stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 446536
  • 13 شهریور 1401 - 14:53
1

دولت سیزدهم در کاهش تصادفات پای کار است؛ سرعت مجاز در برخی جاده‌ها کاهش می‌یابد

دولت سیزدهم در کاهش تصادفات پای کار است؛ سرعت مجاز در برخی جاده‌ها کاهش می‌یابد
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار سردار حسن مومنی، یکشنبه در کمیسیون ایمنی راههای استان فارس در شیراز با بیان اینکه با شروع فعالیت دولت سیزدهم امید ما به رفع مباحث تصادفات بیشتر شده گفت: اولین جلسه شورای عالی تصادفات بعد از هشت سال وقفه در ابتدای امسال با حضور رئیس جمهور برگزار شد و این بیانگر این مطلب است که دولت سیزدهم نسبت به مساله تصادفات دغدغه دارد و پای کار است.
سردار مومنی در این جلسه که با حضور استاندار فارس برگزار شد، افزود: باید از این فرصت استفاده کنیم، وقتی سالانه حدود ۱۷ هزار کشته در جاده‌ها داریم آیا مساله‌ای مهمتر از این داریم که عالی ترین مقام اجرایی کشور در جلسات مرتبط با آن شرکت نکند یا شخصا دنبال نکند که این دولت نشان داد نسبت به این مساله دغدغه دارد.
وی ادامه داد: در حوزه تصادفات، ۳۳ دستگاه نقش دارند که هشت دستگاه نقش مستقیم دارند که همه باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند تا کارها درست پیش رود.
او افزود: با اقدام یک دستگاه نمی توانیم کاهش تصادفات را رقم زد و انتظار است که در استان هر دستگاه وظایف خود را مطابق قوانین و مقررات جاری کشور دنبال کند.
وی گفت: یکی از استان های اصلی ما استان فارس است، این بحث را در کمیسیون ایمنی راه خدمت وزیر راه و شهرسازی هم گفتیم که دستگاههای مرکز در استان‌ها با الگوبرداری از سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات وزیران، در استان ها حضور یابند و مسائل را از نزدیک دنبال کنند.
او افزود: بر همین اساس مصوب شده که یک کمیته منتخب در کمیسیون ایمنی راه کشور تشکیل شود و به استان‌ها بیایند که فارس نخستین استان مقصد سفر این کمیته بود.

ضرورت کاهش سرعت متوسط در جاده‌های فارس
رئیس پلیس راه کشور گفت: در حالی که سرعت متوسط در میانگین کشوری ۸۸ کیلومتر است در فارس به اشتباه کیلومتر گذاری شده و سرعت متوسط بالاتر ثبت شده است که باید اصلاح شود.
سردار مومنی گفت: سال گذشته در فارس افزایش ۱۴ درصدی جان باختگان تصادفات را داشتیم و در پنج ماهه امسال هم نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۱ درصدی را در این استان داشته ایم.
وی، با اشاره به رابطه مستقیم بحث تردد جاده ای و تصادف افزود: هر سال در شهریورماه شاهد بیشترین کشته‌ها هستیم و امسال چون با بحث اربعین همزمان شده و از طرفی مردم ۲ سه سال نتوانسته‌اند به سفر بروند لذا افزایش سفرها را هم خواهیم داشت.
او ادامه داد: در سال‌های گذشته بیشترین تمرکز خود را روی نیمه دوم شهریور می گذاشتیم تا حضور پلیس در جاده‌ها بیشتر باشد و امسال مساله اربعین و بازگشت زائران که پیش بینی می شود چهار میلیون نفر باشند را نیز داریم.

بهره گیری از فناوری برای کاهش تصادفات
رئیس پلیس راه کشور در ادامه خاطرنشان کرد: هدف ما این است که برای کاهش تصادفات به سمت استفاده از فناوری های نوین برویم و این کاهش بدون استفاده از فناوری‌های نوین میسر نمی شود.
وی افزود: بین فناوری های نوین و سنتی انتخاب وجود ندارد و اجبار است و با روش سنتی نمی توان تصادفات را کاهش داد.
سردار مومنی ادامه داد: یک واقعیت هم وجود دارد و آن اینکه ما امکانات محدود و نیازها و خواسته های نامحدود داریم و لذا باید مدیریت را بر تحلیل تصادفات متمرکز کنیم و پیش برویم.
او اظهار داشت: در حوزه پلیس راه با وجود ۲۹۳ هزار کیلومتر راه کشور، اگر همه نیروهای فراجا را هم به راهنمایی و رانندگی بدهند و تمام کارهای انتظامی هم تعطیل شود باز هم نمی‌توانیم کل راههای کشور را پوشش دهیم.
رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: پلیس در بحث هوشمند سازی به رغم محدودیت‌ها، گام‌های خوبی برداشته است منتهی اولیویت بندی کرده ایم و به استان ها هم اعلام کرده ایم که پاسگاه‌های هدف خودشان را شناسایی کنند و تمرکز خود را روی آنها بگذارند.
سردار مومنی گفت: نیروهای گشتی و خودروهای ما محدود است و باید تمرکز خود را به سمت نقاط حادثه خیر سوق دهیم.

