

رنگ قرمز در دستان BA-5

سویه جدید کرونا با نام BA-5 می‌تواند از بی‌توجهی‌ها به پروتکل‌های بهداشتی استفاده کرده و سرعت شش‌برابری نسبت به همتایان قبلی‌اش، در هر کجا که می‌خواهد، بتازد.

قلم | qalamna.ir :

روزنامه جام جم نوشت: «هنوز تابستان ۱۴۰۱ شروع نشده بود که زمرمه‌هایی در مورد آغاز پیک هفتم کرونا به گوش می‌رسید و حالا با شیوع ویروس BA-5 به‌ عنوان سویه جدید آمار مبتلایان به این بیماری رشد قابل‌ توجهی داشته است. با شیوع تصاعدی و بالارفتن مراجعان با علائم کرونا به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت توجه‌نکردن به پروتکل‌های بهداشتی و تزریق‌نکردن واکسن، این بیماری می‌تواند دوباره ایرانیان را به روزهای قبل بازگرداند.

سویه جدید کرونا جان یک هموطن البرزی را گرفت، حال پنج بیمار کرونایی در قم وخیم است و شمار بیماران در مرز سه‌رقمی‌شدن قرار دارد. طی دو هفته اخیر سمنان با افزایش ۳۰۰ درصدی مراجعه‌کنندگان سرپایی و بستری در مراکز درمانی‌اش مواجه بوده، با بستری‌شدن ۶۰ بیمار جدید در طول یک شبانه‌روز در بیمارستان‌های استان فارس ۳۰ درصد به تعداد بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا افزوده شده و آمار آنها به ۱۹۲ نفر رسید و قزوین‌، تهران، گیلان و … از ورود و شیوع دوباره کرونا نگرانند. این اخبار مهر تاییدی بر حضور دوباره ویروس کرونا در ایران است. سویه جدید با نام BA-5 می‌تواند از بی‌توجهی‌ها به پروتکل‌های بهداشتی استفاده کرده و سرعت شش‌برابری نسبت به همتایان قبلی‌اش، در هر کجا که می‌خواهد، بتازد.

آرامش کوتاه‌مدت بهار ۱۴۰۱

هنوز فراموش نکرده‌ایم اواخر سال ۱۳۹۸ را که شایعه و زمزمه ورود و شیوع کرونا در ایران چنان به‌ واقعیت پیوست که شهروندان را مجبور کرد تا در تمام مدت سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در شرایط سخت زندگی کنند و حتی رفت‌وآمدهایشان هم به کمترین حد خود رسید. در این مدت همه ایران با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها و چشم‌پوشی روی مهمانی‌ها و تجمع‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا سدی مقابل کرونایی باشند که از لحاظ اقتصادی و کاری و معیشتی، آنها را تحت فشار قرار داده بود. بعد از این مدت بهار ۱۴۰۱ بوی آرامش و امید آورد و نوید از بین رفتن کرونا را می‌داد اما این اتفاقی بود که باعث شد در مدت سه ماه اول سال‌ جاری میزان تزریق واکسن کرونا در سه دز بین مردم تغییری نکند و مراجعات برای انجام این کار به‌شدت پایین بیاید. به همین علت دانشگاه‌های علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور تصمیم به تعطیلی مراکز تجمیعی واکسیناسیون گرفتند و کار واکسیناسیون به درمانگاه‌ها و مراکز بهداشت شهری و روستایی واگذار شد.

تزریق کمتر از ۵۰درصد واکسن

سمنانی‌ها که آمار صفر بستری‌های بیمارستان‌ها را می‌دیدند این حق را به خودشان دادند که ماسک‌هایشان را بردارند و با استناد به آمارها، واکسیناسیون دز سوم در این استان از ۴۶درصد کل افراد واجد شرایط بیشتر نشد. اما این پایان ماجرا نبود و همین نبود اقبال به زدن واکسن با این تفکر که کرونا از بین رفته، موجب شد در عرض یک هفته شیوع کرونا سه برابر شود و دو شهرستان شاهرود و مهدی‌شهر در وضعیت زرد قرار بگیرند. حالا سمنانی‌ها مانده‌اند و احتمال ورود به پیک هفتم و  صف‌های طولانی برای تزریق واکسن.

