stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 446096
  • 07 شهریور 1401 - 14:53
3

پیش‌بینی استقرار ۲۲۸ کلانتری در پایانه‌های مرزی کشور/تدابیر ویژه فراجا برای امنیت زائران اربعین

پیش‌بینی استقرار ۲۲۸ کلانتری در پایانه‌های مرزی کشور/تدابیر ویژه فراجا برای امنیت زائران اربعین
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار سردار محمد شرفی روز دوشنبه در یک نشست خبری با تاکید بر برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کشور عراق گفت: تامین امنیت زائران یکی از اهداف مهم فرماندهی انتظامی کشور است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود حدود پنج میلیون زائر ایرانی و اتباع از مرزهای کشور عبور کنند که تامین امنیت این حجم از زائران بسیار مهم و ضروری است و در راستای جلوگیری از سرقت و سایر موارد امنیتی اقدامات ویژه‌ انجام خواهد شد.

فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا افزود: فراجا یکی از پایه های اصلی راهپیمایی اربعین است و قرارگاهی با عنوان اربعین در فراجا تشکیل شده که ۱۵ کمیته تخصصی دارد همچنین پنج قرارگاه فرعی در استان‌های مرزی داریم که به ریاست فرماندهان استانی جلسات آن برگزار و برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۶ ایستگاه بازرسی موقت و ۳۳ ایستگاه بازرسی ثابت در این مسیر پیش بینی شده همچنین ۱۳۱ نقطه توقفگاه در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی ایجاد شده است، ۹۴۳ گشت خودرویی و ۳۶۱ گشت موتوری نیز علاوه بر گشت‌های راهور حضور خواهند داشت.

پیش‌بینی استقرار ۲۲۸ کلانتری در پایانه‌های مرزی کشور/تدابیر ویژه ناجا برای امنیت زائران اربعین

توصیه می شود زائران از وسایل شخصی استفاده کنند

شرفی درباره تمهیدات ترافیکی گفت: باتوجه به اینکه عدد ناوگان حمل و نقل عمومی ثابت است، توصیه می شود زائران از وسایل شخصی استفاده کنند.

وی اظهارداشت: ۱۱۰ پاسگاه پلیس راه و ۶۱ واحد سیار پلیس راهور برای کنترل محورها پیش بینی شده همچنین ۱۲۱۹ تیم خودرویی پلیس راه و ۱۱۸ گشت موتوری با هشت هزار نفر نیرو در استان‌های مبدأ و مسیر در این ایام فعالیت خواهند داشت.

به گفته فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا، از سال ۹۵ تا ۹۷، ۱۵ روز پیک ترافیک در این ایام داشتیم. در سال جاری پیش بینی می شود سفرها از ۱۱ شهریور آغاز و ۱۵ تا ۱۸ شهریور به اوج خود برسد. هوا گرم است و زائران بهتر است متناسب با این وضعیت به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که با مشکل مواجه نشوند همچنین شروع بازگشت از ۱۹ شهریور پیش بینی می شود و اوج بازگشت ها ۲۴ تا ۲۸ شهریور خواهد بود.

شرفی خاطرنشان کرد: پیش بینی تردد دو هزار و ۷۷ تردد در ساعت در مهران و سه هزار و ۷۸۸ تردد در محور کرمانشاه _بیستون پیش‌بینی شده است و این محور پر تردد ترین محور خواهد بود. محور ماهشهر – بندرامام سه هزار و ۱۷۶ تردد در ساعت خواهد داشت.

۲ اقدام فراجا برای صدور و تمدید گذرنامه

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین درباره صدور گذرنامه گفت: روزانه ۳۷ هزار گذرنامه صادر می شود اما در حال حاضر درخواست بیش از ظرفیت‌های ما است؛ برای اینکه پاسخگو باشیم دو اقدام را در دستور کار قرار دادیم اول اینکه گذرنامه های فاقد اعتبار که از سال ۹۱ در اختیار مردم است و مخدوش نشده است قابل تمدید خواهد بود همچنین برگه گذر ویژه اربعین را طراحی کرده و زائران می توانند از این برگه نیز استفاده کنند.

شرفی تاکید کرد: یک هزار و ۱۰۰ دفتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور در این ایام برای گذرنامه تا ساعت ۱۸ خدمت ارائه می دهند.

فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا گفت: افرادی که گذرموقت دریافت می کنند صرفا می توانند برای اربعین تردد کنند و با هماهنگی که با عراق صورت گرفته فعلا از ششم ماه صفر امکان تردد به عراق را دارند البته در حال رایزنی هستیم تا بتوانند افراد زودتر به عتبات اعزام شوند.

وی درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزود: زائران باید این شیوه‌نامه‌هایی که از طرف وزارت بهداشت اعلام و آموزش داده شده را رعایت کنند تنها مدرک مورد نیاز گذرنامه و برگه گذرموقت است و نیازی به همراه داشتن سایر مدارک شناسایی نیست. افراد برای سفر حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند و افرادی که نیاز به دینار یا دلار دارند از محل‌های معتبر تهیه کنند. همراه داشتن داروهای کدئین دار و روان گردان در عراق مصداق جرم است مگر با مجوز پزشکی و ما نیز در مرز کنترل می کنیم بنابراین زائران این داروها را به همراه نداشته باشند.

شرف اظهار داشت: با طرف عراقی تفاهم کرده‌ایم که اگر به هر دلیلی زائر را بازداشت کردند به ما تحویل دهند همچنین توصیه می‌کنیم زائران در مسیر رفت و برگشت هیچ بسته ای را از افراد ناآشنا تحویل نگیرند. با توجه به گرما زائران ملاحظات لازم را در نظر بگیرند. در مسیر پیش بینی لازم برای جلوگیری از گرمازدگی شده است.

فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا ادامه داد: ۱۷ باب آشپزخانه در مرزها فعال است همچنین دستگاه‌های مه پاش و یخساز نیز مهیا شده است. یک بیمارستان سرپایی نیز در مهران آماده خواهد شد. ۹۴ تیم امدادی در هشت پایانه مرزی نیز مستقر شده‌اند. هشت سازه بادی امدادی نیز مهیا شده است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

شرف درباره پشتیبانی هوایی گفت: ۶ دستگاه بالگرد و هواپیما در مهران مستقر خواهند شد. دو پرنده پهبادی نیز در ایلام مستقر می شود، دو پرنده در مرز مهران مستقر خواهد شد. در مجموع از پنج پهباد در این ایام استفاده خواهد شد همچنین پلیس فتا نیز در پایگاه‌های مرزی حضور خواهد داشت و فضای مجازی را رصد خواهد کرد. پلیس آگاهی نیز کارشناسان تشخیص هویت و چهره زن را در مرز مستقر خواهندکرد. پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز با ۲۳۲ نفر نیرو در مرزها مستقر خواهند شد.

وی درباره تمدید گذرنامه در مرزها اظهارداشت: امکان تمدید گذرنامه در مرزها وجود ندارد و حتما قبل از سفر زائران اقدامات لازم را انجام دهند.

فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا درباره فعالیت یگان‌های ویژه نیز گفت: ما در مجموع با ۳۰ هزار نفر نیرو در این ایام حضور خواهیم داشت.

شرفی تاکید کرذ: از هفتم ماه صفر مرز سومار برای تردد موکب‌ها تعیین شده است. مرز ریمدان برای ورود اتباع در نظر گرفته شده است. تمهیدات لازم برای ورود اتوبوس‌های زائران اتباع نیز در نظر گرفته شده است همچنین مرزهای تمرچین، باشماق و حاج عمران در کنار چهار مرز ورودی احتمالا ایجاد خواهد شد البته از مرز باشماق و تمرچین فقط به صورت کاروانی اجازه تردد داده شده است.

وی درباره ورودی‌ها نیز گفت: امسال هم ترازی بین ورودی‌های ایرانی و عراقی ایجاد شده و اگر همزمان با هم خدمات دهند با کمترین ایستایی را زائران در تردد خواهند داشت.

رئیس پلیس گذرنامه نیز  در ادامه این نشست درباره اتباع خارجی مقیم در کشور گفت: این افراد از طریق دفاتر کفالت ثبت نام کنند و ما برای آنها دفترچه ویژه اقامت برای اربعین صادر می کنیم.

سردار علی ذوالقدر گفت: این برنامه سه هفته است که آغاز شده و ۵۰ هزار دفترچه صادر شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.