بیشترین ساعت تصادفات ۱۲ تا ۲۰
وی بیان کرد: در تحلیل تصادفات، بیشترین ساعت های تصادف مربوط به ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۲۰ است که باید تمرکز خود را روی این ساعت‌ها قرار دهیم.
او اضافه کرد: بنابرانی این هماهنگی باید بین نیروهای اورژانس، هلال احمر و پلیس راه وجود داشته باشد و آنها در جایی استقرار داشته باشند که نزدیک ترین مکان به نقاط حادثه خیز باشد.
رئیس پلیس راه کشور افزود: هدف ما این است که تا جایی که امکان دارد این تمرکزها بیشتر شود که حداقل آمایش سرزمینی شکل گیرد.

۵۱ درصد کشته ها در صحنه تصادفات
سردار مومنی، با بیان اینکه ۵۱ درصد کشته‌های تصادفات مربوط به صحنه تصادفات است افزود: مابقی نیز حین انتقال و در بیمارستان جان می بازند و لذا هرچه بحث انتقال و رسیدگی به مصدومان سریعتر باشد تعداد جانباختگان نیز کاهش خواهد یافت.
سردار مومنی گفت: از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۰ مجموع تعداد مصدومان و فوتی‌های تصادفات ما بیشتر از جمعیت کلانشهر شیراز بوده است.
وی، با بیان اینکه از مجموع ۳۰۰ هزار مصدوم سالانه کشور حدود ۱۵ درصد قطع نخاع و معلول می‌شود افزود: از مجموع ۱۷ هزار کشته سالانه تصادفات کشور، ۷۳ درصد مربوط به حوزه راههای کشور است که ۲۵ درصد تصادفات را به خود اختصاص می دهد.

پدیده جوان مرگی
رئیس پلیس راه کشور ادامه داد: نزدیک به ۵۴ درصد کشته های ما در سنین کار هستند و ما با یک پدیده جوان مرگی در کشور مواجه ایم چرا که بالاترین کشته های ما بین ۲۱ تا ۳۰ سال سن دارند.
سردار مومنی گفت: اگر سنین کار را ۲۰ تا ۵۰ سال در نظر بگیریم، ۵۴ درصد کشته‌ها در این سنین هستند که به تولید کشور نیز از این جهت ضربه وارد می‌شود.
وی افزود: ۶۰ درصد تصادفات ما در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد که رقم بالایی است و اگر بتوانیم تمرکز خود را بر روی این ۳۰ کیلومتر قرار دهیم و این نقاط را ایمن سازی کنیم قطعا در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن موثر خواهد بود.

هشت درصد جانباختگان مربوط به راههای روستایی
رئیس پلیس راه کشور، هشت درصد جانباختگان تصادفات در کشور را مربوط به حوزه راههای روستایی دانست و افزود: ۲۷ درصد جمعیت کشور روستانشین هستند و ۳۹ درصد کشته های ما کسانی هستند که در روستاها زندگی می کنند که این بدین معناست که باید در روستاها بر روی مسائل فرهنگی و آموزشی بیشتر استفاده کنیم.

ورود کمیسیون اصل ۹۰ به مساله نقاط حادثه خیز
سردار مومنی، بر لزوم ساماندهی و ایمن سازی نقاط حادثه خیز در کشور هم گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم به این مساله وارد شده و مباحث مربوط به این نقاط را پیگیری می‌کند تا اعتبارات در نظر گرفته شده برای این بخش به دست صاحبان و متولیان برسد و در همین بخش هزینه شود.
او افزود: در استان فارس نیز تاکنون ۱۲۱ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که ۱۱۴ نقطه آن رفع نشده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.