stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 445525
  • 01 شهریور 1401 - 7:25
1

یارانه هم پر می‌کشد!

یارانه هم پر می‌کشد!
قلم | qalamna.ir :
الهام هیئتی

حذف ارز یارانه‌ای هر چند با وعده‌ و وعیدهای فراوانی همراه بود اما در نهایت آنچه به معیشت مردم تحمیل شد گرانی افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی بود و تورمی بالای ۵۰ درصد و الباه یارانه‌ای که اعلام شده است قرار است آخرین پرداختی آن مربوط به شهریویر ماه باشد و از آنجایی که دولت رئیسی یارانه‌های دو مرحله‌ای را با یارانه این دوره ادغام کرده بود، آنچه که مردم از زمان دولت احمدی‌نژاد به عنوان یارانه دریافت می‌کردند هم پر خواهد کشید!

دولت ابراهیم رئیسی که در چند ماه گذشته و پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی،‌ مبالغی را ماهانه به حساب هفت دهک درآمدی واریز می‌کرد تا از آسیب‌های حذف دلار ترجیحی در امان بمانند حالا اعلام کرده که مصمم به جایگزینی کالابرگ با پرداخت‌های نقدی است. طبق گفته‌های معاون وزیر اقتصاد، دولت زیرساخت‌های فنی برای این منظور را آماده کرده و احتمال اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه وجود دارد. به طور کلی دو دیدگاه مختلف در رابطه با این موضوع وجود دارد؛ دولتی‌ها بر این باورند که طرح اعطای کالابرگ به خانوارها موضوعیت خود را از دست داده و بنابراین پرداخت نقدی به دهک‌های درآمدی باید تداوم داشته باشد.

مجلسی‌ها اما کماکان اعطای کالابرگ به خانوارها را راهکار مناسب‌تری برای جبران معیشت عنوان می‌کنند. در همین راستا نیز دولت در حال مهیا کردن زیرساخت‌های لازم برای اعطای کالابرگ و حذف یارانه‌های نقدی است. نکته مغفول مانده اسن است که به نظر مردم هیچ کدام از شیوه‌های یادشده نمی‌تواند به طور کامل به جبران افت قدرت خرید خانوارها بپردازد. حتی مردم هم‌‌‌ می‌دانند نام «کوپن» مساوی است با رانت و امتیاز! می‌توان از همین حالا پیش‌بینی کرد که کالاهایی که دولت قرار است در طرح بازگشت کوپن بنگجاند،‌از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و احتمالا هر شرکتی که رانتی دارد‌‌‌ می‌تواند هر آنچه که روی دستش می‌ماند، وارد طرح کوپن کند و مردم مجبور به استفاده از آن شوند! فکر کنید واردکننده‌ای ( از طریق رانت و یا هر انمتیاز دیگری) بداند که قرار است فلان کالایی که امکان واردات دارد در سبد کوپن قرار گیرد، ‌می‌رود و ارزان‌ترین،‌ بی‌کیفیت‌ترین و بنجل‌ترین نمونه آن جنس را از چین وارد می‌کند و به اسم کالای درجه یک به دولت می‌فروشد و پول کالای باکیفیت را می‌گیرد و در نهایت این مردم هستند که هم یارانه ندارند و هم مجبور به مصرف کالاهای‌ بی‌کیفیت‌تر از همیشه خواهند شد تا عده‌ای بیش از پیش سود کنند!

 مردم در واکنش‌های متعدد درباره انتخاب میان کالابرگ و یارانه، یارانه را انتخاب کرده و عنوان می‌کنند که یا پول یارانه‌ها مشکلاتی چون پرداخت قسط، هزینه بیماری و… را می‌توانند انجام دهند. برخی از مردم‌‌‌ می‌گویند در خیلی از موارد پول یارانه صرف خرید مواد خوراکی نمی‌شود و گاهی ناچار می‌شوند این پول را صرف خرید پوشک یا مایحتاج کودک یا درمان بیماری کنند و از این نظر که حق انتخاب با آنان است،‌ گزینه بهتری است اما از آنجا که مبلغ اندک گم است، گره‌ بزرگی را هم از زندگی کسی باز نخواهد کرد.

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.