در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه سویه جدید همان امیکرون است، می‌گوید: «سویه‌ جدید موسوم به «بی‌ای‌پنج» سرعت انتشار بالایی دارد. این اتفاق را در میزان مراجعات به‌عینه می‌بینیم. در حالی‌ که تعداد بیماران با علائم کرونا تقریبا به صفر رسیده بود در هفته گذشته بالغ بر ۱۵۰ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی سمنان مراجعه کردند.»

کامران قدس با تاکید بر افزایش ۳۰۰درصدی مراجعه‌کنندگان سرپایی و بستری در مراکز درمانی تابعه این دانشگاه ادامه می‌دهد: «۱۳۰مورد تست مثبت کرونا در هفته گذشته در شهرستان‌های سمنان ثبت شده است. این آمارها نشان از افزایش صعودی بیماری کرونا و بستری دارد و از سوی دیگر بخش‌های بستری بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یو متأسفانه میزبان خیل بیماران کرونایی شده‌اند.»

در البرز و بنا بر اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان هم اکنون ۷۵ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در بیمارستان‌ها بستری هستند که در ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داده و مجموع جان‌باختگان البرزی به ۶۸۴۲ نفر رسید. اما کمی آن‌طرف‌تر یعنی در قم، مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این منطقه با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته ۲۷ بیمار جدید با علائم قطعی بیماری کرونا در مناطق مختلف بستری شده‌اند، می‌گوید: «در این مدت کسی از شهروندان قمی بر اثر این بیماری فوت نکرده و در مجموع تعداد ۹۷ بیمار مشکوک بستری هستند که حال پنج بیمار وخیم است.»

جامعه نیازمند تصمیمات بزرگ

دکتر یوسف مرسلی، متخصص بیماری‌های عفونی، به «جام جم» می‌گوید: اوج‌گرفتن کرونا فقط به ایران منتهی نمی‌شود و در گزارش‌ها و اخبار می‌بینیم بسیاری از کشورهای اروپایی نیز به موازات ایران درگیر این بیماری هستند و به مراتب روزهای سخت‌تری را تجربه می‌کنند.

او تاکید می‌کند وضعیت شیوع کرونا در این سطح را باید طبیعی و اجتناب‌ناپذیر بدانیم و ادامه می‌دهد: کاهش آمار فوتی‌های مبتلا به کرونا و به صفر رسیدن آن، نقطه عطفی در کنترل این بیماری بود اما خبر مرگ یک نفر در استان البرز بر اثر ابتلا به سویه جدید، اعلام خطر و قدرت‌گرفتن دوباره کروناست. این متخصص با بیان اینکه چون کرونا یک بیماری جهانی است و هنوز هم علم نتوانسته به‌ صورت مشخص راه درمان قطعی برای آن پیدا کند، تصریح می‌کند: در ایران برای کنترل این بیماری نیازمند همدلی، همراهی مردم و مسئولان هستیم و در بعد جهانی هم باید همه کشورها دست‌به‌دست هم دهند تا بتوان چاره‌ای برای این درد یافت.

او بر لزوم توجه به فاصله اجتماعی و در دستور کار قراردادن پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده و ادامه می‌دهد: اگر هر بار سویه جدیدی از کرونا نمایان می‌شود و نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد اما یک نقطه مشترک در تمام آنها وجود داشته و آن هم اینکه باید نکات بهداشتی مد نظر باشد و با کمک هم می‌توان زنجیره‌ای را که به یکباره برای آلوده‌کردن مردم شکل می‌گیرد، قطع کرد.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.