stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
  • کد خبر : 445589
  • 01 شهریور 1401 - 19:26
2

اکثر طرف‌های برجام با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافق هستند

اکثر طرف‌های برجام با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافق هستند
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفت اکثر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) موافق هستند.
جوزپ بورل در مصاحبه ای با «ای تی‌وی» تلویزیون دولتی اسپانیا گفته است با وجود موافقت کشورهای دیگر اما او هنوز پاسخی از آمریکا دریافت نکرده است.در همین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن از چشم‌پوشی ایران برخی خواسته‌هایش استقبال می‌کند اما «هنوز مسائلی باقیمانده که باید حل شود.»رسانه های آمریکایی به تازگی گزارش داده اند که آمریکا در حال مشورت با شرکای خود پیش از ارائه جواب درباره طرح  بورل و پاسخ رسمی ایران به آن است. بورل که به عنوان هماهنگ کننده میان ایران و آمریکا عمل می‌کند گفت ایران چند اصلاح و تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا درخواست کرده است. جزئیات درخواست‌های ایران علنی نشده است. بورل روز دوشنبه گفته بود که پاسخ تهران را «معقول» می‌داند.
 بورل پیش از این گفته بود این طرح «بهترین توافق ممکن» برای احیای برجام است. گفته شده که در این طرح برخی از تحریم های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برداشته شده اما این نهاد به خواسته ایالات متحده همچنان در فهرست گروه های تروریستی خارجی آمریکا در کنار گروه هایی همچون القاعده باقی می ماند.ایران در زمان اعلام رسمی پاسخ خود گفته بود طرح پیشنهادی  بورل حاوی نکات مثبتی بوده اما دربرگیرنده تمامی ملاحظات تهران نیست.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به تازگی گفته که یکی از موضوعات باقی مانده مساله تضمین است. ایران می خواهد که آمریکا تضمین کند در صورت احیای برجام دولت های بعدی از آن خارج نخواهند داشت.ایران می خواهد پرونده‌اش در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد سه مرکز آلوده به اورانیوم که از قبل به آژانس اعلام نشده بود، پیش از توافق احتمالی اتمی بسته شود.
آژانس می‌گوید بسته شدن این پرونده در صلاحیت این نهاد است و نباید در توافق سیاسی احتمالی، مورد مصالحه قرار گیرد. همزمان گزارش‌های تایید نشده رسانه‌های غربی حاکی از آن است که در طرح جورپ بورل برای توافق، بسته شدن این پرونده در صورت همکاری ایران با آژانس پیش بینی شده است.
بورل همچنین گفت که احتمال دارد که در همین رابطه «جلسه‌ای در همین هفته» برگزار شود. به گفته این دیپلمات ارشد اروپایی قرار بود که که چنین نشستی هفته گذشته برگزارشود که امکانش فراهم نیامد.پیشتر و پس از ارسال پاسخ ایران، وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت مذاکرات هسته‌ای در آستانه «بن‌بستی دیگر» است.این روزنامه آمریکایی  در گزارشی نوشت که درخواست ایران برای «تضمین» از طرف آمریکایی، بار دیگر تلاش‌ها برای احیای برجام را با مشکل روبه‌رو کرده است.از سوی دیگر یک رسانه آمریکایی گزارش داده که دولت آمریکا در روز‌های اخیر به دنبال جلب اطمینان اسرائیل در ارتباط با توافق احتمالی برای احیای برجام بوده است.
لورا روزن خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل هم در حساب توییتر خودش نوشت که «منابعی از ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که این کشور تصمیم خود را در مورد پاسخ ایران گرفته است، اما در حال مشورت با متحدان و احتمالا اسرائیل و دیگران قبل از ارسال» به اتحادیه اروپا است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.